اربعین در تضاد با تمدن غربی است/ برخلاف طرح خاورمیانه جدید کشورهای منطقه بزرگتر شدهاند
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسیهای آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، موسی نجفی در نشست بررسی جایگاه پیادهروی اربعین در سیر تمدنی انقلاب اسلامی که عصر امروز در موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: تمدنسازی سه ویژگی دارد. یکی از این ویژگیها ساخت ابزار متناسب با تمدن است. در تمدن اسلامی برای پیدا کردن جهت قبله، ابزارهای نجومی مرتبط ساخته شد. در واقع ابزارها برای ظهور و بروز تمدن نیاز است.
وی افزود: عقلانیت دیگر جلوه تمدن است. اگر رشد عقلانیت صورت گیرد، قانونگریزی بروز پیدا نمیکند. جایی که ناامنی، توحش و تجاوز به حقوق وجود دارد، تمدن شکل نمیگیرد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: فضائل اخلاقی دیگر جلوه تمدن است. یکی از مواردی که با تمدن غربی مشکل داریم، بحث فضائل اخلاقی است.
نجفی در تشریح ویژگیهای تمدن نوین اسلامی به انقلاب اسلامی اشاره کرده و عنوان کرد: در انقلاب اسلامی دو نظریه مقابل هم قرار گرفتهاند، یکی نظریه پیوستگی و دیگری نظیریه گسستگی است. در نظریه پیوستگی بیان میشود که انقلاب اسلامی گسستگی ایجاد شده در عصر مدرن را قطع میکند. انقلاب اسلامی برخلاف تعریف میشل فوکو که آن را بزرگترین انقلاب پُستمدرن مینامد، انقلابی مدرن یا پستمدرن نیست بلکه انقلابی سنتی است. در واقع در انقلاب اسلامی بازگشت به سنتهای اسلامی دیده میشود.
وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی، گسستگی در میراث گذشته تمدن اسلامی نیست، یکی از مظاهر پیوستگی انقلاب اسلامی، اعتقاد به مهدویت است. با این اعتقاد گذشته تمدن اسلامی به آینده مهدوی متصل میشود. با وجود سنتی بودن انقلاب اسلامی این انقلاب به نوعی مدرن نیز است.
این استاد دانشگاه مطرح کرد: تمدن گذشته اسلامی به راحتی نمیتواند به آینده متصل شود. تمدن غربی مانع این پیوستگی است و باید نسبت به آن نسبتسنجی شود. تمدن اسلامی نه تمدن غرب را رد می کند و نه آن را تأیید میکند بلکه از آن برتر است. تمدن اسلامی از تمدن غربی استفاده میکند اما از جایگاه ایدئولوژیک به جایگاه استفاده از ابزارهای آن برای ساخت تمدن نوین اسلامی برمیگرداند.
نجفی اشاره کرد: تبدیل نظریه ولایت فقیه به نظریه جمهوری اسلامی نوعی استفاده از مفاهیم نوین جمهوریت و مفاهیم سنتی ولایت است. نظریه ولایت فقیه و نظریه جمهوری اسلامی حاصل برخورد دو نوع نظریات هستند. البته برخورد این دو نظریه التقاط نیست بلکه با برخورد به هم، به نظریهای کاملتر تبدیل میشوند.
وی خاطرنشان کرد: زیارت اربعین پیشینه تاریخی دارد و پیادهروی نیز یک سنت تاریخی است. پیادهروی اربعین بعد از سقوط صدام گسترده میشود که انقلاب اسلامی در احیاگری فرهنگ پیادهروی اربعین تأثیر داشته و به شکل اجتماعی و فرهنگی بروز پیدا میکند. پیادهروی اربعین یک حرکت سنتی است اما با تغییرات جدید بهبود یافته و به شکل فعلی تبدیل شده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه نقطه آخر فضایل اخلاق مادیگرا، قدسیتزدایی است، تصریح کرد: در پیادهروی اربعین، این حرکتع به زیارت امام حسین(ع) منجر میشود و در واقع هدف نهایی این حرکت، قدسی است. در تمدن اسلامی نیز یک مرکز قدسی وجود دارد. در پیادهروی اربعین به مرکز قدسی یعنی حرم امام حسین(ع) منتهی میشود.
وی ادامه داد: همین قدسیت در تمام بخشهای پیادهروی اربعین دیده میشود. همین قدسیت سبب مقابله با تمدن غربی است. قدسیت نشان میدهد که فرهنگ اسلامی چند ساحتی است و در تقابل با فرهنگ تکساحتی غرب قرار میگیرد. یکی از ویژگیهای تمدن اسلامی این است که زیست جغرافیایی محدود ندارد.
نجفی اضافه کرد: در پیادهروی اربعین نظم مؤمنانه و سبک زندگی مقدسی دیده میشود. از اصول تمدن اسلامی، قدرت نسبت برقرار کردن با همه موضوعات است. گسستگی انقلاب اسلامی هم به این معنی است که این انقلاب توانسته تمدن اسلامی را از دوران سنتی عبور داده و به دوران بعد از مدرن برساند.
این استاد دانشگاه اعلام کرد: بر اساس اعتراف کارشناسان غربی، طرح خاورمیانه جدید آمریکا به هم خورده و نهتنها کشورهای خاورمیانه تجزیه نشدند بلکه باعث پیوستگی و گسترده شدن کشورها نیز شده است.
انتهای پیام/4115/
انتهای پیام/