دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1394 - 15:06

جهانگیری: تحریم‌ها از آذر ماه برداشته می‌شود/ به صادرات دو میلیون بشکه‌ای نفت برمی‌گردیم

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم‌ها از آذرماه امسال برداشته می‌شود، گفت: به محض بر طرف شدن تحریم‌ها، آماده‌ایم تا 500 هزار بشکه به تولید نفت اضافه کنیم و ظرف چند ماه بعد به صادرات دو میلیون بشکه‌ای قبل از تحریم‌ها برمی‌گردیم.
کد خبر : 45024

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، اسحاق جهانگیری در مراسم روز ملی صادرات با ابراز خوشحالی از قدرشناسی فعالان اقتصادی نسبت به خدمتگزاران صادق کشور، عنوان کرد: شرایط امسال بسیار متفاوت تر از سال گذشته است. در این زمان اتفاقات مهمی در کشور رخ داده که از جمله آن می‌توان به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان اشاره کرد.


وی با اشاره به اینکه از زمان شروع به کار دولت با شرایط خاص بین المللی مواجه بوده‌ایم و مذاکرات ما را در شرایط دشواری قرار می‌داد، بیان کرد: دشمنان جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده بودند که فکر می‌کردند با فشار بیشتر ملت ایران از پا درخواهد آمد و ایران هراسی را به اوج خود رسانده بودند. همچنین برخی کشورهای 1+5 نیز با روحیه زیاده خواهی خود وارد مذاکره با ایران شدند.


مذاکره به معنی پشت میز نشستن و دعوا کردن و بیانیه‌های انقلابی خواندن نیست

جهانگیری افزود: تیم مذاکره کننده با حمایت‌های دلسوزانه رهبر معظم انقلاب وارد عرصه مذاکره شد و به دلیل شرایط نا امن منطقه، دنیا متوجه شد که برای ثبات در منطقه به ایران نیازمند است.


وی در ادامه با اشاره به سابقه، دانش و آگاهی رئیس جمهوری گفت: دکتر روحانی به دلیل آشنایی با فضای مذاکرات، تیمی را ساماندهی کرد تا نشان دهد مذاکره یعنی چه.


معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مذاکره به معنی پشت میز نشستن و دعوا کردن و بیانیه‌های انقلابی خواندن نیست، تصریح کرد: تیم مذاکره کننده ایران یک تعریف جدید در فضای بین‌المللی ارائه داد و نشان داد که ایران می‌تواند با 6 قدرت پشت میز بنشیند و اهداف از پیش تعیین شده را پیگیری کند. شاید برای غربی‌ها هم قابل تصور نبود که یک کشور به زعم آنها جهان سوم به چنین قدرتی برسد.


وی با اشاره به اینکه تمام مذاکرات بعد از نتیجه خدمت مقام معظم رهبری گزارش داده می‌شد، و پس از راهنمایی‌های ایشان مذاکرات ادامه پیدا می‌کند، عنوان کرد: در سطح کلان نیز مقامات در جریان ریز مذاکرات بودند و هرجا که لازم بود نظراتشان را اعلام می‌کردند.


جهانگیری با بیان اینکه بعد از این گفت‌وگوها 85 تا 90 درصد مردم موافق برجام بودند و فقط 3 درصد مخالف بودند، عنوان کرد: شورای امنیت با یک قطعنامه، 5 قطعنامه‌اش را لغو کرد و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایش را برداشت. همچنین آژانس بلافاصله اطلاعات خود را از ایران اعلام کرد. همه کشورها روز اجرا را اعلام کردند و آمریکایی‌ها هم اعلام کردند تحریم‌ها متوقف شده است.


معاون اول رئیس جمهور افزود: در اثر تحریم‌ها، فشارها و فرصت‌هایی ایجاد شد و ملت ایران در انتخابات سال 92 تیم جدیدی سر کار آورد که برای توسعه کشور برنامه‌های جدی دارد.


وی با تأکید بر اینکه مهمترین هدف تحریم‌ها، نفت بود، اضافه کرد: با اجرای لغو تحریم‌ها و به فاصله چند ماه پس از آن، یک میلیون بشکه‌ نفتی که با تحریم‌ها کم کرده بودند، به بازار برمی‌گردد و به طور حتم به صادرات دو میلیون بشکه‌ای قبل از تحریم‌ها بر می‌گردیم.


همان 30 میلیارد دلاری که همه روی آن توافق دارند، منابعی است که آزاد می‌شود و در اقتصاد کشور به کار خواهد گرفته شد

جهانگیری با بیان اینکه یک عده سعی می‌کنند با مسائل حاشیه‌ای دستاوردهای دولت را کوچک جلوه دهند، گفت: همان 30 میلیارد دلاری که همه روی آن توافق دارند، منابعی است که آزاد می‌شود و در اقتصاد کشور به کار خواهد گرفته شد. البته ابن رقم شاید به بودجه کمکی نکند، اما به اقتصاد کشور کمک می‌کند و در خدمت فعالیت‌های اقتصادی قرار می‌گیرد.


جهانگیری با اشاره به سفر گروه‌های اقتصادی به ایران در روزهای اخیر، افزود: با برخی از آنها به قرارداد رسیده‌ایم. حتی با یکی از آنها برای سرمایه‌گذاری 4.2 میلیارد یوروی در بخش برق توافق کرده‌ایم. با توجه به اینکه موجی از فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی به سمت ایران می‌آیند، باید به سمت شرایط جدیدی در اقتصاد برویم.


وی با اشاره به اینکه در کنار ظرفیت‌های استثنایی که ایران دارد، ممکن است چالش‌های جدی نیز وجود داشته باشد، ادامه داد: تورم دورقمی و بیکاری دورقمی جزو این مسائل است. همچنین مردم انتظار دارند که به رفاه بهتری برسند و کشور از لحاظ توسعه شرایط بهتری داشته باشد.


جهانگیری بر لزوم نهایی کردن برنامه‌های عملیاتی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و گفت: این موضوع را به همه دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم و دستگاه‌ها بر اساس آن برنامه‌های عملیاتی داده‌اند. یکی از برنامه‌ها، ارتقای بهره‌وری در انرژی است، چون ما فکر می‌کنیم ده‌ها میلیارد دلار کار فقط حول محور بهره‌وری انرژی در ایران می‌توان تعریف کرد.


وی با بیان اینکه برنامه دوم برون‌گرایی اقتصاد است، ادامه داد: این اقتصاد جز با برون‌گرایی امکان ندارد به توسعه برسد. یکی از راه‌های برون‌گرایی نیز صادرات است. ما باید کشورهای هدف‌مان را مشخص و تولیدات قابل عرضه ارائه کنیم.


او ادامه داد: وظیفه صندوق توسعه ملی نیز این است که پشتیبان صادرات کشور باشد. ما آمادگی داریم با سیاست‌هایی که بانک توسعه صادرات تنظیم می‌کند به هر میزان با نرخ‌های بین‌المللی از صادرکننده حمایت کنیم. البته هیچ کدام از این کارها را نباید به رانت تبدیل کنیم، بلکه امور باید شفاف باشد.


جهانگیری در ادامه به وابستگی شدید اقتصاد و بودجه ایران به نفت اشاره کرد و افزود: جهش‌های قیمت نفت که در چند سال گذشته رخ داد، باعث شد برخی کشورهای نفتی دچار بیماری هلندی شوند.


برخی دوستان دولت سابق تا یک جمله می‌گوییم، به آنها بر می‌خورد و ناراحت می‌شوند

وی اضافه کرد: برخی دوستان دولت سابق تا یک جمله می‌گوییم، به آنها بر می‌خورد و ناراحت می‌شوند. این گزارش دیوان محاسبات است که در زمان راه‌اندازی صندوق توسعه ملی باید 171 میلیارد دلار پول در حساب ذخیره ارزی می‌بود، اما آقایان بی‌حساب خرج کردند و وقتی به آنها می‌گوییم این پول‌ها کجا خرج شد، ناراحت می‌شوند.


جهانگیری با تاکید بر اینکه زمانی که صندوق توسعه ملی تشکیل شد فقط 12 میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی وجود داشت، گفت: به آنها گفتیم اگر قیمت نفت پایین آمد چه کار کنیم؟ گفتند هیچ وقت پایین نمی‌آید. درآمد نفتی در سال 90، معادل 118 میلیارد دلار و رشد اقتصادی در سال 91 منفی 6.8 درصد بود. امسال درآمد نفتی 18 میلیارد دلار است، معلوم است که کشور با مشکل مواجه می شود، اما نگذاشتیم ثبات اقتصادی کشور دچار وقفه شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته