دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1398 - 18:08

قاشق هوشمند به کمک ناتوانان فیزیکی می‌آید

قاشق هوشمند فن‌آسا مجهز به تکنولوژی پایدارسازی است که لرزش‌های غیرارادی دست را خنثی می‌کند و غذا خوردن را برای ناتوانان فیزیکی آسان‌تر می‌کند.
کد خبر : 450439
1410798647100.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از مشکلاتی که بیماران مبتلا به اختلالات مغز و اعصاب از آن رنج می‌برند، لرزش دست‌ها و پاهایشان است. بیماری‌هایی مانند پارکینسون، سکته مغزی، ضربه مغزی، ام‌اس و لرزش اساسی باعث لرزش دستان بیمار می‌شوند. همچنین بسیاری از افراد سالمند نیز از لرزش شدید دست رنج می‌برند.  لرزش دست باعث می‌شود که این افراد نتوانند کارهای روزمره‌ و شخصی مانند غذا خوردن را به صورت مستقل انجام دهند.


بیماری پارکینسون همان لرزش در وضعیت استراحت بوده که بیشتر در سنین پیری شایع است اما در جوانان هم دیده می‌شود. شیوع این بیماری در تمام مناطق دنیا یکسان است یعنی درصد شیوع بیماری با تغییر در منطقه خیلی تفاوت چندانی ندارد. به‌طور کلی این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول‌های ترشح‌کننده ماده‌ای به نام دوپامین (یک انتقال دهنده عصبی) است رخ می‌دهد. افزایش نسبت استیل کولین به دوپامین در غده‌های قاعده‌ای مغز موجب علائم ترمور، سفتی عضلات و کندی حرکات می‌شود.


حال یک  استارتاپ فعال در حوزه توان‌بخشی با طراحی و ساخت قاشق هوشمند گامی در توانمندسازی بیماران مبتلا به اختلالات مغز و اعصاب برداشته است. اسم این محصول قاشق یار هوشمند فن‌آسا است و در غذا خوردن به افرادی که از لرزش دست رنج می‌برند، کمک می‌کند. این قاشق مجهز به تکنولوژی پایدارسازی هوشمند است که لرزش‌های ناخواسته دست را خنثی کرده و از ریختن غذا جلوگیری می‌کند.


این قاشق سبک و قابل‌حمل است، بیش از 75 درصد از لرزش دست را خنثی می‌کند و تنها با 15 دقیقه شارژ می‌توان یک روز کامل از آن استفاده کرد. قاشق هوشمند فن‌آسا مجهز به تکنولوژی تشخیص لرزش هوشمند و پایدارسازی پرسرعت است و توسط دانشمندان ایرانی طراحی و ساخته شده است.


شرکت تولیدکننده این قاشق هوشمند یک شرکت دانش‌بنیان است که در حوزه توسعه فناوری‌های هوشمند توان‌بخشی فعالیت می‌کند. سیده فاطمه حسینی، فرزانه صنوبری، حمیدرضا کبروی و رضا لطفی این استارتاپ را در سال 1395 راه‌اندازی کرده‌اند.


این قاشق هوشمند مجهز به سنسورهایی است که می‌تواند لرزش دست را از حرکت‌های ارادی دست فرد تشخیص دهد، سپس سیستم کنترلی این محصول لرزش‌ها را به صورت خودکار خنثی می‌کند و بیمار می‌تواند غذا را به راحتی و بدون کمک از شخص سومی میل کند. این قاشق هوشمند در مرحله پیش‌فروش قرار دارد و قیمت آن نسبت به نمونه‌های خارجی بسیار کمتر است.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته