کدام قسمتهای تانک «چیفتن» بروزرسانی شده است؟
به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در بازدید از تمرین تاکتیکی یگانهای متحرک هجومی و واکنش سریع و هوابرد نیروی زمینی ارتش که در منطقه دارنگون شیراز برگزار شد، از تغییرات اساسی در سامانه تانکهای چیفتن خبر داد.
در واقع تانک چیفتن، تانکی قدیمی است که توسط کشور انگلستان ساخته شده و هماکنون معدود کشورهایی هستند که از آن هنوز استفاده میکنند، اما با این وجود، این تانک هنوز به یکی از تانکهای مشهور میدان اصلی نبرد شهرت دارد.
پیش از انقلاب اسلامی تعداد زیادی چیفتن خریداری شده که هماکنون جمهوری اسلامی ایران یکی از کاربران این تانک به حساب میآید.
اما بعد از پایان جنگ تحمیلی و طی سالیان طولانی، نیروی زمینی ارتش تصمیم به اجرای یک پروژه ارتقاء روی این تانک گرفت که این پروژه نهایتاً تحت عنوان «تانک مبارز» در سال 90 رونمایی شد. اظهارات فرمانده کل ارتش در رابطه با تغییرات اساسی بر روی چیفتن (تانک مبارز)، بهانهای شد تا به بررسی قسمتهای مختلف این تانک که دستخوش ارتقاء و تغییرات اساسی شدهاند، بپردازیم.
1- ارتقا در بدنه تانک
در پروژه ارتقای تانک چیفتن به تانک مبارز، تغییراتی در بدنه تانک و سامانههای الکترونیکی آن داده شد که یکی از مهمترین تغییرات، تجهیز تانک به مسافتیاب لیرزی بود.
از آنجایی که مسافتیابی در تانک چیفتن از طریق شلیک چند تیر توسط تیربارچی (تیربار 12.7مم روی برجک) انجام میشد و این کار اولاً زمانبر بود و ثانیاً دارای خطا؛ لذا تصمیم گرفته شد که این سیستم قدیمی بهطور کامل کنار گذاشته شده و یک مسافتیاب لیزری روی برجک نصب شود تا از این طریق و با استفاده از هماهنگی مسافت یافته شده توسط مسافتیاب لیزری با توپچی، هدف زودتر و دقیقتر مورد اصابت قرار گیرد.
2- استفاده از موتورهای قدرتمند وی84
مهمترین تغیییری که برای ارتقای تانک چیفتن صورت گرفت، تجهیز تانک به پیشران قدرتمند وی 84 است. در واقع پیش از ارتفاء، چیفتن از موتورهای قبلی لیلاند (L-60) بهره میبرد. موتورهای وی84 که 12 سیلندر دارند، 840 اسب بخار قدرت داشته و با توجه به میزان وزن تانک، کمک قابل توجهی در افزایش سرعت به تانک میکنند.
با توجه به وزن بالای تانک چیفتن و موتورهای لیلاند که 750 اسب بخار قدرت داشتند، نصب موتورهای قدرتمندی چون وی84 روی چیفتن، ضروری بود که این اقدام با موفقیت انجام و تانک عملیاتی شد.
3- بروزرسانی سیستم خنککننده
با تغییر موتور تانک از لیلاند (L-60) به وی 84، نیاز به طراحی سیستمهای خنک کننده جدید با الگوگیری از موتورهای وی84 نصبشده روی تانک بیشتر احساس میشد که این اقدام نیز با بهره جستن از سیستمهای نصبشده روی تانکهای تی72 با فن و گیربکس قوی مجزا، صورت گرفت و این نیاز توسط متخصصان کشورمان در جهاد خودکفایی تأمین و سیستمهای خنککننده جدید روی تانک چیفتن نصب شدند.
4- چابکتر شدن تانک با کاهش وزن
با افزایش قدرت موتوری تانک چیفتن، متخصصان ایرانی تصمیم گرفتند که موتور کمکی تانک و متعلقات جانبی این موتور در دهلیز تانک را حذف کنند تا قدری از وزن تانک کاهش یافته و چیفتن، چابکتر شود و بتواند مانور بهتری در میدان نبرد از خودش به نمایش بگذارد.
5- تقویت موتور با سیستم «پاور پک»
از آنجایی که موتور تانک چیفتن تغییر کرده و نوع جدیدتر و قدرتمندتری از موتور بر روی آن پیادهسازی شده، ضروری استا یک سیستم تقویتکننده دیگری بر روی موتور نصب شود تا چیفتن را پرسرعتتر سازد که این اقدام با نصب سیستم یکپارچه «پاور پک» بر روی موتور ممکن شد.
6- تقویت ترمزها
تانک چیفتن وزنی در حدود 65 تُن دارد؛ بنابراین باید حتماً ترمزهای این تانک با توجه به وزن بالا و پیشرفت تکنولوژی دچار تغییراتی شود که این کار نیز با طراحی سیستم جدید ترمز «هیدروپنوماتیکی» که دارای قدرت و راندمان بالایی است، انجام و سیستم ترمزهای بهروزتر، جایگزین ترمزهای هیدرولیکی قدیمیای شد که روی تانک نصب بود.
7- ارتقای سیستم مخابراتی
یکی دیگر از پروژههای ارتقا بر روی تانک چیفتن، تغییر در سیستم مخابراتی و نصب تلفن داخلی جدید "VRC-1400 سری پرش فرکانسی هاپینگ" (ساخت شرکت صنایع الکتریک ایران ــ صاایران) بود که این سیستم مخابراتی و تلفن داخلی، جایگزین مناسبی برای سیستمهای مخابراتی و تلفن داخلی و قدیمی این تانک است.
همچنین طراحی و ساخت یک سیستم پنوماتکی جدید برای بهرهبرداری خدمه از آن در میادین نبرد و افزودن آن به بدنه تانک، بهسازی سیستم آتش خاموشکن تانک، اجرای پروژه طراحی، ساخت و نصب کلاچ مغناطیسی برای موتور کمپرسی سیستم پنوماتیک و طراحی محل جدید برای قرار گرفتن باطری تانک با دسترسی مناسبتر، از دیگر تغییراتی است که روی تانک چیفتن با موفقیت اجرا شده است.
انتهای پیام/4079/
انتهای پیام/