پویایی علم و فناوری از دیدگاه اسلام/ آمریکاییها اعتراف میکنند تازه به دوران رسیده هستند
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جمیله سادات علم الهدی در نشست ظرفیتهای سلبی و ایجابی حکمت متعالیه در مواجهه با فناوری مدرن که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: علم و فناوری مشکلات مختلفی را از بشر حل کرده است اما دشمنان از این علم سو استفاده کردند و حادثه هیروشیما را بهوجود آوردند، بنابراین عدهای به علم شک پیدا کردند.
وی افزود: بیش از 100 سال است که ایرانیها عاشق علم و فناوری غربیها شدهاند و در این مدت با وارد کردن تکنولوژی و مونتاژ کردن روبهرو بودیم. ایران در زمینه علم و فناوری در حوزه نظامی و هستهای کارهای خوبی انجام داده است اما کافی نبوده و باید در هگه عرصهها پدیدآورنده فناوری باشیم.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت اقدامات قابل قبولی انجام نشده است، گفت: معمولا صنایع، دست دوستی به سمت دانشگاه دراز نمیکنند و به نوعی صنعتگران به علم و فناوری اهمیت نمی دهند. البته مشکلات مدیریتی در دانشگاه ها را در این قضیه نمی توان نادیده گرفت.
علم الهدی عنوان کرد: برخی معتقد هستند که فناوری به مثابه فرهنگ است و برخی به مثابه ابزار به فناوری نگاه میکنند. فناوری با رفتار و ارزشهای اخلاقی انسانها ارتباط بسیاری دارد که باید به نحو مطلوب از آن استفاده کرد.
وی تصریح کرد: فناوری ابزار قدرت و اراده دادن به انسان بوده و دانش و فناوری به یکدیگر وابسته هستند. از لحظهای که فناوریهای دیجیتال پدید آمد، فناوری به مثابه فرهنگ به وجود آمد و نقطه عطف در تاریخ تحولات فناوری، سیستمهای خودکار است. در واقع پیدایش سیستمهای خودکار، مناسبات انسان و فناوری را تغییر داد. دیده شدن، تسلیم و اعتراض، نظم و آزادی، شور و سستی، فاعلیت و انفعال از تاثیرات سیستم های خودکار بر انسان است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دانشجویان فلسفه فناوری خوب است درباره سوژه و اُبژه تحقیق کنند و به فهم عمیقی در حوزه علم و فناوری برسند، خاطرنشان کرد: هان از اندیشمندان غربی در کتاب خود می گوید که فیس بوک و پنتاگون دارای یک الگوی مشترک هستند و برای دیدنِ شما انسان هاست و خودتان نیز تمایل دارید که دیده شوید و فعالان عرصه دیجیتال علاقه مند هستند که به افشای زندگی خصوصی خود در فضای مجازی بپردازند. در واقع این نشان دهنده تاثیر فناوری بر رفتار و اندیشههای انسان است.
علم الهدی بیان کرد: از هنگامی که انسان به فناوری فضایی دست پیدا کرد به حرمت آسمان و عظمت خلقت الهی توجه خاصی نکرد، در صورتی که در گذشته آسمان از حرمت بالایی میان انسانها برخوردار بود. به طور کلی میتوان گفت که فناوری، انسانها را احاطه کرده و این سیستمهای خودکار هستند که به حرکات افراد، جهت می دهند.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم نسبت فناوری و انسان را بسنجیم، ابتدا باید نسبت علم و فناوری را مشخص کنیم. علم معطوف به تجزیه و تحلیل یک پدیده بوده و فناوری، بررسی تغییر رفتار پدیده هاست.
علم الهدی خاطرنشان کرد: سایت و شرکت گوگل از سازمان صدا و سیمای ایران در بعضی مسائل موفقتر است، چراکه به افکار و اندیشههای انسانها احاطه بیشتری دارد و علم و داده بسیاری را در خود جای داده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: فناوری در فلسفه غرب مشکلات مختلفی دارد اما فناوری در فلسفه اسلامی خدمات بیشتری به بشریت ارائه می دهد. عالم انسانی غیر از عالم طبیعت است که صدرا با مفهوم خیال متصل از آن صحبت میکند و در فلسفه غرب وجود ندارد. فیلسوفان مدرن بلای بزرگی بر سر فلسفه کلاسیک آوردند. برخی فلاسفه غربی در گذشته میگفتند که جهان بی خدا میخواهیم، چراکه میخواستند هرکاری انجام دهند و کسی به آنان تذکر ندهد. اگر بخواهیم با فلسفه فناوری کنار بیاییم باید دوگانه سوژه و اُبژه را کنار بگذاریم.
علم الهدی تصریح کرد: یک ماه پیش به کنفرانسی در ژنو دعوت شدم و درباره نقش ایمان در حقوق شهروندی و مسائل تربیتی صحبت کردم. آنجا برای اولین بار مهمانان آمریکایی را بدون تکبر دیدم، چراکه معمولاً آمریکاییها خیلی متکبر هستند. یکی از آمریکاییها در این جلسه گفت ایران تمدن با سابقهای دارد اما ما آمریکایی ها تازه به دوران رسیده هستیم و ریشه نداریم.
وی خاطرنشان کرد:اگر انسان شناسی را به صورت سه درجه ای( ماوی، خیالی و عقلی)بررسی کنیم، به درک درستی از ظرفیت های سلبی و ایجابی حکمت متعالیه در مواجهه با فناوری مدرن می رسیم.
انتهای پیام/4107/
انتهای پیام/