10 مهر 1394 - 10:24

ناسا در پی کشف معادن عجیب در سیاره کوتوله

ناسا که فضاپیمایی را در مدار سیاره کوتوله «سرس» (ـCeres) دارد، عکس‌های تازه‌ای از این سیاره انداخته است که مواد تشکیل‌دهنده آن‌را مشخص می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، آنچه در تصویر دیده می‌شود یک نقاشی رنگ روغن خشک نشده از یک هنرمند تخیل‌گرا نیست، بلکه عکسی است که فضاپیمای داون ناسا از سطح کوتوله «سرس» گرفته است.

این تصویر که ناسا آن‌ را با کمک تلفیق تصویر مادون قرمز و نور مرئی ساخته است، از سطح سیاره‌ای گرفته شده که احتمالا هرگز توسط انسان تسخیر نمی‌شود. فضاپیمای داون اکنون در مدار سرس در حال گردش است و تصاویر خود را برای مرکز کنترل ناسا ارسال می‌کند.

دانشمندان با استفاده از این تصاویر که در طیف‌های مختلف نور گرفته می‌شود، سعی می‌کنند اطلاعات مختلفی از این سیاره به‌دست بیاورند.

تصویر فوق هم با همین هدف تهیه شده است و اطلاعاتی مانند سن و سال حفره‌ها و برآمدگی‌های سطحی این سیاره و همچنین مواد تشکیل‌دهنده آن‌را نشان می‌دهد.

بر اساس قوانین فیزیک نور، هر ماده‌ای طیف مشخصی از نور را جذب و طیف‌های دیگر را بازتاب می‌دهد که با استفاده از این قانون می‌توان به ماهیت مواد دوردست نیز پی برد.

از سوی دیگر این رنگ‌ها نشان‌دهنده دمای نقطه مشخصی از سیاره نیز هستند که با استفاده از آن می‌توان به فعال بودن یا نبودن آتش‌فشان‌ها و دیگر ویژگی‌های سیاره رسید.

نقاط سرخ‌فام عکس مربوط به موادی است که نور مادون قرمز را بازتاب می‌دهند و نقاط سبزرنگ نیز از موادی تشکیل شده است که مانند مس، بیشتر بخش مرئی نور را منتشر می‌کنند و سردتر هستند.

اگرچه این سیاره به‌هیچ‌وجه مناسب فرود انسان یا زیستن روی آن نیست، دانستن مواد تشکیل دهنده چنین محیط بکری به درک بهتر از منشاء جهان کمک خواهد کرد.

لازم به یادآوری است که در کنار این هدف، ناسا طرح‌های بلندپروازانه‌ای برای آینده دارد که در آن به استخراج مواد معدنی بسیار نایاب در کرات دیگر بپردازد.

برخی از عناصر عجیب و نایاب هستند که وجود آنها اثبات شده اما در زمین و طبیعت یافت نمی‌شوند و تنها در کرات دیگر از جمله ماه وجود دارند.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا