دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1398 - 00:04
مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفتگو با آنا:

بی‌مهری مسئولان به اختراعی که در جهان نظیر ندارد/ روند دریافت تسهیلات دولتی سخت و پیچیده است

مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: محصول دانش‌بنیانی که حاصل تلاش و تحقیقات چندین ساله و مورد نیاز کشور و همچنین اولین اختراع در سطح دنیا بود به دلیل بی‌مهری و عدم حمایت دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها با عدم استقبال مواجه شد.
کد خبر : 446489
panseman_55920.jpg

محمد نادری‌زاده در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت: محصول دانش‌بنیانی که حاصل تلاش و تحقیقات چندین ساله و مورد نیاز کشور و همچنین اولین اختراع در سطح دنیا بود، به دلیل بی‌مهری و عدم حمایت دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها با عدم استقبال مواجه شد.


وی افزود: برخی از مسئولان خرید بیمارستان‌ها، برای این‌که پورسانت دریافت کنند، کالایی را که برایشان منفعتی نداشته باشد خریداری نمی‌کنند، در این شرایط یک شرکت دانش‌بنیان که با تکیه بر دانش بومی برای رفع نیاز کشور اقدام به مطالعه و تحقیق کرده و با طراحی و تولید یک محصول منحصربه‌فرد در جهان، با این‌گونه بی‌مهری‌ها نیز روبه‌رو می‌شود.


مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: با توجه به این که ترالی پانسمان در بیمارستان‌ها به‌صورت دستی انجام می‌شود، با بررسی و تحقیقات زیادی که در این زمینه انجام شد، در نهایت دستگاه اتوماتیک ترالی پانسمان اختراع و به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان به ثبت رسید.


نادری‌زاده با اشاره به این‌که این دستگاه نمونه خارجی نداشته و برای اولین بار در ایران طراحی و ساخته شده است، گفت: دستگاه ساخته شده به صورت اتوماتیک سرم و پانسمان را به میزان لازم بر روی محل زخم بیمار می‌ریزد که با توجه به عملکرد مفید باعث کاهش عفونت و تزریق آنتی بیوتیک به بیمار می‌شود.


وی تصریح کرد: در سال 1397 برای اولین بار در جهان این دستگاه طراحی و ساخته شد؛ اما متأسفانه تا به امروز هیچ سیگنالی از طرف بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی که بیشترین مصرف را دارند، دریافت نکرده‌ایم.


این مخترع ادامه داد: برای معرفی این محصول دانش‌بنیان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کردیم، اما متأسفانه هیچ‌گونه همکاری‌ای حاصل نشد.


وی با اشاره به روند ناهموار دریافت تسهیلات دولتی تصریح کرد: نرخ بهره وام‌های دولتی زیاد است و هنگام مراجعه شرایط بسیار سختی پیش روی متقاضیان قرار می‌دهند. در هر بازه زمانی یک سامانه متعدد و متفاوتی را برای ثبت‌نام معرفی می‌کنند که هر بار قانون و شرایط جدیدی ابلاغ می‌شود و به‌همین دلیل اغلب فعالان حوزه اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی از دریافت تسهیلات دولتی منصرف می‌شوند.


نادری‌زاده اظهار کرد:‌ دانشگاه‌ها به‌عنوان متولیانی که بیمارستان‌ها را تحت اختیار دارند، متقاضی اصلی خرید تجهیزات هستند؛ اما متأسفانه حمایتی چندانی از دستاوردهای فارغ‌التحصیلان ندارند. این شرکت با تولید لوازم و لباس‌های یکبار مصرف بیمارستانی به طور مستقیم برای 60 نفر شغل ایجاد کرده بود که به دلیل عدم حمایت دولت و همچنین تعویق در پرداخت‌های بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها، تمامی نیروهای کاری شرکت تعدیل شدند.


وی ادامه داد: بیمارستان‌ها به دلیل کمبود بودجه و عدم مدیریت‌های صحیح، مطالبات را به صورت منظم پرداخت نمی‌کنند و این در حالی است که پس از گذشت سه سال هنوز برخی از مطالبات تسویه نشده است. با این شرایط گردش مالی با مشکلات بزرگی مواجه شده و مجبور به تعدیل نیرو و دست کشیدن از کار شدیم.


مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: شرکت‌های تولیدی مطالباتشان به صورت منظم پرداخت نمی‌شود و به‌اجبار دیرکرد بابت تسهیلات دریافتی به بانک پرداخت می‌کنند. در این شرایط وقتی مطالبات توسط بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت منظم پرداخت نمی‌شود چنین شرکت‌هایی که لوازم مورد استفاده بیمارستان‌ها را تولید می‌کنند، نمی‌توانند مواد اولیه تهیه کرده و مجدداً به فعالیت خود ادامه دهند.


وی ادامه داد: چرخه بازار زمانی به‌درستی و به صورت منظم در حال حرکت خواهد بود که تولیدکننده دغدغه وصول مطالبات از شرکت‌های دولتی را ندارد تا بتواند با امنیت و اطمینان کامل به کیفیت و کمیت تولید فکر کند. وقتی تولید کننده هم به فکر تولید و هم به فکر بازار باشد بی‌شک جایی از این فعالیت ضعف خواهد داشت. اغلب سرمایه‌داران، دلالی یا واسطه‌گری را به تولید ترجیح می‌دهند چرا که دغدغه نداشته و با چنین مشکلات بزرگی سروکار ندارند.


نادری‌زاده گفت: سه سال پیش مبلغ 8 میلیارد سرمایه اولیه در خصوص فعالیت‌های شرکت هزینه شد که اکنون با گذشت زمان و افزایش قیمت‌ها این سرمایه ارزش زیادی را از دست داده و موفق به رشد و سودآوری نشدیم. در حالی که اگر چنین سرمایه‌ای را صرف خرید زمین می‌کردیم قطعاً بیش از چندین برابر سود می‌کردیم.


انتهای پیام/4108/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب