دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1394 - 12:25
معاون درمان وزیر بهداشت:

67 درصد بیمارستان‌های کشور فرسوده هستند/ نوسازی بیمارستان ‌ها پیشرفت 80 درصدی داشته است

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه 67 درصد بیمارستان‌های کشور فرسوده هستند، گفت: برای رفع این مساله وزارت بهداشت طی 16 ماه گذشته اقدامات مهمی از جمله بازسازی و نوسازی فضاهای بیمارستانی، تامین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها، بهسازی فضاهای بیمارستانی و ... انجام داده است که اگر قرار بود با روند دو سال گذشته این اقدامات انجام شود به 25 سال زمان نیاز بود.
کد خبر : 44758

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر محمد آقاجانی در حاشیه همایش نکوداشت مجریان برتر برنامه ارتقاء کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان‌ها گفت: متاسفانه میانگین قدمت بیمارستان‌ها در کشور ما 35 سال است و از 97 هزار تختخوابی که در وزارت بهداشت فعال است 67 درصد بیمارستان‌های کشور فرسوده هستند بنابراین بیمارستان‌های کشور نیاز به بازسازی و نوسازی دارند که برای حل این مشکلات برنامه بسیار مهم و گسترده بازسازی بیمارستان‌ها تحت عنوان پروژه ارتقاء هتلینگ از شروع برنامه تحول نظام سلامت اجرا شد.


معاونت درمان وزارت بهداشت افزود: در طی 16 ماه گذشته از اجرای این برنامه خوشبختانه وزارت بهداشت با تلاش دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها موفق شد دو میلیون متر مربع بازسازی را طی 16 ماه انجام بدهد که این بزرگترین پروژه بازسازی متمرکز بیمارستان‌های دولتی و ساختمان‌های دولتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.


وی ادامه داد: این دو میلیون متر مربع بازسازی طی 16 ماه در حالی انجام شد که بیمارستان‌ها به ارائه خدمات درمانی و بهداشتی خود ادامه می‌دادند. در جریان این پروژه ما 20 هزار تخت بیمارستانی، 7 هزار و 500 برانکارد و 12 هزار دستگاه یخچال و تلویزیون توزیع کردیم که در مجموع با اعتبار حدود 740 میلیارد تومان این اقدامات صورت گرفت.


آقاجانی عنوان کرد: بیش از 80 درصد پروژه‌ها در بخش ساختمانی انجام شده ولی ما در بخش تاسیسات مشکلات بسیاری داریم و پیشرفت در حوزه تاسیسات زیر بنایی بیمارستان‌ها حدود 20 درصد بوده است اما فضای اقامتی که بیماران با آن سر و کار دارند بیش از 80 درصد بازسازی شده است. علاوه بر این اقدامات برای تجهیزات پزشکی هم اقدامات گسترده‌ای انجام شده است که 16 هزار قلم تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای بین دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور توزیع شده و یا در حال توزیع است که به ارزش 700 میلیارد تومان این مجموعه یعنی بازسازی هتلینگ، تخت‌ها فضای اقامتی و نوسازی ناوگان تجهیزات پزشکی کشور در بیمارستان‌های دولتی با مجموع یک هزار و 440 میلیارد تومان اعتباری که صرف شده وضعیت متفاوتی در 570 بیمارستان وزارت بهداشت ایجاد شده است به گونه‌ای که 85 درصد رضایتمندی مردم را در این حوزه توانسته‌ایم کسب کنیم.


معاونت درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: از اقامت دیگر وزارت بهداشت بحث نیروی انسانی است ما متاسفانه کمبود جدی را در حوزه نیروی انسانی از جمله پرستاری در بیمارستان‌های دولتی داریم. شاخص پرستاری به ازای تخت در کشور ما حدود 1 پرستار به ازای یک تخت است.


وی افزود: خوشبختانه 9 هزار پرستار در قالب برنامه تحول سلامت جذب شده‌اند که البته ما با شاخص‌های منطقه‌ای خیلی فاصله داریم اما با و جود محدودیت‌هایی که در جذب نیرو داشته‌ایم توانستیم این تعداد پرستار را در بیمارستان‌های دولتی جذب کنیم.


وی درباره سایر محورهای برنامه ارتقاء هتلینگ بیمارستانی گفت: بحث کیفیت غذا و رعایت بهداشت و نکات دیگر از جمله محورهای دیگر این برنامه است که خوشبختانه با دستورالعمل جامع در حال اجرا است.


وی در ادامه گفت: اگر قرار بود این اقدامات صورت گرفته که در 16 ماه انجام شده است با روند دو سال گذشته و با منابع مالی قبلی وزارت بهداشت انجام شود نیازمند 25 سال زمان بود که ما توانستیم این زمان را در 16 ماه خلاصه کنیم که این به دلیل حمایت‌های دولت و مجلس از طرح تحول سلامت بوده است که خوشبختانه ما توانستیم به کمک این حمایت‌ها نزدیک هزار و 500 میلیارد تومان پول برای بازسازی و نوسازی بیمارستان‌ها تزریق کنیم اما این کافی نیست.


معاونت درمان وزارت بهداشت افزود: قدم‌های خوبی در این حوزه برداشته شده است اما ما دو مشکل اساسی داریم یکی بحث تاسیسات زیر بنایی است که تنها 27 درصد پیشرفت داشته است که نیاز به اعتبار دارد و دوم نیروی انسانی به خصوص پرستار است که با کمبود جدی در این خصوص مواجه هستیم.


وی در بخش دیگری از سخنانش درباره همراه سراهای بیمارستان ها گفت: تکیه عمده وزارت بهداشت برای تاسیس همراه‌سراها به خیرین سلامت است البته خود بیمارستان‌ها نیز در این خصوص تلاش کرده‌اند ولی تکلیفی در این خصوص به عهده بیمارستان‌ها نیست زیرا همراه‌سراها در فضایی خارج از فضای بخش بیمارستان‌ها هستند.


وی افزود: اما در داخل بخش دادن سه وعده غذایی و یک کاناپه تخت خواب شو به همراه بیمار از وظایف بیمارستان است که اگر بیمارستان برای دادن غذا پولی از همراه اخذ کند وظیفه دارد صورت غذا را به او ارائه دهد در غیر این صورت تعهدی در این خصوص وجود ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته