دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1398 - 11:39
رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور:

تکمیل زنجیره علم تا ثروت رویکرد بسیج مستضعفین است/نخبگان ایرانی باید به مرجعیت علمی جهان برسند

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور گفت: معاونت علمی بسیج مستضعفین راهبردهایی را برای نخبگان در نظر گرفته است. تکمیل زنجیره علم تا ثروت یکی از این راهبردهاست.
کد خبر : 409959
n00638214-b.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهدی رحیمی در نشست و میزگردی با موضوع وضعیت پزشکی و مشکلات موجود در فضای جامعه برای استفاده از ظرفیت‌های نخبگان که صبح امروز با حضور فعالان  رسانه‌ای و نخبگان و مدال‌آوران المپیادهای جهانی در خبرگزاری علم و فناوری برگزار شد، گفت: دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری باعث خشنودی ایشان شد، این امر به تحقق اهداف انقلاب اسلامی منجر شده است. با کمک نخبگان می‌توانیم از سلطه علمی غرب بیرون آییم.


وی افزود: کارهای علمی نخبگان کار جهادی است. نخبگان نباید در این راه خسته شوند. هدف این مسیر رساندن ایران به قله‌های رفیع علم و فناوری است. از نخبگان انتظار داریم در مسیر دانش حرکت کنند و این امر بدین معناست که کار نخبگان باید در راه حل مسائل و نیازهای کشور و رساندن کشور به مرجعیت علمی جهان باشد.


رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور بیان کرد: مسئولین کشور باید بتوانند تمام امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را برای این نخبگان فراهم کنند. برای تبدیل ایران به تمدن اسلامی برتر جهان باید در حوزه علم و پژوهش پیشرفت کنیم. چنین علمی باید به پیشرفت و مرجعیت علمی کشور ختم شود تا از زیر سلطه علمی غربی خارج شویم.


رحیمی مطرح کرد: ۲۰ سال پیش رتبه علمی کشور در جهان ۵۳ بود اما در حال حاضر به ۱۶ رسیده‌ایم که این امر نشان از پیشرفت علمی کشور است.


وی افزود: دو نوع جریان علمی در کشور وجود دارد. یکی جریان جهانی علم است که منجر به تولید علم و مقالات ISI می‌شود. این رویکرد برای ادامه سلطه غرب بر مرجعیت علمی طراحی شده است.


رحیمی گفت: جریان ملی دانش نوع دوم جریان علمی است که در کشور وجود دارد. برای این کار مؤسسات آموزش عالی باید به شبکه محوری برسند تا پیشرفت و مرجعیت علمی کشور مهیا شود.


وی افزود: نخبگان در حوزه دانشگاه باید به سوی مرجعیت علمی و رفع نیازها و مشکلات کشور پیش بروند. مرجعیت علمی برای غرب بسیار مهم است و به همین دلیل هم سعی می‌کند تا آن را از دست ندهد. غرب با ایجاد اغتشاش و افزایش تحریم‌ها سعی دارد جلوی ایران را در پیشرفت و مرجعیت علمی را بگیرد.


رحیمی مطرح کرد: معاونت علمی بسیج مستضعفین راهبردهایی را برای نخبگان در نظر گرفته است. تکمیل زنجیره علم تا ثروت یکی از این راهبردهاست که در آن نخبگان، ایده را به ثروت کشور تبدیل می‌کند. در این برنامه به هسته‌های فناور کمک می‌شود تا نمونه اولیه محصولات نیمه‌صنعتی ساخته شود از طرفی با کمک بنیادهای تعاون بسیج محصولات فناوران وارد بازار خواهند شد.


وی افزود: طرح‌ها و ایده‌هایی در حوزه علوم انسانی داریم و درصددیم تا پتانسیل‌های این حوزه بکر را کشف کنیم. همچنین حمایت و هدایت سرآمدان علمی و فناوری را نیز در دستور کار داریم. در این طرح از سرآمدان علمی کشور در حوزه آموزشی، پژوهشی و گفتمان سازی حمایت مالی و معنوی می‌شود.


انتهای پیام/4107/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: نخبگان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته