کسب رتبه نخست دانشجویان شریف در مسابقات انجمن هوانوردی و فضانوردی آمریکا
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، تیم فراس (FARAS) از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، پس از موفقیت در مرحله اول مسابقات بینالمللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA سال 2019 (شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی) و قرارگیری در بین سه تیم برتر از 15 تیم شرکت کننده در تیرماه سال 1398، با حضور در مرحله دوم از این مسابقات در 30 مرداد سال جاری و با ارائه طرح خود در کنفرانس پیشرانش و انرژی آمریکا موفق به کسب مقام اول این مسابقات شد.
گفتنی است که تیم فراس با توجه به عدم امکان حضور در آمریکا، طرح خود را بهصورت ویدئوکنفرانس ارائه داد و از طرف هیئت داوران در کنفرانس بینالمللی پیشرانش و انرژی آمریکا بهعنوان تیم برتر انتخاب شد.
اعضای تیم فراس، به سرپرستی کاوه قربانیان، که همگی از دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف هستند عبارتند از: محمدرضا امینیمقام (مقطع دکتری) و 9 نفر از دانشجویان ورودی 94 مقطع کارشناسی به نامهای علیرضا ابراهیمی (سرگروه تیم)، امیر ناظمی، ابوالفضل ذوالفقارینسب، حجت اعتمادیانمفرد، وحید دانش، مهدی جمشیدیها، محمدمهدی اثنیعشری، امیررضا صافیزاده و سعیده کاظمبیگی.
تیم فراس از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف اولین تیم ایرانی است که نه تنها موفق به کسب مقام در مسابقات بینالمللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA)، شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی شده؛ بلکه رتبه نخست این مسابقات معتبر را به خود اختصاص داده است.
این تیم، پس از یک سال تلاش و پژوهش و علیرغم مشکلات عدیده مانند عدم اجازه به استفاده از نرم افزارهای تحلیل و طراحی موتور بهدلیل تحریمهای ایران از سوی آمریکا، عدم امکان حضور در آمریکا در مرحله دوم از مسابقات جهت ارائه طرح موتور توربینی پیشنهادی خود، موفق به تدوین کدهای طراحی مورد نیاز، ارسال پیشنهادی فنی خود و دفاع از طرح خود بهصورت ویدئو کنفرانس و کسب مقام اول از سوی هیئت داوران کنفرانس بینالمللی پیشرانش و انرژی آمریکا شد.
شایان ذکر است که تیم فراس بهدلیل تحریم های ایران از سوی آمریکا قادر به دریافت جایزه خود نیز نیست.
این مسابقه بینالمللی در خصوص طراحی نسل آینده موتور یک پهپاد جستوجو و نجات با مداومت پروازی بالا بوده است. تیم فراس موفق به طراحی یک موتور جدید با 67درصد افزایش نسبت توان به وزن، 31درصد کاهش مصرف سوخت ویژه و 35درصد کاهش وزن موتور نسبت به موتور در حال بهرهبرداری گردید. پهباد مورد نظر به واسطه موتور توربین گاز هوایی طراحی شده توسط تیم فراس دانشگاه صنعتی شریف، با حفظ وزن پهباد در حین برخاست برابر با ده هزار و پانصد پوند و سقف پروازی پنجاه هزار فوت، مداومت پروازی و بُرد پروازی خود را بهترتیب به بیش از 25 ساعت و 3700 کیلومتر، ارتقا میدهد.
انتهای پیام/4127/
انتهای پیام/