دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1398 - 15:45
رئیس ستاد اربعین حسینی دانشگاه آزاد:

دانشگاه آزاد اسلامی در اربعین امسال حداقل هفت موکب دارد

رئیس ستاد اربعین حسینی دانشگاه آزاد اسلامی از برنامه‌های مختلف این ستاد در پیاده‌روی اربعین سال جاری گفت.
کد خبر : 416782
637044321545985635.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دهه اول محرم امسال به پایان رسید. برنامه‌ریزی برای حضور در راهپیمایی عظیم و باشکوه اربعین یکی از دغدغه‌های اصلی عاشقان خاندان عصمت و طهارت شده است، دانشجویان و دانشگاهیان نیز قشری هستند که از این دغدغه بی‌بهره نیستند و طبق سنوات گذشته مشخص‌شده که تعداد حضور دانشگاهیان در این حماسه بزرگ کم نیست. امسال نیز دانشگاه آزاد اسلامی برای انجام‌وظیفه خود در این حماسه مردمی اقدام به راه‌اندازی ستاد اربعین کرده است، به همین منظور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی حکمی احمد صالحی‌آرا، سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران را به‌عنوان «رئیس ستاد اربعین حسینی دانشگاه آزاد اسلامی» منصوب کرد. در جلسه این ستاد که 16 شهریورماه به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی و با حضور تمامی اعضا در سالن جلسات سازمان مرکزی برگزار شد، نکاتی پیرامون این ستاد و حماسه اربعین بیان شد. در ادامه گفتگو با احمد صالحی‌آرا، رئیس ستاد اربعین حسینی دانشگاه آزاد اسلامی را می‌خوانید.


چرا دانشگاه به تشکیل این ستاد اقدام کرده است؟


صالحی‌آرا: ستاد اربعین حسینی درواقع با توجه به تأکیداتی که ریاست دانشگاه برای باشکوه برگزار شدن این مراسم دارد، راه‌اندازی شده و هدف آن‌هم همگرایی و انسجام بیشتر در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی برای ادای دین در این حماسه عظیم است که امیدواریم این امر به وقوع بپیوندد. در سال‌های پیش دانشگاه آزاد اسلامی تیم‌های مختلفی را برای راهپیمایی اعزام می‌کرد یا اینکه موکب‌هایی را در نقاط مختلف کشور ایجاد و تأسیس می‌کرد، منتها هرکدام به‌صورت پراکنده و جزیره‌ای اقدام به فعالیت داشتند. امسال با تشکیل این ستاد، تلاش دوستان بر این اساس است که سازمان‌دهی خیلی بهتری برای اجرای این حماسه عظیم شکل بگیرد و از سویی قصد داریم در بحث محتوایی و هم در بحث معنوی بصیریت‌افزایی بیشتری در این راهپیمایی عظیم- که شکل بهتری به خود بگیرد- ایجاد کنیم.


برای اینکه ارائه خدمات به زائران به‌خوبی پیش برود، به چه صورت فعالیت خواهید داشت؟


صالحی‌آرا: ستاد اقدامات مختلفی را در این مدت انجام داده و خواهد داد که ازجمله آن ایجاد هفت کمیته مختلف برای فعالیت‌های متنوع است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و به‌منظور انجام سریع و خارج از چارچوب‌های اداری، هفت کمیته شامل کمیته‌های «فرهنگی»، «پشتیبانی، مالی و رفاهی»، «رسانه و فضای مجازی»، «اعزام»، «درمان»، «مواکب» و «نظارت و بازرسی» ذیل ساختار ستاد اربعین دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل‌شده است. دوستان ما که تجربه‌های مختلفی را در سال‌های قبل اندوخته دارند، در این کمیته‌ها به‌عنوان مسئول، حکم برایشان صادرشده است و جلسات مختلفی با این افراد برگزارشده که اخیراً نیز دستورالعملی تهیه‌شده که تا پایان هفته برای روسای این کمیته‌ها ارسال خواهد شد، همچنین وظایف مربوطه به همه واحدهای استانی کشور نیز ابلاغ می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی در اربعین امسال حداقل هفت موکب دارد


7 کمیته‌ای که تشکیل‌شده‌اند، چه وظایفی بر عهده دارند؟


صالحی‌آرا: 1-کمیته مواکب: همان‌طور که اطلاع دارید از سال‌های گذشته در خطوط مرزی که واحدهایی از دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارند، اقدام به ایجاد موکب‌هایی در این مراسم کرده‌اند. امسال این نقاط عبارت‌اند از دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوزستان در مرز شلمچه و چذابه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در مرز مهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در مرز خسروی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیستان و بلوچستان در مرز میرجاوه و شهر زاهدان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد لرستان در خرم‌آباد با ایجاد موکب‌هایی برای اسکان، پذیرایی، استقرار و فعالیت‌های خدماتی و فرهنگی به خدمت‌رسانی به زائران می‌پردازند. در این موکب‌ها بحث‌های پزشکی و خدمات مسافری اعم از دوخت و دوز وسایل سفری که ممکن است در طول سفر پاره شده باشند یا اسکان نیز به‌خوبی تدارک دیده‌شده است. برای اربعین امسال موکب‌های برون‌مرزی توسط دانشگاه آزاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق تدارک دیده‌شده است. رهبری پیرامون این موکب‌ها نکاتی را در خصوص همکاری با مردم عراق بیان داشته‌اند. این موکب‌ها به‌صورت اشتراکی با مردم عراق راه‌اندازی خواهد شد و میزبانی مردم عراق را که اولویت ماست، برای آنان حفظ کرده است. ما با چند موکب عراقی وارد مذاکره شده‌ایم که پذیرش بسیار خوبی داشتند. در همین رابطه ما در مسیر راهپیمایی در سه عمود با این عزیزان موکب اشتراکی قرار خواهیم داد که به زائران در طول سفر خدمات متنوعی ارائه خواهد شد.


در شهر کربلا نیز محل استقراری پیش‌بینی کرده‌ایم که برای دانشجویان و اساتید زائری که از دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند، در حد توانایی ما امکاناتی در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. به‌طورکلی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم راهپیمایی اربعین امسال حداقل هفت موکب شامل چهار موکب مرزی، سه موکب بین‌راهی و یک موکب مستقر در شهر کربلا دارد که آماده ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی هستند.


 امسال دانشگاه آزاد اسلامی هیچ‌گونه حرکت کاروانی ندارد


2- کمیته درمان: این کمیته همان‌طور که از اسمش مشخص است، در راستای بهداشت و درمان فعالیت‌هایی خواهد داشت، اقدامات خادمان در این موکب از تهیه تذکرات و بروشورهای بهداشتی پیش از سفر تا انجام برخی درمان‌های مختصر حین سفر است، البته سازمان‌دهی اکیپ‌های پزشکی نیز در حوزه وظایف این کمیته تعریف‌شده و از افرادی که می‌خواهند در این زمینه خدمت کنند و خدمات ارائه دهند، ثبت‌نام به‌عمل‌آمده است. یکی از کمیته‌هایی که بیشترین تقاضا را برای ارائه خدمات دارد، همین کمیته درمان ستاد اربعین دانشگاه آزاد اسلامی است که ما حتی نیروی مازاد را شاهد هستیم.


3- کمیته اعزام: مجموعه‌ای شامل بسیج دانشجویی، بسیج کارکنان و بسیج اساتید هستند. درواقع این افراد تسهیل‌کننده امر سفر خواهند بود؛ یکی از اهداف امسال ستاد هم همین است که تسهیلاتی ایجاد کنیم جهت روان کردن حرکت زائران دانشگاهی به سمت کربلای معلی و حضور در پیاده‌روی اربعین. یکی از نکاتی که باعث تسهیل و رفاهیات بیشتری برای این سفر است، عدم اجبار زائران در کاروان‌های دانشگاهی است. امسال دانشگاه آزاد اسلامی هیچ‌گونه حرکت کاروانی ندارد. همه دانشجویان، اساتید و کارکنان به‌صورت انفرادی اعزام خواهند شد، البته این افراد خودشان می‌توانند به‌صورت گروهی مشرف شوند، اما کاروانی به نام دانشگاه آزاد اسلامی وجود نخواهد داشت. این کار هم برای راحتی زائران دانشگاهی پیش‌بینی‌شده است، چراکه برخی افراد در سنوات گذشته مایل بودند با هیئت‌هایی که در مراسم محرم حضورداشته‌اند، به این راهپیمایی بروند یا اینکه خانوادگی یا حتی به‌صورت انفرادی حرکت کنند. امسال هیچ سفری از مبدأ دانشگاه آزاد اسلامی نخواهیم داشت. بیشتر سعی کرده‌ایم تسهیلات و رفاهیاتی برای این سفر زائران دانشگاهی ایجاد کنیم تا خیلی راحت بتوانند در این حماسه عظیم حضور پیدا کنند. امسال نیز وام و مرخصی‌های اساتید و دانشجویان و کارکنان مانند سال گذشته برقرار است و وام هم برای دانشجویان و هم کارکنان و اساتید در نظر گرفته‌شده که البته با توجه به کاهش هزینه در بحث پرداخت ویزا مبلغی که پرداخت می‌شود، جبران تورم سال گذشته نیز خواهد شد و ما امسال همان مبلغ یک‌میلیون تومان تسهیلات سال گذشته را به دانشجویان پرداخت خواهیم کرد.


4- کمیته رسانه و فضای مجازی: مسئولیت اطلاع‌رسانی، پوشش خبری و تبلیغات را در داخل و خارج از کشور بر عهده دارد. ما در این کمیته اطلاع‌رسانی به‌موقع و انعکاس حماسه‌ای که صورت گرفته را تا حدی که امکانات ما جواب می‌دهد، انجام خواهیم داد. همچنین در این کمیته یک سوگواره عکس، فیلم، فیلم کوتاه و مستند یا خاطره نگاری را اجرا خواهیم کرد که همه زائران دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند در آن شرکت کنند.


5- کمیته فرهنگی: این کمیته بار سنگینی بر دوش دارد، این افراد فعالیت‌های تبلیغاتی در داخل مواکب و بیرون از آن را برعهده‌گرفته‌اند که تعیین شخصیت‌های علمی و مذهبی برای ایراد سخنرانی و مداحی‌های موردنظر حین این سفر- که با این کار شور و شعور حسینی در روح دانشجویان نیز دمیده خواهد شد- ازجمله وظایف این عزیزان است.


 به دنبال تصدی‌گری در فعالیت‌های اربعین نیستیم


6- کمیته پشتیبانی و مالی: یکسری اقدامات زمینه‌ای وجود دارد که اصل کار را در ابتدا بر عهده این عزیزان قرار خواهد داد. ما برای اربعین امسال به‌هیچ‌عنوان دنبال تصدی‌گری نیستیم. درواقع ستاد دانشگاه آزاد اسلامی کار هماهنگی و هم‌افزایی را انجام می‌دهد، برای همین عمودهایی که در طول مسیر هستند، هرکدام را به یک واحد دانشگاهی واگذار کرده‌ایم، یعنی اداره این موکب به‌صورت مشترک با عزیزان عراقی انجام می‌شود. بحث جمع‌آوری نذورات را نیز داریم که از این محل برای موکب‌ها هزینه خواهد شد. بنا داریم از ابتدای ماه صفر ایستگاه‌های صلواتی در تمام واحدهای دانشگاهی برپا شود که ترغیب و تشویقی برای دانشجویان و کارکنان و اساتید جهت حضور در پیاده‌روی اربعین خواهد بود و از سویی دیگر این امر شور حسینی را تا حدی در دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند. ما سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم تا دوستانی که تمایل دارند در این سامانه ثبت‌نام کرده و از امتیازات و تسهیلات مجموعه ستاد استفاده کنند. از برنامه‌های دیگر این کمیته حرکت نمادین آغاز پیاده‌روی در سراسر کشور در یک روز مشخص است.


7- کمیته نظارت و بازرسی: تمام این فعالیت‌هایی که بناست در ستاد اربعین حسینی دانشگاه آزاد اسلامی صورت بگیرد، باید تحت یک نظارت مشخص بازرسی شود تا کیفیت این خدمات مطلوب و قابل‌ارائه باشند.


در شهرهایی که خدمات‌رسانی صورت می‌گیرد، مسئولان ستادی نیز وجود دارند؟


صالحی‌آرا: در پنج استانی که مشخص کرده‌ایم، روسای واحدها مسئولیت این کار را بر عهده دارند که این عزیزان برنامه‌های خود را تا حدی آغاز کرده‌اند و به امید خدا دستورالعمل را که دریافت کنند، از هفته آینده فعالیت‌ها را به‌صورت جدی‌تر شروع خواهند کرد.


منبع: روزنامه فرهیختگان


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته