وقتی کرونا تسلیم فناوری میشود/ روباتها چگونه به جنگ کووید-19 رفتند؟
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، واکنشها به بیماری همهگیر COVID-19 و تأثیرات آن بر جوامع و اقتصادهای جهان نمیتوان نادیده گرفت. علیرغم این واقعیت که محققان نسبت به بیماریهایی که سریعاٌ گسترش مییابند، هشدار دادهاند، اکثر دولتها از آمادگی لازم برخوردار نبودند و سازمانها و شرکتهای مختلفی از کارگران خواستهاند که دورکاری کنند و یا با تعطیلی روبرو شدهاند.
ویروس کرونا اشتیاق و التزام استفاده از روباتها، هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) و هوش مصنوعی را بیشتر کرد. این پیشرفتها میتواند به مدیریت کمبود کارکنان در مراکز درمانی، تولیدی و فروشگاههای زنجیرهای کمک کند.
ما هنوز ایدهای در مورد تأثیرات بلندمدت این موضوع نداریم، اما موارد بیشتری وجود دارد که چگونه فناوری روباتیک به چالشهای ارائهشده توسط این بیماری، پرداخته است.درواقع، حتی در یک بازار آشفته، سرمایهگذاران مالی به نظر میرسد از این فناوری پشتیبانی کنند. در جدیدترین مورد، ForwardX Robotics که یک شرکت روباتیک مستقر در پکن میباشد، درمجموع 40 میلیون دلار سرمایهگذاری کرده است.
موارد مختلف زیادی ازایندست وجود دارد. برای مثال شرکت BrainCorp، که روباتهای ضدعفونیکننده تولید میکند، در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی بهسادگی 36 میلیون دلار سرمایهگذاری کرد.سازمانهای بزرگ و کوچک روز به روز بیشتر به این موضوع توجه میکنند که چگونه از روباتها برای افزایش فاصلهگذاری اجتماعی استفاده کنند و تعداد کارمندان لازم برای حضور در محلکار را کاهش دهند. همچنین از روباتها برای انجام کارهایی که کارگران نمیتوانند در خانه انجام دهند، استفاده میشود.
والمارت بزرگترین فروشگاه زنجیرهای آمریکا، در حال استفاده از روباتها برای تمیز کردن سطوح فروشگاهها است. در کره جنوبی از روباتها برای اندازهگیری دما و تحویل ضدعفونی دست استفاده شده است.
با توجه به اینکه متخصصان بهداشت و درمان اظهار کردهاند برخی اقدامات فاصلهگذاری اجتماعی تا سال 2021 ادامه خواهد داشت، ممکن است بهکارگیری روباتها با تقاضای قابلتوجهی مواجه شود.
سازمانهایی که محصولات تمیزکننده و ضدعفونیکننده تولید میکنند، با افزایش شدید تقاضا مواجه شدهاند. یک شرکت دانمارکی که روباتهای ضدعفونیکننده مجهز به اشعه ماوراءبنفش تولید میکند، بسیاری از دستگاههای خود را به بیمارستانهای چین و اروپا صادر کرده است. تأمینکنندگان موادغذایی و رستورانها نیز بیشتر از گذشته از این ماشینها استفاده میکنند.
کارشناسان اظهار داشتند هرچند سازمانهای بیشتری درحال بازگشایی هستند، امیدواریم که شاهد بهکارگیری بیشتر این فناوری باشیم؛ برای مثال ممکن است روباتهایی را ببینید که مدارس یا محلهای کار شما را تمیز میکنند.
بلیک مورگان، نویسنده کتاب "مشتری آینده" میگوید: مصرفکنندگان در حال حاضر بهطور فزایندهای به سلامتی خود و تندرستی و ایمنی كارگران اهمیت میدهند. حرکت به سمت اتوماسیون میتواند همه آنها را سالمتر نگه داشته و مصرفکنندگان به سازمانهایی که این کار را انجام میدهند اعتماد بیشتری خواهند کرد.
هنوز محدودیتهایی وجود دارد. خانم مورگان استفاده از گیتهای خودکار در فروشگاههای مواد غذایی را ضروری میداند چراکه باعث کاهش ارتباطات انسانی میشود، اما ازآنجاییکه چارچوبهای بیشماری بهخوبی عمل نکرده و یا باعث کاهش مشتری میشوند، از بهکارگیری این فناوری اجتناب میکند و بهجای آن بهدنبال صندوقدارهای انسانی میرود.
بیمارستانهای هند برای کاهش قرار گرفتن کادر درمانی در معرض بیماران مبتلا به Covid-19 و تشدید غربالگری، به استفاده از روباتهای مختلفی روی آوردهاند. کلینیک AIIMS مستقر در دهلی، یک روبات ضدعفونیکننده سطوح و یک روبات انساننما در بخش Covid-19 مستقر کرده است.
بیمارستان فورتیس، نیز یک روبات هوشمند را در ورودی خود مستقر کرده است تا همه افراد، ازجمله کارکنان بالینی که وارد ساختمان میشوند را کنترل کند.
همانطور که GlobalData (یک شرکت تجزیهوتحلیل داده مستقر در انگلیس) اشاره کرده است، پیشبینی میشود بهکارگیری روباتها برای معالجه بیماران مبتلا به کووید-19 به دلیل کمبود تجهیزات حفاظت شخصی(PPE) در هند، با رشد قابلتوجهی روبرو شود. شرکت Universal Robots که سازنده روبات، بازوهای روباتیک و روباتهای مشارکتی برای کارخانههای مختلف میباشد، نیز به همین ترتیب با افزایش تقاضا برای ساخت روباتهایی برای تولید ماسکهای با کیفیت بالا در خطوط مونتاژ، مواجه شده است. پزشکان در حال بررسی چگونگی استفاده از کوبوتها (روباتهای مشارکتی) برای انجام آزمایش کرونا از راه دور هستند تا خطرات را برای کادر درمانی کاهش دهند.
روباتهای تعاملی انساننما مستقر در کلینیک AIIMS، با 92 سانتیمتر قد، دارای دوربین و سنسور برای تشخیص موانع هستند و میتواند بیماران را نظارت کرده و با آنها تعامل داشته باشد. دیگر روبات مستقر در AIIMS میتواند با استفاده از محلول هیپوکلریت سدیم سطوح را ضدعفونی کند. این دو ربات میتوانند بهصورت مستقل حرکت کرده و بدون مداخله انسانی کار کنند.
این روبات در بیمارستان Fortis از تشخیص چهره و گفتار برای طرح سؤال از مراجعین و اسکنرهای حرارتی برای خواندن دمای بدن افراد استفاده میکند. هنگامیکه فرد توسط این روبات غربال و پاکسازی شد، میتواند وارد شود. اگر دمای بدن فرد بالا باشد، به پزشکان هشدار میدهد و بیمار میتواند مستقیماً از طریق صفحهنمایش روی روبات با پزشک ملاقات کند.
باتوجه به تجزیهوتحلیلها و پیشبینیهای قبل از دوران کرونا، بازار روباتهای خودران متحرک (AMR) تا سال 2023 بیش از 10 میلیارد دلار میرسد.
بدون شک این موضوع یکشبه اتفاق نیفتاده است. زمینههای یک انقلاب روباتیک بیش از 10 سال است که در حال رشد بوده، و به آزمایشگاه تحقیقاتی Willow Garage و تحقیقات قابلتوجه روباتیک پیشگامانه که از اواسط دهه 2000 با چالشهای DARPA شروع شده است، بازمیگردد. روباتهای مشارکتی که هنوز جزئی از صنعت اتوماسیون هستند، در انجام کارهای تکرارشونده درکنار کارگران بسیار عالی عمل کردهاند.روباتهای متحرک راهروهای انبار لجستیک را بهسرعت میپیمایند و در فروشگاههای Walmart نیز موجودی محصولات را تهیه میکنند.
یک گزارش در سال 2017 توسط کارشناسان جهانی پیشبینی کرده بود که تا سال 2030، 33٪ از کارگران در ایالاتمتحده با اتوماسیون و روباتها پیوند میخورند.
درهرصورت، مواردی مانند بیماری همهگیر کرونا ممکن است همهچیز را تغییر دهد و بهگفته متخصصان این امر به مردم بستگی دارد که چگونه این نوآوری را بهکارگیرند و در زندگی از آن استفاده کنند.
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/