دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1398 - 12:21
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران:

تکمیل شبکه فاضلاب پایتخت شامل مرور زمان شده است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: متأسفانه شبکه فاضلاب تهران پس از چند دهه همچنان تکمیل نشده و شامل مرور زمان شده است در حالی‌که در دهه 70 شرکت آب و فاضلاب اعلام کرده بود ظرف چند سال آن را تکمیل می‌کند.
کد خبر : 444237

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، زهرا صدراعظم نوری در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه حمایت از اجرای شبکه فاضلاب تهران اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب تهران مدعی است در سه دهه ۶۵ درصد از شبکه آب و فاضلاب را احداث کرده اما من خاطرم هست که در دهه 70 می‌گفتند  اگر ۵۰ میلیارد تومان هزینه کنیم می‌توانیم شبکه فاضلاب را ظرف چند سال تکمیل کنیم.


وی تصریح کرد: از این چند سال به سه دهه هم رسیده و هنوز شبکه فاضلاب تهران تکمیل نشده است.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که وضعیت پایتخت از نظر محیط زیستی در شأن و جایگاه پایتخت نیست، گفت: متأسفانه شبکه فاضلاب پس از چند دهه همچنان تکمیل نشده و شامل مرور زمان شده است.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: دوستان ما در شرکت آب و فاضلاب مدعی هستند که اگر تسهیلاتی بابت عوارض حفاری به آن‌ها پرداخت کنیم، قادر خواهند بود تا سال ۱۴۰۴ کل شبکه فاضلاب شهر تهران را احداث و تکمیل کنند.


صدراعظم نوری با اشاره به این مطلب که شرکت آب و فاضلاب مدعی بود که در سال 98 می‌تواند 250 کیلومتر از این شبکه را احداث و تکمیل کند، عنوان کرد: به‌نظر این 250 کیلومتر احداث نشده ولی معاونت فنی و عمرانی باید این موضوع را صحت سنجی کند. 


وی ضمن تأکید بر این موضوع که اگر شرکت آب و فاضلاب مساعدت‌هایی را از سوی شهرداری دریافت می‌کند باید در زمان مشخص به تعهداتش عمل کند، گفت: تا پایان سال ۹۶ شرکت آب و فاضلاب تهران  ۵۹.۵ میلیارد تومان عوارض حفاری پرداختی به شهرداری تهران داشته درحالی‌که کل هزینه شرکت آب و فاضلاب برای احداث شبکه ۸۲۷ میلیارد تومان بوده این بدان معنی است که میزان پرداختی به شهرداری بابت سهم عوارض حفاری کمتر از هفت درصد بوده است.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود:  در سال ۹۷ و ۹۸  با توجه به افزایش، نرخ کل عوارض پرداختی به شهرداری تهران حدود هشت درصد بوده است.


صدراعظم نوری اذعان کرد: ما در این راستا 2 سناریو را ‌پیشنهاد می‌دهیم، اول اینکه مجوزهای حفاری شرکت فاضلاب بدون تبادل مالی نقد صادر شود و صرفاً ارقام قطعی حاصل از مجوزهای حفاری صادره بدون لحاظ تخفیف جهت اجرای شبکه فاضلاب در حساب‌های فی‌مابین شرکت آب و فاضلاب استان تهران و شهرداری به‌صورت غیرنقد منظور شود.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: در سناریوی دوم در متن ماده واحده بعد از عبارت «کمیته حفاری مناطق» لازم است عبارت «مطابق ماده هشتم مصوبه شورای اسلامی نحوه صدور مجوز حفاری در شهر تهران»، شهر تهران با عنوان اضافه شود و در انتهای نیز عبارت «اعتبار این مصوبه تا پایان سال به پایان می‌رسد» درج شود.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران به‌دلیل مشغله زیاد با شرکت آب و فاضلاب همکاری می‌کند ولی نظارت کافی بر تعهدات این شرکت را ندارد و با تغییر مدیران نظارت بر شرکت آب و فاضلاب به فراموشی سپرده می‌شود.


صدراعظم نوری تصریح کرد: ما به شرکت آب و فاضلاب خیلی کمک کردیم و بازهم کمک خواهیم کرد، اما باید به تعهداتشان عمل کنند و طی چهارسال شبکه فاضلاب تهران را تکمیل کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته