شورای صدور مجوز وزارت ارشاد در برخورد با فیلم «سمفونی نهم» ضعیف عمل کرد
علی مطهری در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره ضعف نظارت در اکران فیلمهای سینمایی اظهار کرد: هنوز موضوعی درباره پخش چنین فیلمهایی در کمیسیون فرهنگی مطرح نشده، ولی پیگیری میکنیم.
وی افزود: در اصل باید از شورای صدور مجوز پخش و اکران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسیده شود که چگونه این فیلمها اجازه اکران پیدا میکنند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شورای صدور مجوز پخش در برخورد با چنین فیلمهایی ضعیف عمل کرده است.
به گزارش آنا، فیلم سینمایی «سمفونی نهم» فیلمی به کارگردانی محمدرضا هنرمند و تهیهکنندگی «زینب تقوایی» است که اکران آن با تبلیغات تلویزیونی گستردهای نیز همراه بود. حمید فرخنژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، پژمان بازغی، مهرداد صدیقیان و علیرضا کمالی بازیگران این فیلم هستند که سال گذشته و در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش در آمد.
فیلم از زبان یک «ملکالموت» (حمید فرخنژاد) روایت میشود. این «ملکالموت» یکی از چندین کارگزار عزرائیل (فرشته مرگ) است که به گفته خود از ۲ هزار و ۶۰۰ سال پیش و در جریان جنگهای امپراتوری کوروش هخامنشی کار خود را آغاز کرده و در آستانه بازنشستگی فقط باید دو نفر دیگر را روانه جهان باقی کند.
ایرادهای اعتقادی و محتوایی فیلم بسیار است، اما آن چه در جریان تماشای این فیلم سبب تعجب بیننده است به یکی از سکانسهای آن باز میگردد. جایی که در نهایت وقاحت، معاشقه هیتلر و نامزدش «اوا براون» لحظاتی پیش از خودکشی به تصویر کشیده میشود.
اگر چه با کات خوردن تصویر هیتلر و نامزدش به چهره ملکالموت این صحنه به شکل مستقیم به نمایش در نمیآید، اما صدای روی تصویر و واکنش صورت فرشته مرگ، این معاشقه را به شکلی آشکار به ذهن بیننده تداعی میکند. ضمن این که چند لحظه بعد و در همین صحنه، نامزد هیتلر در واکنش به ادعای ملکالموت که از بیاحساس بودن خود میگوید، واژهای نامناسب را به زبان میآورد.
این سکانس در نسخه نمایش دادهشده در جشنواره فجر نیز وجود داشت و اگرچه در هیاهوی آن روزهای جشنواره چندان به آن پرداخته نشد، اما پیشبینی میشد که برای اکران عمومی و با دخالت معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی حتماً حذف خواهد شد.
نکته قابل تأمل و تألم اینجاست که حذف این صحنه هیچ آسیبی به کلیت فیلم و حتی بخش مربوط به داستان مرگ هیتلر و نامزدش نمیزد. به عبارت دیگر، تماشاگر علاوه بر پیشینه ذهنی که از این داستان تاریخی داشت، کاملاً به رابطه این دو شخصیت پیبرده و نیازی به دیدن این صحنه اروتیک با چاشنی عشوهگری «مارین ون هولک» بازیگر هلندی فیلم نداشت!
انتهای پیام/4034/پ
انتهای پیام/