دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1394 - 17:01
آیت‌الله قائم مقامی:

درک تمام وقایع جهان در گرو فهم و درک واقعه عاشوراست

سید محمد قائم مقامی با تصریح اینکه تداوم امامت به دو رکن امام و مردم وابسته است، گفت: متاسفانه در طول تاریخ هرگاه به دلیل نداشتن رشد عقلی کافی از سوی مردم و عدم وجود معرفت و فهم خط امامت از بین رفته، در مقابل آن تنها گزینه موجود یعنی سلطنت شکل گرفته است.
کد خبر : 46175

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، آیت‌الله محمد قائم مقامی در همایش امامت در نهضت حسینی که به همت دانشکده الهیات واحد کرج در سالن شهید مفتح این دانشگاه برگزار شد، با سخنرانی مشروحی درباره نهضت اباعبدالله(ع) اظهار کرد: عمق و اهمیت این واقعه به گونه‌ای است که درک تمامی وقایع جهان در گرو فهم و درک واقعه عاشوراست و باید عاشورا را محور اندیشه قرار دهیم تا همه چیز به درستی استنباط و استخراج شود و از نقص مفهومی اجتناب شود.


وی با توجه به موضوع همایش و امامت گفت: امامت مهمترین جنبه نهضت امام حسین(ع) است و بیان کننده دیدگاه انسان درباره مدیریت و اداره کردن جامعه است.


قائم مقامی ادامه داد: در روز عاشورا دو جریان بزرگ تاریخی در مقوله مدیریت که قطعا تنها جریانات موجود عالم است به وضوح مشخص بود یکی امامت و دیگری سلطنت.


وی گفت: از زمان آدم تاکنون و در طول تاریخ بشریت در مقوله مدیریت به لحاظ محتوایی تنها دو جریان و خط مدیریت سیاسی وجود داشته است.


قائم مقامی این دو خط را امامت و سلطنت نامید و افزود: این دوخط در تقابل با یکدیگر وجود داشته‌اند که با توجه به فهم و درک مردم در زمان‌های مختلف در حاکمیت جامعه نمایان می‌شده‌اند.


قائم مقامی:‌ در فرهنگ سلطنت هرکس قدرت دارد، حق دارد و حقانیت ناشی از غلبه است و این همان فرهنگی است که آمریکا اکنون از آن تبعیت می کند در حالی که این دیدگاه در مقابل دیدگاه امامت است که حقانیت در پی کشف حقیقت نهفته است و ربطی به غلبه و زور ندارد

وی با تاکید بر این که پیامبر اکرم(ص) در رأس امامت قرار دارند به بیان دیدگاه‌های موجود در این زمینه پرداخته و گفت: امامت و ولایت خطی است که رهبری و پیشوایی در آن از خداوند متعال ریشه می‌گیرد و تداوم آن نیز از سوی خداوند اداره می‌شود.


قائم مقامی افزود: امامت نیز مانند سایر دستورات شرعی برای اجرایی شدن به پذیرش و قبول بندگان منوط است و ویژگی بندگی نیز پذیرش و تسلیم در برابر فرمان‌های الهی است.


این روحانی با توجه به وضعیت کنونی جهان گفت: در فرهنگ سلطنت هرکس قدرت دارد، حق دارد و حقانیت ناشی از غلبه است و این همان فرهنگی است که آمریکا اکنون از آن تبعیت می کند در حالی که این دیدگاه در مقابل دیدگاه امامت است که حقانیت در پی کشف حقیقت نهفته است و ربطی به غلبه و زور ندارد.


وی با توجه به اینکه شکل حکومت مهم نیست بلکه محتوا مهم است به دو امام قبل از اسلام که به لحاظ ظاهر پادشاه بوده‌اند ولی خط امامت داشته اند، گفت: حضرت داود و حضرت سلیمان(ع) نیز در ظاهر حکومت پادشاهی داشتند ولی در واقع نقش امام در جامعه را عهده دار بوده اند.


او با بیان اینکه یکی از مسائل عبرت انگیز در طول تاریخ اسلام مخالفت هایی است که با ولایت و امامت پس از پیامبر اکرم(ص) مطرح می‌شده است، افزود: این مخالفت‌ها به اشتباه به وراثتی بودن امامت و ولایت اشاره داشت در حالی که از این نکته غفلت می‌شد که این وراثت، وراثتی معنوی است، وراثت در علم و حکمت است نه از نوع وراثت‌های نسبی که در حکومت های سلطنتی مشاهده می شوند.


وی شرط این وراثت معنوی را داشتن کمالات معنوی و لیاقت و قابلیت الهی برشمرد که از وراثت فامیلی و خانوادگی جداست.


در این همایش همچنین کلیپ هایی درباره واقعه عاشورا پخش شد و در پایان نیز به سه مقاله برتر هدایای نفیسی اهدا شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب