دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1398 - 12:49

هر آنچه که از امکانات شگفت انگیز Android ۱۰ نمی‌دانید!

اندروید ۱۰، دهمین نسخهٔ مهم و نسخهٔ هفدهم از سیستم‌عامل تلفن همراه اندروید است.
کد خبر : 448049
3.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، اندروید نیز همانند هر سیستم عامل دیگری برای بهبود روابط خود با کاربرانش و همچنین افزایش امنیت هرازچندگاهی اقدام به انتشار نسخه جدیدی از نرم افزار خود می‌کند که گاهی سبب شگفتی کاربرانش می‌شود، یکی از نسخه های ارائه شده توسط اندروید، نسخه اندروید ۱۰ است که امروز خبرگزاری آنا قصد دارد تا امکانات این نسخه را بررسی کند.



نام‌گذاری اندروید ۱۰ به چه صورت انجام شد؟


گوگل در اقدامی بی‌سابقه که همه از آن شگفت‌زده شدند، نام هفدهمین نگارش اندروید را اندروید ۱۰ گذاشت!


اندروید ۱۰، دهمین نسخهٔ مهم و نسخهٔ هفدهم از سیستم‌عامل تلفن همراه اندروید است و می‌توان گفت؛ نخستین نسخهٔ آزمایشی اندروید ۱۰ در تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۱۹ برای همهٔ گوشی‌های گوگل‌پیکسل منتشر و نسخهٔ نهایی اندروید ۱۰ در سوم سپتامبر سال ۲۰۱۹ منتشر شد.


این موضوع برای گوگل یک سنت‌شکنی بود؛ چرا که در طی این ده سال، نام نگارش‌های اندروید را از نام دسر‌های معروف انتخاب می‌کرد و همچنین به‌ترتیب حروف الفبا جلو می‌رفت؛ اما به‌یکباره، سراغ اعداد رفتند!



از این پس دیگر هیاهوی حدس نام نگارش اندروید وجود نخواهد داشت و قرار است اندروید بعدی نیز، اندروید ۱۱ نام بگیرد.


گوگل البته تنها به این امر اکتفا نکرده و کمی لوگوی اندروید را نیز تغییر داده است.


طبق گفته گاندون، اندکی در موقعیت چشم‌ها و زاویهٔ شاخک‌ها تغییرات اعمال شده‌است؛ درنهایت، اضافه‌شدن مقدار کمی از رنگ زرد به رنگ سبزِ مخصوص اندروید، ظاهر این ربات را مدرن‌تر از گذشته کرده‌است؛ بنابراین، در ادامه، برند اندروید فراتر از برند سبز و خاکستری خواهد بود؛ زیرا برخی از پالت‌های رنگ گوگل نیز به دنیای اندروید راه پیدا کرده‌اند.


پیش‌تر نام اندروید با قلمی متفاوت، تنها به‌رنگ سبز نوشته می‌شد که این امر خوانایی برند مذکور را در برخی پس‌زمینه‌ها سخت و بعضاً ناممکن می‌ساخت.


حال با تغییر رنگ‌نوشتهٔ اندروید به مشکی، شاهد افزایش خوانایی و امکان قرارگیری این برند در پس‌زمینه‌های بیشتری هستیم. موضوع یادشده، به‌ویژه خود را در دستگاه‌هایی با صفحات‌نمایش کوچک بیشتر نشان می‌دهد.


حذف دکمه Back در اندروید ۱۰


احتمالا اولین تغییری که پس از اجرای اندروید ۱۰ خودنمایی می‌کند حذف دکمه back از این سیستم عامل است و در ادامه رویکرد مبتنی بر ژست‌های حرکتی در اندروید پای که همچنان جایی برای دکمه بک در آن در نظر گرفته شده بود، حالا اندروید ۱۰ به متد کاملا مبتنی بر ژست‌های حرکتی روی آورده تا دیگر در این نسخه شاهد حضور این دکمه نمادین نباشیم.


در اندروید ۱۰ با سوایپ به سمت بالا می‌توانید به صفحه خانه برگردید و با سوایپ به سمت بالا و نگه داشتن انگشت روی صفحه صفحه مالتی تسکینگ برایتان ظاهر می‌شود. برای بازگشت به صفحه قبلی هم کافیست از چپ یا راست نمایشگر سوایپ کنید.


این تغییر بسیار بزرگ به نظر می‌رسد و به همین خاطر برای کاربرانی که مایل به استفاده از این ژست‌های حرکتی نیستند هم امکانی در نظر گرفته شده است، بدین معنا که علاوه بر حضور ژست‌های حرکتی جدید می‌توان همچنان آرایه سه دکمه‌ای اندروید‌های قبلی (یا آرایه سه دکمه‌ای که برای اولین بار در پیکسل ۳ معرفی شد) را فعال کرد.


هنوز مشخص نیست که آیا این دکمه‌ها در اندروید ۱۰ دستگاه‌هایی مثل پیکسل ۴ هم وجود خواهد داشت یا خیر، اما به هر حال فعلا می‌دانیم که گوشی‌هایی مثل پیکسل ۳ و پیکسل ۳a که از ورژن قدیمی‌تر به اندروید ۱۰ آپدیت شده‌اند چنین امکانی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.



مد تاریک سراسری در اندروید ۱۰


پس از سال‌ها انتظار بالاخره مد تاریک سراسری (سیستمی) در اندروید ۱۰ گنجانده شد، که می‌توان آن را از بخش تنظمیات سریع فعال و غیر فعال کرد.


خبر خوب دیگر اینکه گوگل API جدیدی توسعه داده تا توسعه‌دهندگان با استفاده از آن بتوانند اپ‌هایشان را با مد تاریک سیستمی اندروید ۱۰ سازگار کنند. چنین قابلیتی به این معنی است که با فعال شدن حالت تاریک سیستمی، اپ‌های ثالث هم وارد مد تاریک می‌شوند.


البته احتمالا مدت زمانی طول می‌کشد تا تمام اپ‌های پر کاربرد این API را مورد استفاده دهند، اما به هر حال همین که می‌دانیم فعلا تمام اپ‌های گوگل و رابط کاربری اصلی دستگاه یک تم تاریک سراسری خواهند داشت می‌تواند خبر بسیار خوبی باشد.


گزینه‌های جدید برای تغییر تم دستگاه در اندروید ۱۰


یکی از قابلیت‌هایی که اندروید را بسیار دوست‌داشتنی می‌کند امکان شخصی‌سازی حداکثری دستگاه با استفاده از آن است و حالا گویا در اندروید ۱۰ گوگل کمی پا را فراتر گذاشته و امکانات بیشتری در این زمینه برای کاربران در نظر گرفته است.


قابلیت جدیدی که در بخش Developer Options اندروید ۱۰ مخفی شده، گزینه جدید Theming است که در آن کاربر می‌تواند رنگ منو‌های گوشی را تغییر دهد.


رنگ پیشفرض در نظر گرفته شده همان آبی آشنای اندروید است، اما با این قابلیت جدید می‌توان آن را به مشکی، سبز، صورتی، Cinnamon، اقیانوسی، Space و Orchid تغییر داد.


در بتای دوم اپ جدیدی به نام Pixel Themes اضافه شده بود که اگر چه هنوز عملکرد کاملی ندارد، اما امکان اینکه چنین قابلیتی به همراه پیکسل ۴ عرضه شود وجود دارد.


Live Caption خودکار در اندروید ۱۰


کپشن‌ها یا همان زیرنویس‌ها برای افراد ناشنوا یا کم‌شنوا قابلیت مهم و کاربردی به شمار می‌آید تا بتوانند محتوای موجود در فیلم‌ها، پادکست‌ها، بازی‌ها یا هر فرمی از مدیا که در آن گفتگو رد و بدل می‌شود را درک کنند و حالا گوگل برای اینکه حضور کپشن‌های مجازی را در هر موقعیتی فراهم کند در اندروید ۱۰ قابلیتی به نام Live Caption در نظر گرفته است.


Live Caption در واقع کپشن گذاری همزمان را برای هر محتوایی که در آن گفتگو یا صحبتی اتفای می‌افتد انجام می‌دهد و خبر خوب اینکه چنین کاری به صورت محلی و روی گوشی انجام می‌شود. به عبارت دیگر برای استفاده از Live Caption نیازی به اتصال اینترنت نخواهد بود. کاربران می‌توانند این قابلیت را از طریق تنظیمات accessibility فعال کنند.


تغییرات مهم مجوز‌ها در اندروید ۱۰


مسائل امنیتی این روز‌ها به نگرانی اصلی در دنیای تکنولوژی تبدیل شده و گوگل در اندروید ۱۰، با اعمال بهبود‌هایی در بخش مجوز‌های اپ‌ها (app permissions) سعی کرده کنترل بیشتری برای آگهی کاربران از سطح دسترسی اپ‌ها در اختیار قرار دهد.


بر همین اساس برای اپ‌هایی که قصد دسترسی به موقعیت مکانی کاربر را دارند، یک پاپ آپ جدید نمایش داده می‌شود. در این پاپ آپ از کاربر سوال می‌شود که آیا مایل است اپ به صورت مداوم به موقعیت مکانی او دسترسی داشته باشد یا فقط در زمان‌هایی که از اپ استفاده می‌کند چنین مجوزی در اختیار آن قرار بگیرد.


به همین دلیل صفحه Permissions usage در تنظیمات کاملا تغییر کرده تا نشان دهد که هر مجوز توسط چه اپ‌هایی مورد استفاده قرار گرفته است.


این امکان وجود دارد که لیست را با مجوز‌های خاصی فیلتر کرد تا اپ‌هایی که از یک مجوز خاص استفاده می‌کنند نمایش داده شوند. علاوه بر این رابط کاربری جدیدی برای صفحه App info هم در نظر گرفته شده است.



زیرنویس همزمان (Live Captions) در اندروید ۱۰


یکی از بهترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های اندروید ۱۰، قابلیت زیرنویس همزمان یا Live Captions نام دارد. به این صورت که اگر هر ویدئویی درون گوشی شما درحال پخش باشد، شما قادر خواهید بود همزمان با آنچه که درون ویدئو گفته می‌شود، زیرنویس آن را مشاهد کنید.


نکته بسیار خوب در رابطه با این قابلیت، کارکرد آن در حالت آفلاین است. یعنی برای دسترسی به زیرنویس ویدئو‌ها نیازی به برقراری اتصال اینترنتی نیست و کاربر به صورت آفلاین هم می‌تواند از این قابلیت بهره ببرد.


این ویژگی به خصوص برای افرادی که مشکل شنوایی دارند بسیار ضروری و کاربردی خواهد بود.


منوی به اشتراک‌گذاری بهبود یافته در اندروید ۱۰


شاید یکی از مشکلات اندروید را بتوان منوی share نه چندان سریع آن دانست که با وجود عملکرد درست، سرعت بارگذاری پایینی دارد. خوشبختانه در قابلیت‌های جدید اندروید ۱۰ جایی برای بهبود این بخش هم درنظر گرفته شده است. بر اساس صحبت‌های گوگل رابط کاربری share در اندروید ۱۰ به صورت آنی لود می‌شود.


علاوه بر این گوگل در اندروید ۱۰ امکانی به نام Sharing Shortcuts هم قرار داده است. این قابلیت به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا در منوی share آپشن جدیدی ایجاد کنند که امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌های موجود در بخش‌های خاص یک اپ را ساده‌تر می‌کند.. فیلم‌برداری از صفحه


درحالیکه فیلم‌برداری از صفحه جز آن دسته از قابلیت‌هایی قرار می‌گیرد که با یک بروزرسانی ساده هم می‌شد آن را دریافت کرد، اما گوگل ترجیح داد این کار را نکند و لذا کاربران برای فیلم‌برداری از صفحه مجبور به دانلود برنامه‌های شخص ثالث بودند.


اما بالاخره گوگل تصمیم گرفت به صورت پیش‌فرض چنین قابلیتی را در اندروید ۱۰ قرار دهد که البته برای فعال کردن آن باید وارد تنظیمات «گزینه‌های توسعه‌دهندگان» (Developer Options) شوید.


پشتیبانی بهتر برای گوشی‌های تاشو در اندروید ۱۰


با توجه به اینکه احتمالا در سال ۲۰۱۹ شاهد حضور گوشی‌های تاشو در بازار خواهیم بود، اطمینان از اینکه کاربری این دستگاه‌ها تا حد امکان تجربه خوشایندی برای کاربران به همراه داشته باشد کاملا ضروری به نظر می‌رسد. بر همین اساس گوگل اندروید ۱۰ را برای گوشی‌های تاشو هم بهینه کرده است.


البته بیشتر این تغییرات برای توسعه‌دهندگان قابل استفاده خواهد بود، اما در نهایت باعث بهینه شدن عملکرد اندروید ۱۰ روی دستگاه‌های تاشو و سایر دیوایس‌های بزرگ خواهد شد.


پاسخگویی هوشمند در بخش اعلانات در اندروید ۱۰


راه‌های جدیدی در اندروید ۱۰ برای پاسخ دادن به اعلانات هم به چشم می‌خورد. همانند پاسخگویی با استفاده از اپ Signal.


پشتیبانی  ۵G در اندروید ۱۰


شاید این مورد جزو قابلیت‌های جدید اندروید ۱۰ که تفاوت محسوسی برای کاربر ایجاد می‌کنند نباشد، اما برای توسعه‌دهندگان قابلیت مهمی خواهد بود. در اندروید ۱۰ اطمینان حاصل شده تا اتصال ۵G به بهترین شکل برقرار شده و اپ‌ها قادر به ارائه تجربه‌ای غنی‌تر و همه‌جانبه‌تر با استفاده از نسل پنجم اینترنت موبایل باشند.



انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته