دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1398 - 11:07
عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست خبر داد؛

تعداد یوز ایرانی کاهش پیدا کرده است/ آغاز فاز اول پروژه احیای یوز به‌مدت 5 سال

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست گفت: فاز اول پروژه احیای یوز به‌مدت 5 سال آغاز شد و بر این اساس آموزش محیط‌بانان در مناطقی که زیستگاه این جانور است، در دستور کار قرار دارد.
کد خبر : 448348

باقر نظامی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، از آغاز فاز اول پروژه احیای یوز ایرانی به مدت 5 سال خبر داد و گفت: اولویت پروژه یوز، آموزش محیط‌بانان استان‌هایی است که در زیستگاه‌‌های این جانور قرار دارند، و در همین راستا زیستگاه‌های یوز بر اساس اولویت دسته‌بندی و محیط‌بانان آن آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.


عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست با اشاره به این مطلب که تعداد یوزها بین ۴۰ تا ۷۰ عنوان می‌شد ولی در حال حاضر این میزان قطع به یقین کمتر از این میزان است، گفت: یکی از دلایل کاهش جمعیت یوزها، افزایش نرزایی در این حیوان است. چون زمانی‌که حیوان وضعیت حفاظتی خوبی نداشته باشد و موفقیت تولیدمثلی پایین باشد به‌واسطه ویژگی اکولوژیکی، حیوان ترجیح می‌دهد با تولد توله نر و به‌واسطه جفت‌گیری با چند ماده بتوانند ژن خود را به نسل بعدی منتقل کند.


گفتنی است سازمان حفاظت محیط‌ زیست در اولین گام برای احیای گونه‌های جانوری به محیط‌بان نیاز دارد. این سازمان  در ۱۷ میلیون هکتار منطقه مورد حفاظت، ۲ هزار و ۸۰۰ محیط‌بان دارد و در ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار از این مساحت که در این پروژه تعریف شده، می‌بایست ۹۶۰ محیط‌بان داشته باشد. در حالی‌که  تنها ۹۶ محیط‌بان به آن اختصاص یافته است.


بر اساس این گزارش، در حال حاضر در برخی از مناطقی که زیستگاه یوز ایرانی محسوب می‌شود تعداد بسیار کمی از محیط‌بانان مشغول فعالیت هستند، برای مثال در منطقه راور کرمان با رئیس اداره شهرستان تنها ۵ و یا  در منطقه نایبندان طبس ۶ محیط‌بان حضور دارند و این در حالی است که وسعت این منطقه از کل استان مازندران بیشتر است.


انتهای پیام/4105/4110/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته