دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1399 - 14:50
یادداشت/ حنیف غفاری

سرنوشت ائتلاف صهیونیست‌ها

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» رهبر ائتلاف آبی و سفید کابینه ائتلافی خود را در تل آویو تشکیل داده‌اند.
کد خبر : 490506
1832071.jpg

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، حنیف غفاری طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» رهبر ائتلاف آبی و سفید کابینه ائتلافی خود را در تل آویو تشکیل داده‌اند. ازجمله مواردی که این دو بر سر آن توافق کرده‌اند، الحاق دره اردن (غور اردن) و شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی می‌باشد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در سفر اخیر خود به تل آویو، حمایت کامل کاخ سفید از هرگونه اقدام مشترک نتانیاهو-گانتز را در خصوص تسخیر بخشی از سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده است.
اگرچه برخی جریان‌های دست راستی ( با محوریت حزب لیکود) و دست چپی(با محوریت حزب کارگر) در اراضی اشغالی، ائتلاف شکل‌گرفته میان نتانیاهو و گانتز را نماد «اتحاد دو جریان رقیب» در تل آویو تلقی می‌کنند، اما شواهد و مستندات موجود چنین چیزی را نشان نمی‌دهد! دولت نامشروع، غیرقانونی و ضعیفی که قرار است از آخر این هفته در تل آویو تشکیل شود، نماد یک «دولت اضطراری» می‌باشد. دولتی که برای پایان دادن به یک سال بحران سیاسی در تل آویو شکل گرفته و مبنای شکل‌گیری آن نیز تقسیم قدرت میان نتانیاهو و گانتز بوده است.بی‌دلیل نیست که افرادی مانند «ایهود باراک » و « آویگدور لیبرمن» ، این ائتلاف را فاسد و محکوم به زوال دانسته‌اند!
ائتلاف اخیر نتانیاهو و گانتز، حتی نسخه‌ای موقت برای درمان غده سرطانی اسرائیل محسوب نمی‌شود! کمترین اثر وضعی این ائتلاف، چند پاره شدن دو جریان رقیب ( محافظه‌کاران و چپ‌گرایان) در اراضی اشغالی می‌باشد.
مسئله دیگری که نمی‌توان آن را کتمان کرد، امتیازات پشت پرده ایست که ترامپ و جرد کوشنر( داماد و مشاور او) به «بنی گانتز» جهت پذیرش ائتلاف با نتانیاهو داده‌اند. مقامات کاخ سفید اصلی‌ترین نقش پشت پرده را در شکل‌گیری ائتلاف اضطراری فعلی در تل آویو داشته‌اند. بخشی از این نقش‌آفرینی، معطوف به دغدغه ترامپ مبنی بر حفظ متحد خود ( نتانیاهو) در قدرت بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا معتقد بود که سقوط نتانیاهو از قدرت و محاکمه وی ( به دلیل ۴ پرونده فساد مالی ) یکی از نمادهای ضعف وی در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. ازاین‌رو ترامپ با گانتز وارد معامله شد تا نتانیاهو در قدرت بماند. ابعاد واقعی این معامله، در آینده‌ای نزدیک مشخص می‌شود.
نکته دیگر، به اصرار وزارت خارجه آمریکا و شخص مایک پمپئو، برای پیشبرد طرح معامله قرن و اقداماتی از جمله الحاق بخشی از کرانه باختری به اراضی اشغالی بازمی‌گردد.
مایک پمپئو بارها به مقامات رژیم صهیونیستی هشدار داده بود که عدم شکل‌گیری یک دولت مستقر در تل آویو، در پیشبرد طرح معامله قرن و پروسه عادی‌سازی و آشکارسازی روابط رژیم‌های عربی ( مانند عربستان ، امارات و بحرین) و تل آویو خلل ایجاد می‌کند.
با همه این اوصاف، شکست مشترک واشنگتن و تل آویو در به سرانجام رساندن معامله قرن و متعلقات آن محرز خواهد بود. شکل‌گیری ائتلاف نتانیاهو –گانتز در اراضی اشغالی، نه‌تنها حکم کاتالیزور و عاملی سرعت‌دهنده به پروژه‌های مشترک واشنگتن، تل آویو و ریاض در منطقه را نخواهد داشت، بلکه به عاملی جهت اضمحلال نقشه‌ها و استراتژی‌های آنان مبدل می‌شود. موضوعی که امروز حتی بسیاری از استراتژیست‌ها و سیاستمداران صهیونیست نسبت به آن اذعان دارند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته