دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1398 - 17:50
آنا گزارش می‌دهد؛

واگذاری صندوق حمایت از هنرمندان صنایع دستی در گیرودار خصوصی شدن یا دولتی ماندن/ چرا قانون اجرا نمی‌شود؟

قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی دو سالی در کش و قوس‌های اصلاحات بود و اکنون که اصلاحات آن برطرف شده هنوز مشخص نیست این صندوق به دستگاه دولتی سپرده شود یا بخش خصوصی.
کد خبر : 442305

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مریم حضرتی، صنایع دستی برای گردشگران خارجی یکی از بهترین و زیباترین سوغات ایرانی محسوب می‌شود که نیازمند حمایت توسط دولت است.


به‌دلیل عدم استفاده بهینه از ظرفیت و پتانسیل صنایع دستی در کشور که می‌تواند علاوه بر اشتغال و کارآفرینی، درآمد ارزی کشور را هم افزایی دهد؛ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آیین نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی را پیشنهاد داد و قرار بود این قانون با همکاری نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز ملی فرش ایران) و سازمان برنامه و بودجه کشور، در ۱۱ ماده تدوین و برای طرح در هیئت وزیران ارائه شود.


پس از تصویب این طرح در مجلس و ارسال آن به شورای نگهبان، پس از اصلاحات طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مورد تأیید قرار گرفت که این طرح به‌صورت اصلاح شده به کمیسیون فرهنگی هیئت دولت ارسال و پایان مهرماه برای اظهار نظر به دستگاه‌های اجرایی فرستاده شد.


البته شاید علت اصلاحات یا طولانی شدن روند اجرایی شدن ‌آن، واگذاری صندوق حمایت از هنرمندان باشد که هنوز معلوم نیست به کدام دستگاه ( خصوصی یا دولتی) داده شود.


فرش دستباف


اخذ 7 گواهی‌نامه کیفیت از سازمان ملی استاندارد


در این زمینه مدیر حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اظهار کرد: در قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی 15 ماده و 7 تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که اجرای آن منوط به تدوین یک اساسنامه و دو آیین نامه اجرایی شد.


فرهاد فلاح افزود: بر اساس ماده 8 قانون حمایت از فعالان صنایع دستی و به منظور حمایت و تکریم هنرمندان، عنوان صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی(موجود) به صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی اصلاح گردد. اساسنامه اصلاحی را در سال 97 به هیئت دولت ارسال کردیم و تاکنون نظارت دولت به ما ابلاغ نشده است.


وی اضافه کرد: آیین نامه اجرای ماده 14 پس از تنظیم در سال 97 به هیئت دولت ارسال که سرانجام دو ماه پیش جلسه  رسیدگی به آن برگزار شد.


فلاح عنوان کرد: آیین نامه اجرایی ماده 15 که ششم شهریور ماه سال جاری به کمیسیون فرهنگی هیئت دولت ارسال شده بود  توسط آن هیئت در پایان مهر برای اظهار نظر به دستگاه‌های اجرایی فرستاده شده است که منتظر جلسه برای دفاع از این آ‌یین‌نامه هستیم.


وی اظهار کرد:‌ برای‌ 160 رشته صنایع دستی، استاندارد کیفیت تدوین شده که توسط سازمان ملی استاندارد مورد تصویب قرار گرفت. در این رابطه برای اولین بار در مهرماه سال جاری معاونت صنایع دستی استان کرمانشاه موفق به اخذ 7 گواهی‌نامه کیفیت از سازمان ملی استاندارد گردید.


بازارچه صنایع دستی دانش‌آموزان در سمای لاهیجان


قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی بر برخی نهادها و سازمانها تکلیف شد


البته برخی موارد قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی به بعضی نهادها و سازمان‌ها تکلیف شده است مثلاً این قانون شهرداری را موظف کرده تا برای نمای ساختمان‌ها از نمادهای صنایع دستی در تزئین مبلمان شهری استفاده کند. هم‌چنین بانک‌های عامل را برای دادن تسهیلات به هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی موظف کرده است.


این قانون صدا و سیما را مکلف کرده در صحنه آرایی برنامه‌ها از صنایع دستی استفاده کند و از هنرمندان این رشته بخواهد که کار را برعهده بگیرند. حتی با شبکه ایران کالا قراردادی برای این کار بسته شده که برخی مستندها در این زمینه، هم در این شبکه و هم در شبکه‌های دیگر به‌نمایش دربیاید.


از طرف دیگر، گمرک موظف است نسبت به ایجاد شناسه برای کلیه محصولات صنایع دستی و فرش دستباف کار کند. هم‌چنین برای کمک به ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی با تمامی فرمانداری‌ها و استانداری‌ها برای ایجاد بازارچه دائمی صحبت شده است.


یکی دیگر از تکالیفی که این قانون بر عهده نهادها گذاشته همکاری با آموزشکده‌ها و آموزش و پرورش برای آموزش صنایع دستی است.


بنابراین اگر این تکالیفی که قانون برای سازمان‌ها و نهادها تعریف کرده، اجرا شود؛ قطعاً هنرمندان صنایع دستی این‌قدر مهجور نخواهند ماند.


قلمکاری


کوتاهی از دولت بوده است


بنابراین گزارش، با توجه به این‌که اجرای این قانون با مهجوریت مواجه شده است معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم علت این امر از سال 97 تاکنون را  کوتاهی دولت دانسته است.


حسن بحرینی در گفتگویی که با خبرگزاری آنا داشت، با بیان این‌که وقتی هر قانونی در مجلس به تصویب می‌رسد دولت موظف به اجرای آن است، گفت: علت این‌که از سال 97 تاکنون هنوز این قانون اجرایی نشده کوتاهی از دولت بوده که به سمت اجرای آن نرفته است.


وی افزود: وزارت میراث فرهنگی باید شیوه نامه‌های حمایت از هنرمندان صنایع دستی را ارائه می‌کرد که متأسفانه بیمه هنرمندان هم در این قانون بوده ولی تاکنون اجرایی نشده است.


به‌نظر می‌رسد اگر اجرای این قانون هرچه سریع‌تر عملیاتی شود بسیاری از هنرمندان به‌خصوص هنرمندان صنایع دستی و فرش دستباف که در این ماجرا مظلوم واقع شده‌اند به حق خود برسند.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب