دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1398 - 00:50
آنا از ضرورت یک آیین‌نامه گزارش می‌دهد؛

مسئله حجاب تنها در مورد زنان صادق نیست/آیین‌نامه آراستگی و شئون کارآمدی علمی و آموزشی دانشگاه را تقویت می‌کند

آیین‌نامه آراستگی ظاهری و شئون فرهنگی و رفتاری در دانشگاه آزاد اسلامی همانند وجود هوای پاک برای تأمین سلامت در زندگی دانشجویی و برای کارآمدی علمی و آموزشی ضروری است.
کد خبر : 417550
2885358.jpg

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درخصوص مسئله حجاب و عفاف و ماهیت موضوع مورد نظر باید اشاره کرد که مقوله پوشش و عفاف از منظر قرآن به‌صورت یک نیاز فطری در وجود انسان‌ها نهاده شده است. عفت در پوشش به‌عنوان بارزترین نماد فرهنگی جامعه اسلامی از همان ابتدا و در دوره‌های مختلف اسلامی مورد توجه ویژه مسلمانان بوده است.


حجاب تنها در مورد زنان صادق نیست


پوشش و رعایت عفت و حجاب از ضروریات دین اسلامی به شمار می‌رود که قرآن کریم و روایات وارده از پیامبر و معصومین(علیهم‌السلام) و در کلمات و فتاوای فقها به وجوب و کیفیت آن تأکید بسیار شده است. با تمام اهمیت و جایگاهی که مسئله پوشش در فرهنگ دینی داراست امروزه خدشه‌دار شدن حدود عفاف به‌عنوان یک آسیب فرهنگی و اجتماعی جدی مطرح بوده و آن آسیب در مورد قشر دانشگاهی به دلیل موقعیت تحصیلی و فرهنگی آنان از حساسیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا دانشگاه به‌عنوان نهاد اجتماعی تاثیرگذار و محیطی فرهنگی در جامعه‌پذیری افراد نقش بسزایی دارد.


همچنین باید توجه داشت که مسئله حجاب تنها در مورد زنان صادق نیست بلکه پوشش و عفت مردان را نیز شامل می‌شود. ازنظر جامعه‌شناسی حجاب واقعیتی اجتماعی است که از سوی نهادهای اصلی نظام اجتماعی ازجمله نهاد دین، حکومت، آموزش و پرورش، خانواده و میراث عادات و رسوم عرفی و تاریخی جامعه بومی مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرد و شناخت عفاف و حجاب به‌عنوان وفاق هنجاری از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است.


حجاب دستوری قرآنی، تکلیفی انسانی و برنامه‌ای اخلاقی است


پوشش یا حجاب، به صورتی که زیبایی‌ها و زینت زن را بپوشاند و او را از چشم‌چرانی مردم هرزه و بی‌تربیت و آلودگان به شهوات حیوانی و حالات شیطانی حفظ کند، دستوری قرآنی، تکلیفی انسانی و برنامه‌ای اخلاقی است. اصل حجاب بنا به روایات مختلف از زمان خود پیامبر اکرم (ص) به وجود آمده است به طوری که به‌عنوان مثال در تاریخ می‌خوانیم که بعد از نزول سوره نور، عایشه زنان انصار را به علت رعایت حجاب تحسین می‌کند.


مقوله پوشش و آراستگی موضوعی نیست که مختص دانشگاه‌های ایران یا کشورهای اسلامی باشد. درواقع این موضوع در همه دانشگاه‌های دنیا با جدیت اجرا و دنبال می‌شود. مهم‌ترین آثار اجرای آیین‌نامه‌های پوشش در دانشگاه‌های خارجی ایجاد یک فضای آرام برای تحصیل علم است.


جامعه دانشگاهی ایران اسلامی نیز منبعث از تعالیم بلند اسلامی و فرهنگ برجسته و هویت ایرانی باید نسبت به این دارایی ارزشمند خود حساس بوده و برای حفظ این شئون تلاش کند و دانشگاه‌ها باید نماد پایبندی به این شئون در تمامی زمینه‌ها باشند. در این خصوص آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های متعددی در راستای حفظ آراستگی ظاهری و شئون فرهنگی و رفتاری اعضای خانواده نهاد دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران تدوین و ابلاغ شده است که این مهم از یک سال پیش در دانشگاه آزاد اسلامی نیز به تدوین، تصویب و ابلاغ رسیده است.


آیین‌نامه آراستگی ظاهری و شئون فرهنگی برای تأمین سلامت در زندگی دانشجویی است


آیین‌نامه آراستگی ظاهری و شئون فرهنگی و رفتاری در دانشگاه آزاد اسلامی همانند وجود هوای پاک برای تأمین سلامت در زندگی دانشجویی ضروری است. اجرای صحیح آیین‌نامه آراستگی ظاهری و شئون فرهنگی و رفتاری آثار و پیامدهای مثبتی در محیط دانشگاه به‌همراه دارد که ازجمله آنها می‌توان به انضباط اجتماعی، افزایش میزان سلامت روحی و جسمی، افزایش تمایل به ازدواج، کاهش میزان تخلفات رفتاری و ممانعت از بسط روزافزون بازار تفاخر و مدگرایی افراطی منحط غربی اشاره کرد.


برای اجرای شایسته این آیین در دانشگاه آزاد اسلامی لازم است که بزرگان و پرچم‌داران جامعه و دانشگاه در رده‌های مختلف کشوری، استانی و محلی همگام و همسو باشند. همچنین تبلیغات در محیط دانشگاه و فضای مجازی و ارائه آموزش به نیروهای دانشگاهی مدنظر قرار بگیرد. مشارکت استادان نیز می‌تواند در تحقق آیین‌نامه نقش اساسی داشته باشد.


واحدهای دانشگاهی درخصوص تحقق برنامه‌ها نظارت و ارزشیابی خواهند شد


حجت‌الاسلام عباسعلی رستمی مدیرکل انتصابات معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره لزوم اجرای دستورالعمل آراستگی ظاهری و شئون فرهنگی و رفتاری در دانشگاه گفت: این دستورالعمل با پشتوانه بررسی و مطالعه شبانه‌روزی کارشناسان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده که باید از سوی واحدهای دانشگاهی جدی گرفته شود.


حجت‌الاسلام عباسعلی رستمی


وی افزود: بخش‌نامه‌ها و ابلاغیه‌های فرهنگی دارای هویتی دینی و ملی بوده و واحدهای دانشگاهی درخصوص تحقق برنامه‌های اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نظارت و ارزشیابی خواهند شد.


امروزه بسیاری از هجمه‌ها از ناحیه مسئله حجاب و عفاف وارد می‌شود


حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا رعایت شئون فرهنگی را در واحدهای دانشگاهی از جمله واجبات الهی دانست و بیان کرد: همه در قبال انجام واجبات الهی مسئول هستیم و اساساً یک مرکز آموزش عالی باید منظری متناسب با موازین اسلامی داشته و ارزش‌های انقلاب اسلامی در آن به بهترین شکل رعایت شده باشد.


نشست خبری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی


وی افزود: ظاهر بصری دانشگاه، نماد آن دانشگاه به شمار می‌رود و باید به شعائر و نمادهای دانشگاه آزاد اسلامی دقت کافی به‌کار بسته شود.


حجت‌الاسلام کلانتری خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از هجمه‌های طراحی شده از ناحیه مسئله حجاب و عفاف وارد می‌شود و ما نیز موظف هستیم با قدرت تمام در مقابل این هجمه‌ها ایستادگی کنیم. با توجه به جدیت و اهتمام رئیس هیئت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس عالی این دانشگاه، هر توفیقی در این عرصه کسب شود در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، علمی و اخلاقی دانشگاه تأثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.


انتهای پیام/4116/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته