تشریح 14 دستاورد برجسته پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی/ استفاده از اساتید انقلابی در دانشگاهها برای مجهز کردن دانشجویان به سلاح علم و اخلاق
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مراکز فرهنگی و پژوهشی فعال در کشور است که بر روی موضوعات قرآن و عترت تمرکز ویژهای دارد و دستاوردهای ارزشمندی را به ارمغان آورده است.
از برگزاری مسابقات و جشنوارههایی قرآنی گرفته تا چاپ کتاب و تولید نرمافزار و برگزاری کارگاههای قرآنی تنها بخشی از اقداماتی است که در پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی انجام میشود. در همین راستا برای جویا شدن از دستاوردهای این پژوهشکده با عبدالمجید طالبتاش، رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی به گفتگو نشستیم که در ادامه میخوانید:
آنا: در خصوص دستاوردهای پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی توضیحاتی بفرمایید.
طالبتاش: با توجه به ارتباط مستمر پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با پژوهشگران قرآنی دستاوردهای خوبی را در این پژوهشکده شاهد بودهایم.
چاپ دوفصلنامه «صحیفه مبین»
یکی از اقدامات خوبی که در پژوهشکده انجام دادهایم، چاپ دوفصلنامه «صحیفه مبین» بود که تاکنون 60 شماره از آن منتشر شده است؛ این دوفصلنامه با توجه به سوابق علمی و هیئت تحریریه قوی و منسجم موفق شد با نام «مطالعات تاریخی قرآن و حدیث» بهعنوان تنها فصلنامه قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی رتبه برتر علمی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کند و مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرآنی و دانشجویان دکتری علوم قرآن و حدیث قرار بگیرد.
دانشگاه آزاد اسلامی؛ میزبان سیوچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور
از دیگر دستاوردهای پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی میتوان به برگزاری سیوچهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور اشاره کرد. دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیتهای قرآن و عترت دانشگاهها مستقر در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها از آبانماه سال 97 مسئولیت برگزاری سیوچهارمین جشنواره را به دانشگاه آزاد اسلامی محول کرد که متعاقب آن رئیس نهاد رهبری در دانشگاهها ابلاغ مسئولیت برگزاری را برای رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صادر کرد و دکتر طهرانچی بهعنوان رئیس جشنواره، محل برگزاری جشنواره را شهر شیراز و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت احمد بن موسی الکاظم، سومین حرم اهل بیت(علیهم السلام) تعیین کردند.
پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی موفق شد طی یک سال گذشته بیش از 20 عنوان کتاب که 14 عنوان آن در حوزه ابعاد شخصیتی امام علی(علیه السلام) و بقیه در حوزه مطالعات قرآنی است را چاپ و منتشر کند.
دانشگاههای مشارکتکننده در جشنواره قرآن و عترت شامل دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بود که برگزیدگان خود را به جشنواره معرفی کردند؛ در مجموع، 1200 نفر از برگزیدگان دانشگاههای مختلف به این جشنواره معرفی شدند که پس از ارزیابی، تعداد 135 نفر برگزیده شده و در مراسم افتتاحیه و اختتامیه مورد تقدیر قرار گرفتند.
بازنگری کتاب درس آشنایی با قرآن کریم
آنا: آیا در زمینه بازنگری کتاب درس آشنایی با قرآن کریم اقدامی انجام دادهاید؟
طالبتاش: بله، دانشگاه آزاد اسلامی مفتخر است که علاوه بر سرفصلهای شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر دانشجوی مقطع کارشناسی دو ساعت درس آشنایی با قرآن کریم منظور کرده که دانشجویان با روانخوانی و قرائت قرآن کریم آشنا میشوند. در سال جاری پژوهشکده با همکاری واحد تبریز اقدام به بازنویسی کتاب این درس کرد که مهمترین مشخصه آن اصلاح روش تدریس متناسب با روش نو و جدیدی است که فعالیت دانشجویان در کلاس را نسبت به قبل بیشتر میکند.
برگزاری همایش ملی ابعاد شخصیتی امام علی(علیه السلام)
آنا: آیا به غیر از جشنواره ملی قرآن و عترت، همایش دیگری برگزار کردهاید؟
طالبتاش: بله، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد خوراسگان و مؤسسه اهل البیت(علیهم السلام) اصفهان همایش ملی ابعاد شخصیتی امام علی(علیه السلام) را در سال 98 برگزار کرد که مجموعه مقالات آن به چاپ رسید. در این همایش که با حضور برجستگان حوزه و دانشگاه در استان اصفهان برگزار شد، اندیشههای امام علی و ابعاد شخصیتی ایشان مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفت و مجموعه آثار مکتوب ارزشمندی تولید شد که میتواند در جهت معرفی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) مرجع پژوهشگران و محققان باشد.
همچنین پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی 14 عنوان کتاب مربوط به سبک زندگی انسان معاصر متناسب با سیره اهل بیت(علیهم السلام) به همراه 6 عنوان کتاب دیگر تحقیق و پژوهش کرده که برخی از آنها زیر چاپ است و برخی دیگر در حال نهایی شدن است.
چاپ 20 عنوان کتاب
آنا: پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی چه دستاوردهای دیگری را به ارمغان آورده است؟
طالبتاش: این پژوهشکده موفق شد طی یک سال گذشته بیش از 20 عنوان کتاب که 14 عنوان آن در حوزه ابعاد شخصیتی امام علی(علیه السلام) و بقیه در حوزه مطالعات قرآنی است را چاپ و منتشر کند. همچنین 14 عنوان کتاب مربوط به سبک زندگی انسان معاصر متناسب با سیره اهل بیت(علیهم السلام) به همراه 6 عنوان کتاب دیگر تحقیق و پژوهش شده که برخی از آنها زیر چاپ است و برخی دیگر در حال نهایی شدن است.
چاپ کارنامه قرآنی جمهوری اسلامی
یکی دیگر از دستاوردها چاپ کارنامه قرآنی جمهوری اسلامی است. پژوهشکده بهمناسبت چهلمین سالگرد نظام جمهوری اسلامی و برگزاری همایش بینالمللی ظرفیت، کارنامه و کارآمدی جمهوری اسلامی توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، اقدام به تدوین کتاب کارنامه قرآنی جمهوری اسلامی کرد که هم اکنون زیر چاپ است و بهزودی منتشر خواهد شد.
چاپ درسنامه آموزشی پژوهشی اعجاز قرآن
چاپ درسنامه آموزشی پژوهشی اعجاز قرآن هفتمین دستاورد پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته است. یکی از دروس تحصیلات تکمیلی رشته علوم قرآن و حدیث، اعجاز قرآن است که منبع مشخصی ندارد. گروه مطالعات قرآنی پژوهشکده، اقدام به تدوین درسنامه اعجاز قرآن کرد که استادان مقطع دکتری علوم قرآن و حدیث میتوانند این کتاب را به عنوان کتاب منبع، به دانشجویان خود معرفی کنند.
چاپ کتابچه فصلبندی بیانیه گام دوم انقلاب و تولید نرمافزار
هشتمین دستاورد پژوهشکده قرآن و عترت، چاپ کتابچه فصلبندی بیانیه گام دوم انقلاب است. همچنین تولید دو نرمافزار و لوح فشرده قرآنی دستاورد نهم این پژوهشکده محسوب میشود.
3 دستاورد دیگر پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی
برگزاری چندین جلسه نقد و بررسی کتابهای تولید شده در زمینه قرآن و حدیث، برگزاری چندین نشست تخصصی قرآنی و حدیثی و برگزاری چندین کارگاه آموزشی در جهت توانمندسازی مدرسان درس آشنایی با قرآن کریم دستاوردهای دهم، یازدهم و دوازدهم این پژوهشکده است.
اجرای طرح رمضان بهار قرآن
دستاورد سیزدهم، اجرای طرح رمضان بهار قرآن است که براساس آن همزمان در کلیه واحدهای دانشگاهی در طول ماه مبارک رمضان کارگاه تفسیر سوره مبارکه حشر برگزار شد و بیش از 30 هزار نفر از استادان و کارکنان دانشگاه در این طرح فراگیر شرکت کردند.
برگزاری طرح کرسی تلاوت
دستاورد چهاردهم، برگزاری طرح کرسی تلاوت است که براساس آن در هر واحد دانشگاهی دو کرسی تلاوت با رویکرد جدید برگزار شد که در کنار هر کرسی، کارگاههای آموزش تلاوت بهصورت تخصصی برای دانشجویان مستعد برگزار شد و پژوهشکده اقدام به برگزاری کارگاه تخصصی متمرکز برای دانشجویان برگزیده در این کارگاهها کرد که به عنوان «بازوهای اجرایی» در واحدهای دانشگاهی نسبت به فضاسازی قرآن، به پژوهشکده کمک میکنند.
آنا: برای پیشبرد رشد علمی دانشگاهها چه پیشنهادی دارید؟
طالبتاش: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، رسیدن به تمدن نوین اسلامی را هدفگذاری کردهاند که در این زمینه، دانشگاهها و جوانان بهعنوان مهمترین عوامل پیش برنده معرفی شدهاند؛ ایشان بسیار هوشمندانه این مسئله را مطرح کردهاند و در حقیقت به این وسیله خواستهاند هویت اسلامی و ملی تضعیف شده جوامع اسلامی را دوباره بازگردانند.
ایشان در خصوص دانشگاهها دو مسئله مهم «علم و دانش» و «اخلاق و معنویت» را بهطور مداوم مطرح فرمودهاند. البته رهبر انقلاب نسبت به استفاده از روش جهادی و انقلابی برای تحقق برنامهها نیز تأکید دارند و بهنظر میرسد کلید حل مسئله در همین چند کلیدواژه نهفته است.
استفاده از اساتید انقلابی در دانشگاهها برای مجهز کردن دانشجویان به سلاح علم و اخلاق
مسئولان دانشگاهی باید در جهت توانمندسازی استادان برنامهریزی کنند تا مجموعهای همراه، همفکر و همدل در کنار یکدیگر قرار گیرند و با روحیه جهادی و انقلابی به تربیت دانشجویان بپردازند و آنان را مجهز به دو بال علم و اخلاق کنند تا شاهد رشد علمی کشور باشیم و بستر مناسب برای رسیدن به «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی» که همان دانشگاه تمدنساز است، ایجاد شود.
آنا: دانشگاهیان برای رسیدن به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی چه اقداماتی باید انجام دهند؟
طالبتاش: دانشجویان و اساتید باید روحیه خودباوری و اعتماد به نفس خود را که الگوی بارز و مشخص آن در شخصیت سردار دلها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تبلور یافته بود، تقویت و شعار «ما میتوانیم» را در عمل به یک فرهنگ فراگیر در جامعه تبدیل کنند؛ داشته روحیه خودباوری یکی از عوامل رسیدن به دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی است.
متفکران غربی میگویند امروزه در غرب مسائل مهمی مانند نظام خانوادگی، مهر مادری، اخلاق آراستگی، هویت انسانی، هویت دینی، معنویت، آخرت اندیشی، خدامحوری، روح قناعت در تولید و مصرف و امثال آن که مرزهای میان انسان و حیوان را از یکدیگر جدا میکند، بهشدت لطمه خورده و گاه تا مرز فروپاشی پیش رفته است.
همچنین مسئولان دانشگاهی و اساتید باید حقیقت تمدن غربی را برای جوانان ما روشن کنند تا با واقعیات بیشتر آشنا شوند. حقیقت این است که تمدن غربی بزرگنمایی و زیبانمایی شده و آنقدر هم که برخی تمدن غربی را تبلیغ میکنند، بزرگ و زیبا نیست.
متأسفانه فرنگ رفتههای ما و رسانههای شرقی و غربی، جلوههای مثبت تمدن غربی را بهصورت مضاعف و همراه با مبالغه به جوانان منتقل میکنند و از نواقص و ضعفهای آن که بسیار است، سخنی نمیگویند. متفکران غربی میگویند امروزه در غرب مسائل مهمی مانند نظام خانوادگی، مهر مادری، اخلاق آراستگی، هویت انسانی، هویت دینی، معنویت، آخرت اندیشی، خدامحوری، روح قناعت در تولید و مصرف و امثال آن که مرزهای میان انسان و حیوان را از یکدیگر جدا میکند، بهشدت لطمه خورده و گاه تا مرز فروپاشی پیش رفته است.
اگر اساتید و فرنگرفتهها، موارد مذکور را به جوانان و بهخصوص دانشجویان منتقل و روح خودباوری را در آنان تقویت کنند، بیتردید دیری نمیپاید که شاهد ظهور و بروز نشانههایی از تمدن نو جدیدی خواهیم بود که پایههای اصلی آن را پیشرفت اجتماعی مبتنی بر روابط انسانی تشکیل میدهد که جهان معاصر بهشدت نیازمند آن است.
جهان معاصر، نیازمند اخلاق علمی و عملی پیامبر اکرم(ص) است که بخشی از مسئولیت برآورده کردن این نیاز برعهده دانشگاههای کشورهای اسلامی و حوزههای علمیه است. دانشگاه در زمینه گسترش اخلاق علمی و عملی پیامبر گرامی اسلام و ترویج علم، دانش، تزکیه نفس و تهذیب مسئولیت خطیری دارد و میتواند نقش مهم و مؤثری را در پیشرفت جامعه ایفا کند.
*گفتگو از علیرضا محمدی
انتهای پیام/4118/پ
انتهای پیام/