دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در همایش ملی نماز و پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی واحد زنجان

امام جمعه زنجان: بیان ارادت به ائمه معصومین در اقامه نماز تجلی می‌یابد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: نکات بسیاری در باره اقامه نماز گفته شده است و ما به عنوان مسلمان و ارادتمند به اهل بیت باید با اقامه نماز این عمل‌مان را به اثبات برسانیم؛ بیان ارادت به ائمه معصومین در اقامه نماز تجلی می‌یابد.
کد خبر : 48929

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، آیت‌الله علی خاتمی در همایش ملی نماز و پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی در سالن علامه طباطبایی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، با توجه به اینکه مسئله مهم‌تر که باید تکرار شود، نامکرر است و آن تاکید ائمه معصومان (ع) بر اقامه نماز و درخواست آنها از خداوند این بود که در زمره نمازگزاران باشند، اضافه کرد: وقتی بزرگ‌ترین شهید تاریخ امام حسین (ع) را یاد می‌کنیم با نماز از وی یاد شده و با این تعبیر ارادت خودمان را به ایشان نشان می‌دهیم.


امام جمعه زنجان با توجه به اینکه از جمله عبادت‌هایی که همه ادیان دارند، نماز است، گفت: اقامه نماز نشانه دین داری و مسلمانی است.


خاتمی با توجه اینکه نشانه دین داری و پرچم اسلام نماز است، تصریح کرد: تعبیرهای مختلف از این فریضه دینی نشان‌دهنده آن است که باید توجه بیشتری به آن داشت و همت بیشتری برای اقامه نماز به کار بست.


وی با توجه به اینکه هرکدام از بزرگان دینی ما از یک زاویه زیبایی و قشنگی این عبادت را ترسیم کرده‌اند، افزود: این بزرگان افراد را به انجام این عبادت بزرگ تبیین و تشویق کرده‌اند.



خاتمی با توجه به اینکه هیچ عبادتی همچون نماز از نظر ارکان و اجزا، قادر نخواهد بود، قوی‌ترین ارتباط را بین خداوند و انسان برقرار کند، اضافه کرد: حتی در اشعار مولانا نیز به این امر مهم که نماز است، تاکید شده است.


خاتمی: انسان گرسنه از خوردن غذا لذت می‌برد چرا که مطلوب وی است، نماز نیز بر انسان محبوب و خوشایند است، ولی فرق وی با فرد گرسنه این است که انسان گرسنه وقتی سیر شد طلبی ندارد، ولی وقتی فرد تشنه نماز باشد، همواره همان شوق را داشته و هیچگاه سیر نمی‌شود

وی با تشبیه انسان به قطره اضافه کرد: قطره زمانی قطره است که به دریا متصل باشد و مثال نماز نیز همین است.


خاتمی با توجه به اینکه نماز نور چشم همگان است، گفت: این عبارت نشان از آن دارد که باید توجه بیشتری نسبت به نماز وجود داشته باشد.


نماینده ولی فقیه در استان زنجان با توجه به اینکه نماز محبوب خداوند است، تصریح کرد: نکته‌ای که در این بین باید به آن توجه داشت این است که این اقبال و آمادگی روحی فاکتور مهمی برای قرب الهی است.


وی با توجه به اینکه خداوند ایمان را بر اساس فطرت پاک انسان قرار داده است،افزود: برهمین اساس گناه و پلیدی برای وجود انسان ناخوشایند است.


خاتمی با توجه به سخنان پیامبر اکرم (ص) درباره نماز گفت: ایشان به این امر تاکید دارند که خداوند نماز را نور چشم ایشان قرار داده است.


امام جمعه زنجان با توجه به اینکه همه انسان‌ها تصور درستی از تشنگی و گرسنگی دارند، افزود: این حس ذاتی بوده و فرقی ندارد که انسان پیش از این زندگی کرده و یا در جامعه مدرن امروزی زندگی کند و این امر کاملا ملموس است.


وی گفت: انسان گرسنه از خوردن غذا لذت می‌برد چرا که مطلوب وی است، نماز نیز بر انسان محبوب و خوشایند است، ولی فرق وی با فرد گرسنه این است که انسان گرسنه وقتی سیر شد طلبی ندارد، ولی وقتی فرد تشنه نماز باشد، همواره همان شوق را داشته و هیچگاه سیر نمی‌شود.


این مسئول با توجه به اینکه خود افعال نماز و فلسفه قرائت نماز و رکوع و قیام و سجود از زبان خود معصومان (ع) در کتب و احادیث فراوان است، اضافه کرد: این افعال تعابیر زیادی دارد و قابل دقت است که اگر فقط به سوره حمد توجه کنیم، حقایق بسیاری دارد که باید به آن توجه کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته