دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نکات مهم تغذیه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به کرونا از طریق مواد غذایی

با توجه به این‌که یکی از راه‌های انتقال بیماری‌های واگیر ازجمله بیماری ویروس کرونا از طریق آب و مواد غذایی آلوده است، ضرورت دارد بیش‌ازپیش رعایت اصول بهداشتی را در تهیه مواد غذایی و تغذیه خود و اطرافیانمان جدی بگیریم.
کد خبر : 481307
غذا-ها-و-مزه-ها.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،کارشناسان معتقدند وقتی از تغذیه سالم صحبت می‌کنیم قطعاً بهداشت مواد غذایی و تغذیه بهداشتی نیز به‌عنوان یکی از مصادیق تغذیه سالم مورد توجه و تأکید قرار دارد.


با توجه به این‌که یکی از راه‌های انتقال بیماری‌های واگیر ازجمله بیماری ویروس کرونا از طریق آب و مواد غذایی آلوده است، ضرورت دارد بیش‌ازپیش رعایت اصول بهداشتی را در تهیه مواد غذایی و تغذیه خود و اطرافیانمان جدی بگیریم.



  1. ازآنجاکه نان یکی از مواد غذایی پرمصرف و قوت غالب مردم به شمار می‌رود نکات بهداشتی مهمی را در تهیه نان باید در نظر گرفت ازجمله اینکه از هنگامی که نان از تنور خارج و سرد می‌شود می‌تواند سطح مناسبی برای انتقال آلودگی از طریق نانوا، خریدار و سطح میز کار نانوایی به مصرف‌کننده باشد بنابراین توصیه می‌شود، هنگام خرید نان از نظافت دست‌های خود اطمینان داشته باشید و تا نان سرد نشده آن را سریعاً به کیسه تمیز انتقال دهید. (از سرد کردن، برس زدن و برش نان روی پیشخوان نانوایی خودداری کنید.)
     

  2. ویروس کرونا در دمای پایین یخچال و یخ‌زن (فریزر) از بین نمی‌رود بنابراین بهتر است قبل از مصرف نان خارج‌شده از فریزر، آن را در معرض حرارت مایکروفر، برشته‌کن (توستر) و یا حرارت غیرمستقیم شعله گاز قرار دهید.
     

  3.  ازآنجاکه میوه و سبزی‌ها جایگاه مهمی در افزایش توان سیستم ایمنی بدن دارند، بااین‌حال اگر این مواد غذایی درست شست‌وشو نشوند می‌توانند عاملی برای ورود ویروس به سبد غذایی خانواده شوند بنابراین اکیداً توصیه می‌شود قبل از شست‌وشو و ضدعفونی این مواد، آن‌ها را به یخچال انتقال ندهید، ترجیحاً از خریداری میوه و سبزی‌هایی که نمی‌توانید آن‌ها را ضدعفونی کنید مانند توت‌فرنگی خودداری کنید و به‌جای آن سیب و مرکبات، گوجه، خیار، کلم بادمجان، هویج، کدوحلوایی و چغندر را انتخاب کنید و قبل از مصرف این مواد را داخل یک لگن ریخته و با محلول‌های ضدعفونی شست‌وشو و آبکشی کنید.
     

  4. در صورت خرید مواد بسته‌بندی مانند پنیر، شیر، ماست و بطری مایعات و ... قبل از قرار دادن آن‌ها داخل یخچال ظرف آن‌ها را با مایع ظرف‌شویی کاملاً بشویید و در هنگام قرار دادن تخم‌مرغ در یخچال، تخم‌مرغ‌ها را به یک ظرف دردار منتقل کرده و آن ظرف را در یخچال قرار دهید. تخم‌مرغ را به‌صورت کاملاً پخته و سفت مصرف کنید و از خوردن تخم‌مرغ عسلی و نیم‌پز اجتناب کنید.
     

  5. با توجه به این‌که سطح گوشت، مرغ و ماهی نیز می‌تواند آلوده باشد و در هنگام آماده‌سازی، بسته‌بندی و فریز کردن این مواد، هر وسیله‌ای که با آن‌ها در تماس هستند مانند تخته، سینک ظرف‌شویی، چاقو و ... باید ضدعفونی شوند و در زمان پخت غذا نیز این مواد غذایی باید خوب پخته شوند. (از مصرف کبابی و نیم‌پز آن‌ها خودداری کنید.)
     

  6. حتی‌الامکان باید از خوردن غذای بیرون از منزل خودداری کنید و در صورت اجبار در مصرف غذای غیر خانگی، قبل از مصرف آن را کاملاً داغ کنید.
     

  7. درمجموع از تهیه غذاهایی که سرد سرو می‌شوند مانند الویه خودداری کنید و در صورت اجبار به تهیه غذای آماده، غذاهایی را که امکان داغ شدن آن‌ها وجود دارد مانند انواع خورش‌ها، برنج، آش و سوپ و ... را انتخاب کنید. (بین ساندویچ و پیتزا، پیتزا به دلیل حرارت دیدن ارجح‌تر است.)
     

  8. از مصرف شیرینی‌های تر خودداری کنید و از شیرینی خشک و بیسکوییت‌های بسته‌بندی استفاده کنید.


انتهای پیام/4145


انتهای پیام/

برچسب ها: تغذیه کرونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته