دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1399 - 12:00

صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی حرفه ای//////////

/
کد خبر : 492680

صالحی‌عمران در گفتگو با آنا:
تیتر
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت:
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، .....
در همین راستا با ابراهیم صالحی‌عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و رئیس انجمن آموزش عالی ایران به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
آنا:
صالحی‌عمران:
روﻧﺪ رو ﺑﻪ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ و ﺿﺮورت ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎ اﯾﻦ رﺷﺪ، ﺟﺎﯾﮕﺎه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ را ﺑﯿﺶ از ﮔﺬﺷﺘﻪ اﻓﺰاﯾﺶ داده است. امروزه در بیشتر کشورها و به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه توجه ویژه‌ای به کارآفرینی می‌شود و ارتقاء کارآفرینی و ایجاد بستری مناسب برای توسعه کارآفرینی از الزامات توسعه اقتصادی کشورها در نظر گرفته می‌شود. از منظر نظریه‌پردازان مکتب مدیریت، کارآفرین «شخصی است که راه‌اندازی یک کسب‌وکار را سازمان‌دهی یا اداره کند و ریسک‌ها را با هدف دستیابی به منافع شغلی بپذیرد.» و کارآفرینان افرادی هستند که حاضر به پذیرش خطراتی هستند که سایر افراد از آن دوری می‌کنند و افرادی هستند که کسب‌وکارهای موفق را راه‌اندازی می‌کنند.
اعتقاد بر این است که کارآفرینی می‌تواند درنتیجه برنامه‌های آموزشی، پرورش یابد کارآفرینان می‌توانند توسط برنامه‌های آموزشی پرورش‌یافته و تربیت شوند و کارآفرینی فرایندی اکتسابی و قابل پرورش است. لذا امروزه کارآفرینی به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های دانشگاه‌ها و به‌ویژه دانشگاه‌های مهارت محور مانند دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشورهای دنیا تبدیل‌شده است و تربیت افراد کارآفرین، جزو رسالت‌های اصلی و اهداف کلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای تعریف‌شده است.
یک کارآفرین لازم است از دانش، مهارت و نگرش‌های لازم برای کارآفرینی که تحت عنوان شایستگی‌های کارآفرینی نامیده می‌شوند برخوردار باشد؛ که شامل شایستگی‌های ارتباطی، شایستگی‌های کارگروهی، شایستگی‌های تخصصی و فنی، تعهد اخلاقی، شایستگی استفاده از فناوری اطلاعات، توانایی مواجهه با چالش‎ها، مهارت‌های تفکر انتقادی و خلاقانه، مهارت گوش دادن، پاسخگویی و ... است.
شایستگی‌های کارآفرینی در دانشگاه فنی و حرفه ای ضمن ارائه در دروس مجزایی تحت عنوان کارآفرینی در قالب برنامه‌های آموزش‌های مهارتی مختلف نیز در دانشجویان ارتقا می یابند. به‌عنوان‌مثال دروس عملی و کارگاهی مبتنی بر حل مسئله و همچنین واحد کارآموزی که مهارت‌های عملی و شایستگی‌های تخصصی و ارتباطی و غیره را به آن‌ها آموزش می‌دهند.
با توجه به ماهیت مهارت محوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای و اینکه هفتاد درصد از آموزش‌های این دانشگاه کارگاهی و 30 درصد دیگر نظری است، لذا دانش‌آموختگان علاوه بر برخورداری از دانش علمی، مهارت‌های عملی و کاربردی لازم را نیز آموخته و شایستگی‌های کارآفرینی در آن‌ها پرورش می‌یابد.
همچنین تجربه ﮐﺸﻮرﻫﺎي جهان (اﻋﻢ از توسعه‌یافته و درحال‌توسعه)، نشان‌دهنده آن اﺳﺖ ﮐﻪ یکی از روش‌های ارتقاء کارآفرینی، اﯾﺠﺎد ﺑﺴﺘﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي خوداشتغالی و ﮐﺎرآفرینی دانش‌آموختگان دانشگاهی است که جهت دستیابی به این مهم مراکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت شامل مراکز ارتباط با صنعت، مراکز کارآفرینی و مراکز حمایت از اختراعات و ابداعات دانشجویی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ایجاد گردیده‌اند.
این مراکز توانمندی‌های دانشجویان و اساتید را برای ورود به بازار کار و تأثیرگذاری بر تغییرات و تحولات بازار و حوزه مشاغل ارتقا داده و به برقراری ارتباط هدفمند با صنایع و بخش‌های اجرایی کمک می‌نمایند. همچنین جهت ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب جهت جذب کارآفرینان و دانش‌آموختگان دانشگاهی در زمینه‌های فناوری بسترسازی کرده و محصولات و فرایندهای فناوری قابل‌عرضه به بازار را نیز تولید می‌نمایند.
از دیگر فعالیت‌های این مراکز در رشد کارآفرینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تشکیل کمیته‌های همکاری علمی –پژوهشی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی، برگزاری نمایشگاه‌ها، گردهمایی‌ها، کارگاه‌ها و جشنواره‌های پژوهشی و فناوری، ایجاد هماهنگی بین فعالیت‌های مراکز کارآفرینی و فناوری‌های واحدهای مختلف دانشگاه، شناسایی دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت موردنیاز بخش‌های صنعتی کشور، معرفی توانمندی‌های دانشگاه به صنایع و صنوف مختلف، برنامه‌ریزی و اقدام در خصوص اشاعه فرهنگ کارآفرینی در بین دانشجویان و مدرسین، راه‌اندازی بازارچه مجازی جهت معرفی و عرضه محصولات اساتید و دانشجویان دانشگاه به جامعه و ....
از منظر دیگر، ارتقا و به‌روزسانی برنامه‌های درسی نیز از عوامل مهم مؤثر در توسعه و ارتقاء شایستگی‌های کارآفرینانه و تقویت روحیه‌ی کارآفرینی دانشجویان است. دانشگاه‌ها موظف هستند برای ارتقا و توسعه آموزش کارآفرینی بیندیشند چراکه آموزش‌های داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﺎ اراﺋﻪ برنامه‌های آﻣﻮزﺷﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ و به‌روز، در ﺑﺮوز ویژگی‌هایی ﻣﺎﻧﻨﺪ استقلال‌طلبی، ریسک‌پذیری، ﺧﻼﻗﻴﺖ، خودباوری و آینده‌نگری در داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن مؤثر ﺑﺎﺷﻨﺪ و توانایی‌های ﺑﺎﻟﻘﻮه داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن را ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻛﻨﺪ و اﻳﻦ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ را در دانش‌آموختگان اﻳﺠﺎد ﻛﻨﺪ ﻛﻪ به‌جای ﺟﺴﺘﺠﻮي شغل، ﺧﻮد، به‌عنوان ﻧﻴﺮوي ﻣﻮﻟﺪ، ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻳﺠﺎد کسب‌وکار ﺑﺮاي ﺧﻮد، ﺑﺮاي دﻳﮕﺮان ﻧﻴﺰ کار اﻳﺠﺎد ﻛﻨﻨﺪ؛
که این امر در سال 1398 با به‌روزرسانی 41 برنامه درسی با همکاری جوامع علمی که اعضای آن، هم از اساتید دانشگاه و خارج از دانشگاه با تخصص‌های برنامه‌ریزی مختلف بودند، کارشناسان برنامه‌ریزی درسی و متخصصین صنعت و بازار کار در دانشگاه فنی و حرفه‌ای صورت گرفت و برنامه‌های درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با توجه به تغییرات فناوری و صنعت در دنیا به‌روزرسانی گردید و در این برنامه‌های درسی تلاش شده است ارتباط مناسبی بین برنامه‌ریزی درسی مهارت، حرفه‌ها و مشاغل برقرار شود و جهت‌گیری‌ها با توجه به تجربیات بین‌المللی مشاغل انجام گردد.
همچنین تجهیزات و فضای آموزشی مناسب نقش مؤثری در توسعه کارآفرینی در دانشگاه دارد. در این راستا نیز در سال‌های اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای به‌روزرسانی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای سراسر کشور صورت گرفته است. در این موضوع از ظرفیت بخش خصوصی برای تجهیز آزمایشگاه و کارگاه استفاده گردیده است تا در کنار بودجه دولتی از منابع بخش خصوصی نیز استفاده گردد. بر همین اساس در سایت دانشگاه فنی و حرفه‌ای فراخوان داده شد تا شرکت‌ها و سازمان‌ها علاوه بر تبلیغ کالاهای خود با تجهیز این آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، امتیازاتی را دریافت کنند و همچنین تولیدات داخلی نیز رونق پیدا می‌کنند. برای رسیدن به این هدف، دانشگاه فنی و حرفه‌ای تأکید و تمرکز خود را روی منابع داخلی قرار داده و معتقد است با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی می‌تواند قدم‌هایی برای افزایش تولیدات داخلی بردارد.
یکی دیگر از اقداماتی که جهت رشد کارآفرینی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای صورت گرفته است توجه به توانمندی‌های اساتید با توجه به تغییرات فناوری درزمینهٔ آموزش‌های مهارتی است. به همین منظور دوره‌هایی مشترک با کشور آلمان جهت توانمندسازی مربیان تعریف و تعدادی از آن‌ها در سال 1398برگزار شده است و مربیانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند ضمن ارتباط با صنعت، مهارت عملی روز را کسب کرده و درعین‌حال که از این مهارت‌ها در آموزش دانشجویان استفاده می‌کنند به‌عنوان منتور آن‌ها را به سایر مربیان نیز انتقال می‌دهند
یکی دیگر از مباحثی که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای جهت رشد کارآفرینی دنبال می‌شود، بحث تجاری‌سازی آموزش مهارتی است. تأسیس مراکز نوآوری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به تجاری‌سازی کمک زیادی می‌کند. طبق تفاهم‌نامه‌ای که دانشگاه فنی و حرفه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 1397 داشته است، بناشده تا مراکز نوآوری در این دانشگاه تأسیس و به‌تبع آن شرکت‌های دانش‌بنیان نیز ایجاد شوند. بر اساس این تفاهم‌نامه ۱۶ مرکز نوآوری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تأسیس می‌شود برای تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت ویژه از آنان تفاهم‌نامه‌ای با صندوق نوآوری و شکوفایی به امضا رسیده است که در راستای آن آیین‌نامه اجرایی تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تدوین گردیده است.
همچنین سامانه‌ای در این دانشگاه شکل‌گرفته است که دانشجویان بتوانند محصولات و صنایع‌دستی خود را در این سامانه در معرض نمایش برای فروش قرار دهند. همچنین دانشجویانی که می‌توانند خدمات مختلف صنعتی ارائه دهند، می‌توانند با اعلام در این سامانه از خدمات کاریابی استفاده کنند. علاوه بر این در کنار خوابگاه‌های دانشجویان، کارگاه‌های مهارت‌آموزی احداث‌شده است که دانشجویان در اوقات فراغت خود می‌توانند از این کارگاه‌ها استفاده کرده و محصولات خود را تولید کنند.
لذا می‌توان اذعان داشت که دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مصداق عینی و عملی دانشگاهی کارآفرین است که در راستای تحقق اهداف دانشگاه‌های نسل سوم و دانشگاه کارآفرین، گام‌های اساسی برداشته است و دانش‌آموختگانی را به جامعه ارائه می‌دهد که دانش را در کنار پژوهش‌های کاربردی به خدمت گرفته و با نوآوری کارآفرینی می‌کنند.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
۱) کارآفرینی چیست و چه کاربردی در زندگی بشریت دارد؟
۲) برای اینکه دانشجویان به سمت کارآفرینی سوق پیدا کنند، چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟
۳) دانشگاه فنی و حرفه‌ای به‌عنوان یک دانشگاه پیشرو در عرصه کارآفرینی تاکنون چه اقدامات موثر و ملموسی برای رشد کارآفرینی کشور داشته است؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب