۱) اسم و مسئولیتتان را در انجمن علمی به طور کامل بفرمایید.
ابوالفضل پوریزدانی (تحصیلات: کارشناس ارشد جنگلداری)
سمت سازمانی: کارشناس فرهنگی و فوق برنامه دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس.
۲) درباره تولید علم و نقش انجمنهای علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور توضیحاتی بفرمایید.
انجمنهای علمی دانشجویی از تشکلهای خودجوش و داوطلبانه دانشجویی در حوزههای علمی و فرهنگی دانشگاه ها محسوب می شوند، مجموعههای سیالی که بصورت داوطلبانه مشارکت در فعالیتهای علمی در یک دانشکده یا گروه آموزشی را به عهده میگیرند و دانشجویان کلیه گرایشها و مقاطع تحصیلی یک رشته دانشگاهی اعضای انجمن علمی متناظر با همان رشته به شمار میروند.
هدف انجمنها فراهم ساختن زمینههای مناسب برای ظهور استعدادها، خلاقیتها و شکوفایی علمی دانشجویان؛ نهادینه ساختن فعالیتهای فوقبرنامه علمی و مطالعاتی؛ شناسایی دانشجویان مبتکر و پژوهشگر به منظور حمایت و نیز بهرهگیری از آنان برای ارتقای فعالیتهای علمی پژوهشی دانشگاه؛ پرورش توانایی انجام فعالیتهای گروهی در دانشجویان و کسب تجربههای اجرایی و مهارتهای کارآفرینی توسط آنها؛ در ساختار فرهنگی دانشگاهها تعریف شده است.
انجمنها در واقع بستری هستند برای تمرین داوطلبانه فعالیتهای علمی در قالب کار گروهی که در آن دانشجویان با اهداف علمی و تخصصی گرد هم میآیند و ضمن ترویج و تعمیق فضای علمی در دانشگاهها، زمینه رشد خود را نیز فراهم میآورند تا فرصتی برای پیادهسازی آموختهها و مشاهده نتایج آن در عمل نیز باشند. بنابراین دانشجویان با فعالیت در انجمنها میتوانند مهارتهایی از قبیل: مهارت کار گروهی، مهارت تبدیل ایده به عمل، مهارت ارتباط، مهارت مدیریت و اجرا، هماندیشی، آزاداندیشی و تفکر انتقادی را کسب نمایند.
چنین توانمندیها و مهارتهایی است که خروجی دانشگاهها را در عمل شایستهتر و توانمندتر میسازد.
۳) آسیبها و چالشهای انجمنهای علمی دانشجویی چیست؟
دانشجویان در انجمنهای علمی این فرصت را مییابند تا علم را با عمل بیامیزند و فعالیتهای علمی و حرفهایی را در کنار آشنایی با مباحث نظری و تئوری تجربه کنند.
انجمنها پیشزمینههایی را برای دانشجویان فراهم می آورند که در آینده تجربههای آموخته خود را در حرفه، شغل یا کسوت خود به خوبی به کار ببندند. با این همه، فعالیتهای انجمنهای علمی دانشجویی بدون چالش نبوده است. انجمن های علمی دانشجویی با وجود فعالیت های زیادی که در دانشگاه ها داشته اما تشکیلاتی نوپا محسوب میشود و عدم شناخت کافی و آشنایی دانشجویان با روند کارهای اداری، کمبود بودجه های فرهنگی و بعضاً عدم شفافیت قوانین حاکم بر فرایندهای کار انجمنی در ارتباط با دانشگاه عواملی هستند که سبب ایجاد چالشهایی در فعالیتهای انجمنهای علمی میشوند.
هرچند که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری جهت تقویت و رشد و پویایی بیشتر انجمنهای علمی در چند سال اخیر فعالیت و توجهات زیادی داشته ایم که از نمونه های بارز آن برگزاری جشنواره حرکت را میتوانیم نام ببریم اما یکی از مهمترین چالشهای حال حاضر دانشجویان فعال (مخصوصا دانشجویان در سطوح تکمیلی ارشد و دکتری) مسائل و موانع مالی و نبود بودجه کافی جهت اجرای طرحها و ایدها می باشد.
البته این موضوع مسئله جدیدی نیست و همیشه مشکلات و موانعی مالی وجود داشته اما به هر حال دانشجویان باید با ارایه راهکار مناسب بر چالشهای اینچنینی فائق بیایند.
در واقع دانشجویان در مواجهه با چالشها و مشکلات و پیدا کردن راهحل برای مرتفع ساختن آنها نهایتاً میتوانند به رشد و ارتقاء خود و انجمن کمک بسزایی داشته باشند.
۴) چه راهکاری برای تقویت انجمنهای علمی در دانشگاهها وجود دارد؟
به طور كلي بـراي اینکه انجمنی پویا و فعال در دانشـگاههـا داشته باشیم، نيازمند عضويت و مشاركت فعال دانشجويي ميباشيم، چرا كه بدون فعاليـت دانشجويان موجوديت اين تشکل و همچنين اهداف آنها زير سوال خواهـد رفـت.
با شناسايي عوامل مـوثر بـر مشـاركت دانشجويان ميتوان برنامه ريزی و سياستگذاری درستی برای تقویت انجمنها داشت.
افـزايش و تقويت اعتماد دانشگاهي دانشجويان شرايط برای مشاركت آنها در نهادی علمي و دانشگاهي را بيشـتر فراهم خواهد کرد. در انجمنهای علمی با یک نوع خرد جمعی و فعالیت گروهی روبرو هستیم همچنین فعالیت فکری و تعاملات اجتماعی که در این جمع صورت میگیرد به عناون یک دستاورد مهم تلقی میشود. این امر میتواند زمینه ساز خوداتکایی و استقلال دانشجویان در آینده باشد.
و در نهایت بهبود و تقويت ارتباط بين انجمنهاي علمـي و گروههاي آموزشي مرتبط با هر انجمن و فراهم كردن شرايط براي ايجاد ارتباط بين اعضاي انجمنهـا و اساتيد ميتواند نقش بسیار موثری در رشد و تکامل انجمنها ایفاد کند.
دانشکده از انجام فوق برنامههای
دانشجویی فرهنگی در موازات ضوابط و قوانین و سیاست های وزارت علوم و تحقیقات و فناوری حمایت کامل میکند و از هر گونه درخواست فعالیتی در این زمینه، در صورت وجود شرایط لازم، مجوز داده و حمایت کرده ایم.
۵) در مورد انجمن علمی خودتان توضیح دهید.
دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی از هشت گروه آموزشی تشکیل شده که خوشبختانه بستر برای تشکیل انجمن در هر گروه محیا گردیده و به ازای هر گروه با همت دانشجویان و کمک های بی دریغ معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده یک انجمن علمی دانشجویی اعم از انجمن های علمی دانشجویی آبخیزداری، علوم و مهندسی جنگلداری، فیزیک دریا، زیست شناسی دریا، محیط زیست، مرتعداری، علوم و مهندسی شیلات و صنایع چوب و فرآوردهای سلولزی تشکیل شده است.
۶) از ابتدای شکلگیری انجمن شما تاکنون چه فعالیتهایی انجام شده است؟
فعالیتهای زیادی از قبیل برگزاری دوره های آموزشی تکمیلی و تقویتی و تشکیل کارگاه های تخصصی، نشست و جلسات هم اندیشی و پرسش و پاسخ، برگزاری و همکاری در اجرای همایشها،کنفرانس ها و مسابقات علمی، برنامه ریزی و اجرای بازدیدهای علمی از مراکز علمی تخصصی، اجرای طرحهای ترویجی برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و ... انجام گرفته.
باید ذکر کنم که در دانشکده در یازدهمین جشنواره بین الملی حرکت دو اثر از انجمنهای محیط زیست و مرتعداری داشته که انجمن محیط زیست شایسته تقدیر در بخش ویژه جشنواره شده است و برای دوازدهمین دوره جشنواره حرکت نیز شش اثر در بخشهای مسابقه، ویژه و کارآفرینی تنظیم گردیده، ضمن اینکه اولین نشریه انجمن های علمی دانشجویی دانشکده به نام دوفصلنامه ترنگ با فعالیت انجمن محیط زیست دانشکده منتشر شده است.
مجموعه معاونت دانشجوی فرهنگی دانشکده امیدوار است که در سایه الطاف الهی و با همت دانشجویان وهمراهی اساتید و مسئولان بتواند مؤثرتر از پیش در راستای دستیابی به اهداف پیش بینی شده برای این تشکل بزرگ دانشجویی قدم بردارد.
با تشکر
انتهای پیام/