دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1398 - 13:36
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان:

بسیاری از مدال‌آوران المپیادهای جهانی از استان‌های کم‌برخوردار هستند

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به درخشش متفاوت دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی اشاره کرد و افزود: بسیاری از مدال‌آوران در المپیادهای جهانی از استان‌های کم‌برخوردار هستند.
کد خبر : 407822

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، فاطمه مهاجرانی در نشست خبری که صبح امروز در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان برگزار شد، گفت: برنامه‌های سال 98 در راستای سند تحول بنیادین ابلاغ و اجرا می‌شود و 9 برنامه در سرفصل کار این سازمان قرار می‌گیرد.


وی افزود: فعالیت‌های مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان به چهار دسته تقسیم می‌شود که شامل مدارس استعدادهای درخشان، برنامه شهاب، المپیاد علمی و جشنواره جوان خوارزمی است.


رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان افزود: پرورش استعداد و برنامه‌های سیال با توجه به اهداف سازمان صورت می‌گیرد زیرا این مرکز تلاش می‌کند که افرادی چند بُعدی تربیت کرده تا موفقیت چشمگیری حاصل شود و آمار بالای فعالیت‌های فرهنگی و هنری نشان از عملکرد خوب در این حوزه دارد.


وی به تقویت برنامه‌ها برای حل مسائل ملی و محلی اشاره کرد و افزود: کارسوق‌های معنادار برای فعالیت این گروه از دانش‌آموزان مشخص شده و سبب می‌شود که در همین راستا، فعالیت‌هایی برای حل مشکلات ملی و محلی محقق شود.


مهاجرانی اضافه کرد: برنامه بعدی، تدوین برنامه برای افراد مرجع و حضور معلمان در مجامع بین‌المللی است که از فعالیت‌های مرکز استعدادهای درخشان به‌حساب می‌آید.


وی در این نشست خبری از کسب رتبه ششم المپیاد شیمی در جهان خبر داد و افزود: دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد امسال موفق شدند در کنار کشورهای انگلستان و اوکراین قرار بگیرند و از رتبه 19 سال گذشته به رتبه 6 امسال صعود کرده‌اند.


رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به برنامه جامع در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم اشاره کرد و افزود: امسال برنامه شهاب نیز به پوشش 100 درصدی در پایه چهارم رسیده است و این اتفاق خوبی است که امسال شاهد آن بودیم.


مهاجرانی بیان کرد: طرح شهاب برای 32 منطقه برگزار و در راستای شناسایی استعدادهای درخشان گام برمی‌دارد.


وی با اشاره به توزیع کتاب‌های تکمیلی در این مدارس، افزود: دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان، دانش‌آموزان ویژه هستند و این مدارس در گستره تنوع مدارس عادی نمی‌گنجند، به همین دلیل کتب تکمیلی تولید و در اختیار این دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. از سوی دیگر در بسیاری از مناطق محروم، معلم‌هایی که پاسخگوی نیاز این دانش‌آموزان باشند نیز وجود ندارند و برای حل این مشکل تلاش کردیم تا از کتب تکمیلی استفاده کنیم.


رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به اثرگذاری رشته‌های علوم انسانی، اقتصاد و ادبیات نیز اشاره کرد و گفت: چند سالی است که توجه به رشته‌های علوم انسانی در دستور کار مدارس استعدادهای درخشان قرار دارد و از سوی دیگر سمپاد مهارتی نیز در استان‌های همدان، خوزستان، البرز و خراسان رضوی شروع به کار کرده است.


مهاجرانی به توانمندسازی مدیران و بهره‌برداران اشاره کرد و ادامه داد: کار با کودکان تیزهوش، سخت‌تر بوده زیرا به دلیل هوش سرشار این دانش‌آموزان، آنها کم‌صبرتر بوده و میزان توجه‌شان کمتر است. به همین دلیل برای این مشکل نیز دوره‌های خاصی برگزار می‌شود.


وی با ابراز خوشحالی از اینکه بسیاری از مدال‌آوران در المپیادهای جهانی از استان‌های کم‌برخوردار هستند، افزود: این خبر خوبی است که نشان می‌دهد که استعدادها در مرکز کشور تجمیع نشده و این موضوع علاوه بر آنکه این شهرستان‌ها را مطرح می‌کند، مسئولیت ما برای شناسایی آنها را نیز بیشتر می‌کند.


رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف ما، افزایش سه مهارت در دانش‌آموزان است که این سه مهارت عبارت از حل مسئله، تفکر خلاق و تفکر نقاد است. از سوی دیگر تلاش داریم تا ارتباط این دانش‌آموزان با مهارت‌های موجود را نیز ایجاد کنیم.


مهاجرانی به طرح مدارس تیزهوش نیز اشاره کرد و افزود: یک استعداد نیز نباید هدر رود زیرا این به‌عنوان هدررفت منابع ملی ماست. به همین دلیل شورای دبیران مدارس، دانش‌آموزان سرآمد در مقاطع اول و دوم متوسطه را معرفی و آنها پس از شرکت در آزمون و گرفتن حدنصاب نمره، عضو خانواده سمپاد می‌شوند که از کتب تکمیلی و آزمایشگاه‌ها و برخی از خدمات دانش‌آموزان استفاده می‌کنند.


وی به داشتن ظرفیت‌های بالای علمی در کشور تأکید کرد و یادآور شد: برخی از کشورهای منطقه و حتی اروپایی به دلیل آنکه آمار مدال‌آوری در ایران بالاست، ابراز تمایل کردند تا اردوهایی را در کشور ما برگزار کنند و این نشان از ظرفیت بالای ما در این زمینه دارد.


رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به درخشش متفاوت دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی اشاره کرد و افزود: چهار بار در دنیا متفاوت درخشیدیم و برنده مطلق المپیادهای مختلف بودیم که مریم میرزاخانی، ایمان افتخاری، روزبه کیانی و مهدی پولادگر چهار دانش‌آموزی بودند که رتبه‌ای بالاتر از نفرات اول کسب کرده بودند.


مهاجرانی به برگزاری دوره‌های مهارتی برای این دانش‌آموزان اشاره کرد و تصریح کرد: دانش‌آموزان استعدادهای درخشان می‌توانند دو دیپلم بگیرند و علاوه بر دیپلم نظری، دیپلم کار و دانش هم دریافت کنند.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری آنا درخصوص توجه به رشته علوم انسانی افزود: رشته علوم انسانی از برنامه‌های جدی مرکز است. به همین دلیل المپیادهای علوم انسانی رو به گسترش است. برگزاری المپیاد جغرافی و شرکت 5 هزار و 400 نفر، نشان داد که اقبال خوبی به این رشته‌ها وجود دارد و نگاه به علوم انسانی پرجاذبه است و توجه به این رشته، از اقدامات ویژه این مرکز به حساب می‌آید.


رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان خاطرنشان کرد: از 12 هزار و 700 دانش‌آموز مدارس استعدادهای درخشان، بیش از 3 هزار نفر در رشته علوم انسانی درس می‌خوانند.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته