دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1398 - 16:43
معاون سازمان محیط‌ زیست:

رتبه اول دنیا در پرداخت یارانه انرژی هستیم

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان محیط‌ زیست گفت: یارانه انرژی ما در دنیا رتبه اول است که باید مورد اصلاح قرار گیرد.
کد خبر : 409203
34a239e1-efa6-4876-9644-51fbafd702a9.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه محیط‌ زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مسعود تجریشی در نشست خبری با موضوع آلودگی هوا که امروز برگزار شد گفت: محیط‌ زیست انسانی بیشتر از محیط‌ زیست طبیعی مورد توجه کارشناسان و مسئولان قرار می‌گیرد این در حالی است که گاهی فعالیت‌های انسانی خودش محیط‌ زیست طبیعی را به نابودی می‌کشاند.


وی اضافه کرد: امسال برای اولین بار دولت تصویب کرد که 3 تا 4 درصد ارزش کالاهای تولیدی که باعث ایجاد پسماند می‌شود در صندوقی ذخیره شود و از آن برای حفظ محیط‌ زیست سرمایه‌گذاری کند.


معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست تأکید کرد: موضوع آلودگی آب بسیار اهمیت دارد و مشکلاتی در حوزه سموم داریم که نیاز به مطالبه گری بیشتری دارد


وی اضافه کرد: یارانه انرژی ما در دنیا رتبه اول است و باید ببینیم شدت انرژی ما چقدر است و چه تبعات اقتصادی و محیط‌زیستی داشته است.


تجریشی در خصوص آلاینده ازن نیز گفت: ما هشدارهای لازم را به مردم داده‌ایم اما نکته اینجا است که متولی سلامت مردم وزارت بهداشت است. در کشورهای دیگر بیشترین بحث آلودگی هوا موضوع ازن است. وقتی هوا تمیز باشد نور خورشید به لایه‌های پایین اتمسفر وارد می‌شود و در نتیجه وقتی سوخت زیاد مصرف می‌شود آلاینده‌ها به سمت ترکیبات ازن به‌پیش می‌روند.


معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست افزود: در سال‌های گذشته باید موضوع گسترش حمل‌ونقل عمومی و مترو فرهنگ‌سازی و اجرا می‌شد اما متأسفانه به‌مرور زمان استفاده از خودروهای شخصی افزایش پیداکرده و این موضوع حکایت از سیاست‌گذاری اشتباه ما دارد.


تجریشی تأکید کرد:‌ باید بتوانیم رفتار مردم را تغییر دهیم و اگر این اتفاق رخ ندهد نباید انتظار کاهش آلودگی در شهر تهران را داشته باشیم.


وی تصریح کرد: مصوبات بسیار خوبی در این زمینه داشتیم اما نیاز به مطالبه‌گری بیشتر برای اجرای درست این مصوبات داریم.


تجریشی اضافه کرد: قانون تقسیم وظایف کرده است و مشخص کرده که حیطه وظایف هر مجموعه و کل دولت و نظام و حاکمیت به چه شکل است. در موضوع مس سرچشمه، بیش از 2 هزار و 500 دام تلف شدند و با فشاری که مسئولان محیط‌ زیست اعمال کردند در نهایت خودشان کارخانه را به مدت چهار ماه و نیم بستند تا با تجهیزات جدید موضوع را رفع کنند.


معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست تصریح کرد:‌ نکته این است که باید اطلاع‌رسانی به مردم به‌گونه‌ای صورت گیرد که مردم بدانند خودشان در کارها نقش دارند زیرا اگر به مردم بگوییم ازن سرطان‌زا است مسئله حل نمی‌شود.


وی به مقایسه بین خودروهای داخلی و خارجی پرداخت و اضافه کرد: در حوزه سیاست‌گذاری در حوزه خودروسازی نتوانستیم هدف‌گذاری درستی انجام دهیم ما بحث خودروسازی را با برخی از کشورها مانند کره شروع کردیم که آن‌ها در حال حاضر صنعت خودرودارند اما ما تنها کارخانه‌داریم. در سال گذشته خودروساز ما نتوانسته ۲۰۰ خودروی تاکسی برای ما تولید و جایگزین کند.


تجریشی تصریح کرد: اغلب کشورها به سمت ساخت خودروهای هیبریدی می‌روند این در حالی است که ما در کشورمان گازداریم و این ظرفیت خوبی است که می‌توانیم به سمت ساخت اتوبوس و خودروهای گازسوز برویم. در بخش فناوری ظرفیت‌های خوبی داریم اما در اجرا صنعت ما مسئله‌اش این است که امروزش را به فردا برساند.


وی یادآور شد: ترکیه تعداد خودروهایش از ما اندکی بیشتر است. مصرف ما امسال تابستان به ۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز رسید. ترکیه مصرفش یک‌سوم ماست. یعنی سه برابر کشور همسایه برای خودروهایمان بنزین مصرف می‌کنیم درحالی‌که خودروهای آن‌ها از ما بیشتر است. این نشان می‌دهد بنزین ارزان در اختیار خودروهایی است که سه برابر آلودگی ایجاد می‌کنند و برای نسل بعدی هم این ثروت خدادادی را باقی نمی‌گذارد.


انتهای پیام /4087/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته