منفعتطلبی و چانهزنی در واگذاریها منجر به حراج بیتالمال شده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از مبارکه ـ مجلسی، نشست تخصصی علل ناکامی خصوصیسازی در ایران با حضور مدیر گروه پژوهشی مطالعات مقایسهای میانفرهنگی پژوهشکده دانشگاه آزاد اسلامی و همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه ـ مجلسی برگزار شد.
دبیر علمی نشست تخصصی علل ناکامی خصوصیسازی در ایران در این نشست گفت: «سعی کردیم با بهرهگیری از استادان علمی مرتبط با این موضوع در سه حوزه اقتصاد، مدیریت و جامعهشناسی به غنای علمی این نشست تخصصی بیفزاییم.»
فرزاد کریمی در این نشست که در دو بخش ارائه مقالات و میزگرد تخصصی برگزار شد، عنوان کرد: «عوامل مدیریتی، نهادی، اقتصادی و فرهنگی از ریشههای اصلی ناکامی خصوصیسازی در ایران است.»
وی در تبیین چکیده مقالات در زمینههای مورد بحث گفت: «هویت عمومی بودن اقتصاد ایران که خود ناشی از نگرش انقلاب به بحث عدالت است، موجب شد که دیدگاه قانون اساسی به بخش خصوصی به عنوان مکمل فعالیتهای بخش دولتی و تعاونی پس از انقلاب اسلامی به تضعیف بخش خصوصی بینجامد.»
جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد ایران کمرنگ شده است
دبیر علمی نشست تخصصی علل ناکامی خصوصیسازی در ایران مطرح کرد: «بهدلیل ساختار وابسته بودن بودجه دولت به درآمدهای نفتی، جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد ایران کمرنگ شده است؛ بنابراین این بخش نمیتواند بهصورت واقعی در فرآیند خصوصیسازی شرکت کند.»
کریمی متذکر شد: «از لحاظ مدیریتی میتوان به نوع واگذاریها که خود موجب ناکامی در این زمینه شد، اشاره کرد. واگذاریهای در حجم زیاد (143 هزار میلیارد تومان در سالهای 80 تا 95) و واگذاری حدود 18 درصد آن به بخش خصوصی واقعی (گزارش سازمان خصوصیسازی در سال 1395) نشان از آن دارد که نحوه واگذاریها و مدیریت آن نتوانسته زمینه اجرای اهداف این سیاست را برآورد کند.»
وی ادامه داد: «در زمینه نهادی و فرهنگی، گرایشهای سیاسی دولتهای وقت در تدوین و آییننامههای واگذاری، سمت و سوی خاص داشته و با توجه به وجود قوانین رانتزا در این زمینه، بستر شکلگیری فساد را در واگذاریها فراهم کرد.»
دبیر علمی نشست تخصصی علل ناکامی خصوصیسازی در ایران یادآور شد: «مشکلات ناشی از قیمتگذاری و واگذاریهای تحت شرایط خاص موجب شد که هدف اصلی واگذاریها در راستای مردمیسازی و اقتصاد مقاومتی در بستر منفعتطلبی همراه وجود فرهنگ چانهزنی منجر به قیمتگذاریهای غیرواقعی و در حقیقت به حراج گذاشتن بیتالمال شود.»
کریمی تأکید کرد: «از سوی دیگر بیدوام بودن ساختار مدیریتی سازمانها، نگرش کوتاهمدت بر بلندمدت غلبه و در نبود راهکارهای بلندمدت، فرهنگ خودشیفتگی مدیران دولتی به عنوان یک مانع در برابر تغییر منجر به شکست خصوصیسازی از دیدگاه فرهنگی شده است.»
نهادینه شدن فرهنگ چانهزنی معضل خصوصیسازی است
محمد گلناری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه ـ مجلسی نیز گفت: «امیدواریم بتوانیم نتایج حاصل از این نشست را به متون علمی تبدیل و به محافل علمی و اجرایی کشور ارائه کنیم تا دولتمردان و دستگاههای فرهنگی کشور در مسیر حرکت به سوی کاهش موانع فرهنگی خصوصیسازی کشور گام بردارند.»
مدیر گروه پژوهشی مطالعات مقایسهای میان فرهنگی پژوهشکده دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بیان مطالبی از حوزه فرهنگ رفتاری گفت: «دلایل ناکامی خصوصیسازی در کشور فاصله بین واقعیتها و تفسیر آنها در جامعه است و مدیران دستگاههای دولتی دچار خودشیفتگی در حوزههای رفتاری شدهاند.»
محسن عامری شهرابی، نهادینه شدن فرهنگ چانهزنی در جامعه را از دیگر معضلات خصوصیسازی برشمرد و گفت: «چانهزنی وارد حوزه بروکراسی اقتصادی شده است و بهطور کلی عدم پذیرش شفافیت منجر به تفکری برای چانهزنی و گفتمان در حوزه تصمیمگیری خصوصیسازی شده است.»
انتهای پیام/4078/
انتهای پیام/