دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 بهمن 1398 - 18:29
آنا بررسی می‌کند؛

پاس‌کاری تعیین تکلیف مؤسسات غیرانتفاعی به شورای عالی انقلاب فرهنگی!

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی موضوع اجرای طرح ادغام مؤسسات غیرانتفاعی را به موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی گره زد.
کد خبر : 468637
636702012386361804_B_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سردرگمی مؤسسات غیرانتفاعی برای تجمیع بار دیگر خبرساز شد. فرزانه شمیرانی، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی صبح امروز در گفتگویی اعلام کرد: «برای ادغام مؤسسات غیرانتفاعی ثبت‌شده به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز داریم.» وی در پاسخ به اینکه اگر نیاز به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشت، چرا وزارت علوم قبل از رفع مشکل حقوقی پیشنهاد ادغام این مؤسسات را ابلاغ کرد؟ افزود: «هنوز هم می‌گوییم که این مؤسسات می‌توانند ادغام شوند ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید کمک کند!»


این در حالی است که شمیرانی 10 اسفندماه سال گذشته اعلام کرده بود: «ابلاغ اساسنامه جدید غیرانتفاعی‌ها با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسط شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم انجام می‌شود.» وی حتی گفته بود: «با همکاری دفتر گسترش وزارت علوم طرحی برای غیردولتی‌ها در دست تهیه است تا مانند مؤسسات آموزش عالی، موافقت قطعی و اصولی داشته باشند، امید می‌رود غیرانتفاعی‌ها در رسیدن به شاخص‌های این طرح، ما را روسیاه و شرمنده نسازند.»


حال این سؤال مطرح است که چطور برای تغییر اساسنامه با شورای عالی انقلاب فرهنگی هماهنگ شده ولی درباره ادغام این مؤسسات سخنی با این شورا به میان نیامده است؟ توضیحات خانم مدیرکل می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که تجمیع غیرانتفاعی‌ها با اماواگرهای بسیار روبروست که با پاس‌کاری بین نهادها می‌توان توجه افکار عمومی را نسبت به این امر کم کرد.


البته مصاحبه امروز شمیرانی بعد از مدتی از روی خروجی خبرگزاری مهر حذف شد! تا دیگر نیازی به ادامه این بحث نباشد و صورت مسئله پاک شود.


برای نمایان‌تر شدن ابعاد ماجرا شاید اظهارنظرهای علی آهون‌منش، رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی قابل توجه باشد. آهون‌منش در اظهارنظری از وعده وزارت علوم درباره این مؤسسات سخن به میان آورد. وی در دی‌ماه سال جاری بیان کرد: «مؤسسات غیرانتفاعی می‌توانند به صورت داوطلبانه با یکدیگر ادغام شوند و باید به این سمت حرکت کنند،  برای انجام این کار وزارت علوم باید مشوق و تشویق‌هایی را برای این مؤسسات لحاظ کند تا این کار اجرایی شود. در حال حاضر ۳ مؤسسه غیرانتفاعی که از استانداردهای لازم برخوردار هستند، در استان خراسان رضوی با یکدیگر ادغام شده‌اند و قرار شده درصورتی که این کار انجام شود وزارت علوم مجوز دانشگاه شدن آن را صادر کند. متأسفانه وزارت علوم تعلل کرده و این تعهد خود را انجام نمی‌دهد.»


البته در این میان سخنان منصور غلامی وزیر علوم درباره ایجاد دانشگاه‌های جدید نیز مهم است. وی در این زمینه گفته است «به منظور کاهش تعداد مراكز آموزش عالی کشور، فعالیت واحدهای کوچک علمی کاربردی و واحدهای آموزشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی متوقف و واحدهای کوچک دانشگاه پیام نور با جمعیت دانشجویی اندک، جمع‌آوری یا محدود شد.»


غلامی درباره آخرین وضعیت صدور مجوزهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تأسیس دانشگاه جدید، توضیح داده بود: «فعلاً مجوز جدیدی با عنوان تأسیس دانشگاه صادر نشده است و مراكز فعلی آموزش عالی ذیل تابلوی یک دانشگاه در حال تعدیل هستند.»


به نظر می‌رسد باید برای کلاف سردرگم ماجرای غیرانتفاعی‌ها چاره‌ای جدی اندیشیده شود و فارغ از مماشات و براساس اسناد بالادستی و مصالح کشور با آنها برخورد شود تا یکبار برای همیشه پرونده ابهامات درباره این مؤسسات بسته شود.


*گزارش از پروین طالبیان 


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Serbia
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
۰
درحالی که هرساله ازتعداد دانشجویان کشورکاسته می شود ، باید تعداد دانشگاههای غیرانتفاعی کم و تعدیل شود نه اینکه برتعداد قارچ گونه آن افزوده شود .
هلدینگ شایسته