12 مهر 1394 - 10:16

محتوای روی تاریک دنباله‌دار مشخص شد

دنباله‌داری که چند ماهی است یک دنباله جدید به نام «سفینه روزتا» دارد، بخش تاریکی داشت که سازمان فضایی اروپا نتوانسته بود از آن اطلاعاتی به دست بیاورد اما اکنون ناسا با استفاده از این سفینه توانسته اطلاعات تازه‌ای درباره آن کشف کند.
کد خبر : 41997

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، فضاپیمای روزتا که متعلق به سازمان فضایی اروپاست، توانست خود را به ستاره دنباله 67P یا همان روزتا برساند و آن ‌را در طول مدار خورشیدی‌اش که 6/5 سال برای پیمودنش زمان لازم دارد، همراهی کند اما بخش جنوبی این دنباله‌دار همچنان چون رازی سر به مهر باقی‌مانده بود.

این بخش از دنباله‌دار آن‌قدر تاریک است که اروپایی‌ها موفق به عکس‌برداری از آن نشده بودند اما وقتی تکنیسین‌های ناسا کنترل کار را به دست گرفتند بالاخره ابزار مناسب برای این کار را پیدا کردند.

آنها با استفاده از دوربین مایکروویورزتا، توانستند تصاویر بسیار مفیدی از بخش جنوبی دنباله‌دار به دست بیاورند. این تصاویر نشان می‌دهد که زیر بخش جنوبی این دنباله‌دار مملو از یخ است.

بر اساس اعلامیه‌ای که ناسا منتشر کرده است، در عمق نزدیک به یک اینچ (2/5 سانتیمتر) از سطح این جرم آسمانی، ماده‌ای بسیار شفاش وجود دارد که به احتمال زیاد یا آب یخ‌زده یا دی‌اکسید کربن یخ‌زده (یخ خشک) است.

این در حالی است که مقدار زیادی از آب در بخش شمالی این دنباله‌دار وجود دارد و بخشی که از نور خورشید دور است، حاوی یخ است.

اهمیت بررسی دنباله‌دارها و به‌طور خاص دنباله‌دار 67P در کشف منشاء آب روی کره زمین است. پیش از این دانشمندان دو منبع احتمالی برای آب روی کره زمین قائل بودند که یکی انتقال آب بر اثر برخورد یک دنباله‌دار و دیگری ورود آب به زمین توسط یک شهاب‌سنگ بود.

با توجه به بررسی‌های انجام‌شده روی روزتا، تمام آب موجود روی این دنباله‌دار از نوع «دوتریوم» یا همان آب سنگین است که احتمال اینکه آب با یک دنباله‌دار به زمین ریخته باشد را از بین می‌برد و اکنون تنها شهاب‌سنگ‌ها هستند که می‌توانند منشاء آب روی زمین باشند.

بر اساس این نظریه، شرایط کره زمین در بدو پیدایش، برای وجود آب روی آن مناسب نبوده و امکان تشکیل این ماده حیاتی نیز در جو زمین وجود نداشت در نتیجه آب موجود روی زمین باید منشائی فضایی داشته باشد.

از این رو ناسا و دیگر سازمان‌های فضایی به دنبال یافتن آب در اجرام آسمانی هستند تا ترکیباتی را که در روز نخست، موجب پیدایش حیات روی زمین شد، بیابند.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا