دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1398 - 10:42
مدیرکل توسعه اجتماعی وزارت جوانان مطرح کرد؛

برگزاری آموزش‌های ازدواج در 429 شهرستان کشور/ تشکیل صندوق مهر امام رضا(ع) مانع اجرایی شدن قانون تسهیل ازدواج شد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت جوانان درباره آخرین وضعیت قانون تسهیل ازدواج گفت: تشکیل صندوق مهر امام رضا(ع) مانع اجرایی شدن قانون تسهیل ازدواج شد.
کد خبر : 444452

اعظم کریمی در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان و جوانان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره وضعیت اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان اظهار کرد: قانون تسهیل ازدواج جوانان حدود 14 سال پیش به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و این قانون می‌توانست بسیاری از موانع پیش روی جوانان برای ازدواج را از میان بردارد و درحقیقت زمینه ازدواج افراد را فراهم کند.


وی افزود: به‌دلیل اینکه این قانون به آیین نامه‌ای اجرایی نیاز داشت و دولت وقت، از نگارش آیین نامه استنکاف کرد،لذا قانون مذکور تاکنون اجرایی نشده است. بند 1 این قانون دولت را مکلف به ایجاد صندوق اندوخته ازدواج جوانان کرده است و آیین‌نامه این صندوق نیز باید ظرف سه ماه از تصويب قانون اصلی توسط دولت تهیه و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه ‌می‌شد. از طرفی اکثر بندهای حمایتی این قانون منوط به اجرایی شدن بند یک یعنی تشکیل صندوق اندوخته است.


تشکیل صندوق مهر امام رضا(ع) مانع تشکیل صندوق اندوخته ازدواج شد


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت جوانان اظهار کرد:‌ دلیل دولت وقت در عدم ارائه آیین‌نامه تشکیل صندوق اندوخته این بود که در آن زمان دولت قصد داشت صندوق مهر امام رضا(ع) را تشکیل دهد و بعد از تشکیل صندوق مهر امام رضا نیز استدلال آنان این بود که با وجود تشکیل صندوق مهر امام رضا (ع) نیازی به تشکیل صندوق اندوخته ازدواج نیست. بنابراین با این استدلال هیچ اتفاق عملی در راستای اجرای قانون تسهیل ازدواج نیفتاد و این قانون عملاً بدون آیین نامه اجرایی به حال خود رها شد.  


کریمی ادامه داد: آنچه در رابطه با عدم اجرای این قانون واضح  است، اینکه صندوق مهر امام رضا (ع) در دولت نهم دقیقاً پنج ماه بعد از تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان با مصوبه شورای عالی اداری تشکیل شده و مهمترین اقدام آن ارائه تسهیلات ازدواج، اشتغال و مسکن بوده است که با عدم پذیرش از سوی مجلس مواجه شد. حال آنکه اگر از ایجاد این صندوق اجتناب نمی‌شد و همان صندوق اندوخته ازدواج جوانان ایجاد می‌شد، بسیاری از مشکلات امروز جوانان در مقوله ازدواج قابل حل بود.


اجرای قانون تسهیل ازدواج نیازمند همکاری کلیه دستگاه‌های دولتی است


وی گفت: اعتقاد ما این است که قانون تسهیل ازدواج با توجه به مشکلات اقتصادی که امروز در جامعه وجود دارد نیازمند اصلاحاتی است. البته در زمینه ازدواج نیازمند همکاری همه نهادها هستیم تا بتوانیم زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنیم.


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت جوانان درباره وضعیت اجرایی شدن این قانون گفت: دولت متولی اصلی این قانون بوده است و وزارت ورزش و جوانان مسئول اجرای این قانون نیست. اما سازمان ملی جوانان در سال 88 از طرف دولت موظف به تعیین آیین نامه اجرایی قانون تسهیل ازدواج شد و نتیجه بر این شد تا صندوق اندوخته تشکیل شود که این اقدام تاکنون صورت نگرفته است.


کریمی گفت: در سال 97 کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف به این نتیجه رسیدند تا برخی از بندهای این قانون اصلاح شود.


وی اضافه کرد: وزارت ورزش و جوانان برنامه‌های مختلفی در راستای حمایت از ازدواج جوانان برگزار کرده است و ما معتقدیم همه نهادها باید در زمینه ترویح فرهنگ ازدواج در کشور فعال باشند.


 برگزاری آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت جوانان گفت: شورای اجتماعی کشور طبق تقسیم کار ملی، دستگاه‌های مرتبط را موظف به اجرای برگزاری آموزش‌های قبل، حین و بعد ازدواج کرده و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد ملی زن و خانواده نیز نظارت بر آن را  عهده‌دار هستند؛ همچنین وزارت ورزش و جوانان طبق بخشنامه هیئت وزیران در شهریور سال 97 متولی آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج است. در این راستا در 429 شهرستان کشور کارگاه‌های آموزشی ازدواج طبق دستورالعمل ابلاغی برگزار شده است.


کریمی در خصوص همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر در اجرایی شدن قانون تسهیل ازدواج جوانان گفت: براساس این قانون وظایف مختلفی بر عهده دستگاه‌های مختلف از جمله همه دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و شهرداری‌های دارای تسهیلات رفاهی داده شده است.


وی اظهار کرد: با توجه به ماده‌های مندرج در قانون تسهیل ازدواج وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شهرداری، اوقاف و امور خیریه به‌طور ویژه و همچنین در ماده 4 قانون همه دستگاه‌های دولتی مکلف به انجام وظایفی شده‌اند.


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت جوانان خاطرنشان کرد: اگر دولت وقت حدود 14 سال پیش این قانون را اجرایی می‌کرد، وضعیت ازدواج جوانان امروز با مشکلات مختلفی روبه‌رو نبود.


انتهای پیام/4046/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته