دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس خودرو در گفتوگو با آنا مطرح کرد:

راهکار کوتاه مدت کاهش قیمت خودرو در بازار فقط با دریافت مالیات

یک کارشناس خودرو درباره نوسانات اخیر قیمت خودرو در بازار گفت: دریافت مالیات CGT (مالیات بر عایدی سرمایه)  از کسانی که بیش از یک خودرو دارند، موجب کاهش تقاضاهای سوداگرانه یا سرمایه‌ای در بازار خواهد شد.
کد خبر : 472874
sh-282.jpg

رسول سلیمانی کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در تشریح چرایی نوسانات قیمت‌ خودروهای مختلف در بازار گفت: در حال حاضر دو قیمت برای خودرو داریم یکی قیمت کارخانه‌های خودروسازی است که به وسیله سازمان حمایت تعیین می‌شود. آن‌ها هم با توجه به بازرسی‌هایی که از سوی نهادهای ناظر می‌شود امکان فروش بیش از قیمت‌های مصوب را ندارند. قیمت دوم هم در بازار تعیین می‌شود که این قیمت در حال حاضر با نوسانات شدیدی همراه است که قیمت بازاری برخی خودروها مانند پراید نیز بعضاً به حدود 66 میلیون تومان رسیده است.


این کارشناس خودرو افزود: افزایش قیمت خودرو دلایل متفاوتی دارد. یکی از دلایل، عدم افزایش قیمت خودرو متناسب با روندهای تورمی است. درسال‌های اخیر به دلیل ایرادات موجود در  سازوکارهای قیمت‌گذاری،‌ قیمت خودرو کمتر از میزان واقعی آن افزایش یافته است.


وی ادامه داد: دلیل دوم بالا رفتن قیمت ناشی از قیمت‌سازی دلالان بازار است. در حال حاضر مرجع رسمی برای  قیمت‌گذاری در بازار وجود ندارد به همین دلیل فضا برای ایجاد قیمت‌های کاذب به وسیله دلالان فراهم شده است.


سلیمانی درباره اثر حضور شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو در گذشته گفت: شورای رقابت به دلیل ضعف تشخیص قیمت مناسب از قیمت‌گذاری خودروهای کارخانه، کنار گذاشته شده است. زیرا در سال‌های گذشته این شورا برای کاهش قیمت خودرو اقدام به سرکوب قیمت‌های کارخانه‌ای کرد. همین موجب شد تا زیان انباشته سایپا و ایران خودرو در پایان 97 مجموعاً‌ به حدود 15 هزار میلیاردتومان برسد.


وی افزود: شورای رقابت نمی‌تواند وارد قیمت‌گذاری شود اما می‌توان از این شورا در زمینه شکستن انحصار در تولید خودرو استفاده کرد. باید بازار خودرو از انحصار دو خودروساز سایپا و ایران خودرو خارج شود. برای این نیازمندیم تا زمینه رشد برای خودروسازان کوچک مانند بهمن موتور و کرمان موتور فراهم شود و شورای رقابت باید موانع افزایش تولید و افزایش سود شرکت‌های کوچک خودرو سازی را برطرف کند. نتیجه رفع انحصار دو خودروسازی سایپا و ایران خودرو کاهش قیمت و افزایش کیفیت خواهد بود که فرایند زمانبری است اما به طور اساسی مشکل قیمت‌گذاری بازار خودرو را رفع خواهد کرد.


این کارشناس خودرو ادامه داد: راهکار دوم تشویق خودروسازانی مانند بهمن و کرمان موتور به داخلی‌سازی بیشتر محصولات است که می‌توان به آن‌ها پیشنهاد داد در صورتی که بیش از 40 درصد خودورهای خود را داخلی‌ سازی کنند از امتیازاتی مانند کاهش مالیات یا... بهره‌مند خواهند شد که نتیجه آن افزایش دامنه سود این خودروسازان خواهد بود.


سلیمانی درباره نقش مالیات بر خودرو در کاهش قیمت در بازار گفت: دریافت مالیات CGT (مالیات بر عایدی سرمایه)  از کسانی که بیش از یک خودرو دارند، موجب کاهش تقاضاهای سوداگرانه یا سرمایه‌ای در بازار خواهد شد. زیرا هم اکنون بخشی از تقاضای بازار سوداگرانه و سرمایه‌ای بوده که ناشی از اختلاف زیاد قیمت بازار و کارخانه است. با دریافت مالیات CGT می‌توان این سود موجود در بازار را از بین به صفر رساند.


انتهای پیام/4141/


انتهای پیام/

برچسب ها: خودرو دلال مالیات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته