دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1398 - 15:10
رئیس سازمان بسیج دانشجویی:

دال مرکزی هسته‌های مقاومت باید تمرکز روی حل مسائل کشور باشد

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: دال مرکزی هسته‌های مقاومت باید تمرکز روی حل مسائل کشور باشد.
کد خبر : 406467
photo_2019-07-23_03-55-55 (2).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اختتامیه چهارمین دوره معرفتی‌تشکیلاتی «اسلام ناب» ویژه برادران، با حضور محمدجواد نیک‌روش، در اردوگاه سیدالشهداء(ع) آبعلی برگزار شد.


ادامه مسیر با بینشی ژرف‌تر، انگیزه‌هایی بیشتر و مهارت‌هایی قوی‌تر


محمدجواد نیک‌روش، رئیس سازمان بسیج‌دانشجویی در ابتدا با اشاره به اینکه ما در یکی از حساس‌ترین برهه‌های حرکت تاریخی خود قرار داریم، گفت: معرفت‌جویان بعد از پایان این دوره که به سنگرهای خودشان در خط مقدم نبرد جنگ نرم یعنی دانشگاه‌ها برمی‌گردند، با بینشی ژرف‌تر و انگیزه‌هایی بیشتر و مهارت‌هایی قوی‌تر از گذشته و البته دانش و معرفتی بیش از پیش، زمینه تأثیرگذاری بیش از پیش در این مبارزه تاریخی را فراهم خواهند کرد. امیدواریم که زمینه ظهور امام عصر(ع) با همین گردهمایی‌های معرفتی و تشکیلاتی بیش از پیش فراهم بشود.


نیک‌روش با اشاره به بیانیه گام دوم گفت: جمعی که این‌چنین گرد هم آمده‌اند برای اینکه دنیا و مافیها را با نگاه مقتدایشان ببینند؛ قطعاً تمرکزی جدی  روی آخرین مباحثی که ایشان دسته‌بندی‌شده و به‌تعبیر خودشان با اختصاص وقت قابل‌توجه، دقیقاً خطاب به همین جماعت و البته خطاب به همه جوانان بیان کرده‌اند، گذاشته‌اند؛ اما از میان جوانان، شما که با انگیزه حضور پیدا کرده‌اید و دو هفته از ایام تعطیلات مشغول درس و مباحثه شدید، باید توجه بیشتری داشته باشید به آنچه بیانیه گام دوم نامیده شد. اساساً این پویش معرفتی، تربیتی و تشکیلاتی یعنی اسلام ناب، گامی برای خودسازی با نگاه به جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است.


خودسازی با رویکرد تشکیلاتی ویژگی دوره اسلام ناب است


رئیس سازمان بسیج‌دانشجویی درباره تفاوت دوره اسلام ناب با دیگر دوره‌ها گفت: شاید مهم‌ترین تفاوت دوره «اسلام ناب» با سایر دوره‌های معرفتی، آموزشی و تربیتی که برگزار می‌شود، همین باشد که خودسازیِ دانشجویان با رویکرد تشکیلاتی، با توجه به موقف تاریخی جوانان برای آنچه مقام معظم رهبری در گام دوم از آن به جامعه‌پردازی تعبیر کردند، در این طرح بسیار جدی است. خدا را شکر می‌کنیم که تعداد قابل توجهی از برادرانی که در سنگر بسیج‌دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف کشور مشغول مبارزه هستند، توفیق بهره‌گیری از خرمن معارف اهل بیت(ع) را به‌واسطه نشستن سر سفره‌ای که حضرت آقا پهن کرده‌اند، نصیب‌شان شد. به این معنا در واقع آموزه‌های اسلام ناب، زمینه‌ای را برای تثبیت و تعمیق مبانی آرمان‌های فطری و جهانی انقلاب اسلامی فراهم می‌کند.


نیک‌روش درباره گام دوم انقلاب اسلامی گفت: گام دوم بناست توسط جوانان طی بشود. قطعاً پرچمِ شعارهایی که به‌تعبیر رهبر معظم انقلاب شعارهایی فطری و جهانی و لایتغیر است، همان‌طور که در گام نخست به‌خوبی پاس داشته شد، در گام دوم هم باید بسیار بلند و برافراشته باشد. شعارهایی مثل آزادی، عقلانیت، عزت، برابری و عدالت از مبانی سرچشمه می‌گیرد و آن مبانی به بهترین بیان در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» تبیین شده و شما توفیق خوشه‌چینی از این معارف را در این 14 روز پیدا کردید.


به‌دنبال تحقق نظریه نظام انقلابی هستیم


وی همچنین به نظریه نظام انقلابی اشاره کرد و گفت: ما اگر به‌عنوان مخاطبان اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به‌دنبال تبیین و تحقق نظریه نظام انقلابی باشیم که از تعابیر بسیار عمیق و معنادار و بسط‌پذیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم است، بایستی مبانی محکمی داشته باشیم. آن کسانی که این مبانی را داشته و تربیت شده باشند، برای تحقق این مهم قطعاً باید تجربیاتی از جنس اسلام ناب و آنچه انتظار می‌رود در قالب کنش‌گری و نقش‌آفرینی در دانشگاه‌ها را کسب کنند. این تجربه باید توسط معرفت‌جویانی که در این دوره شرکت کردند رقم بخورد تا تبدیل به یک زمینه جدی برای آن نظریه نظام انقلابی شود.


خروجی اسلام ناب باید تشکیل هسته‌های مقاومتی باشد


نیک‌‌روش درباره ضرورت شکل‌گیری هسته‌های مقاومت گفت: واقعیت این است که تلاش این جمع زمانی محقق می‌شود که هرکدام از شما به‌تعبیر امام راحل یک هسته مقاومت شکل بدهید. خروجی اسلام ناب باید تشکیل هسته‌های مقاومتی باشد که بزرگ‌منادی اسلام ناب، معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، پرچم آن را بالا بردند و امروز مقام معظم رهبری بهترین معلمش هستند. امام فرمودند اگر ما دنبال حکومت بزرگ اسلامی هستیم، باید هسته‌های مقاومت را در سراسر جهان شکل بدهیم. الحمدلله این پرچم‌ها (پرچم‌های کشورهای جهان اسلام در سالن) و حضور برادرانی از کشورهای مختلف در قالب بخش بین‌الملل اسلام ناب، حاکی از شکل‌گیری این هسته‌های مقاومت است و زمینه تحقق آن مطلوب را فراهم کرده است.


وی اولویت شکل‌گیری هسته‌های مقاومت را این‌گونه توصیف کرد: ما باید الگوی این هسته‌ها را اول در کشور خودمان به‌عنوان امّ‌القراء عملیاتی کنیم. در هر دانشگاه باید تعداد کثیری از این هسته‌های مقاومت شکل بگیرد. اگر این هسته‌ها شکل بگیرد، زمینه ارتباط و اتصال‌‌شان و ایجاد یک شبکه فراگیر از هسته‌های مقاومت و نهایتاً یک جبهه متحد و مؤثر در حوزه اندیشه و فرهنگ و رسانه از شاگردان مقام معظم رهبری را شکل خواهد داد. طرح اعتلای بسیج‌دانشجویی مبتنی بر شکل‌دهی و شبکه‌سازی همین هسته‌هاست که فرصت دیگری می‌طلبد. در دوره‌های دیگری در نشست‌های تشکیلاتی اختصاصی که ویژه مسئولان بخش‌های مختلف بسیج‌دانشجویی، پایگاه‌های مستقل و حوزه‌ها در سراسر کشور است، به‌تفصیل ارائه خواهد شد.


دال مرکزیِ خروجی این هسته‌ها باید تمرکز روی حل مسائل کشور باشد


رئیس سازمان بسیج  دانشجویی درباره خروجی این هسته‌ها گفت: دال مرکزیِ خروجی این هسته‌ها باید تمرکز روی حل مسائل کشور باشد. هدف نهایی این هسته‌ها که در قالب‌های مختلف می‌تواند شکل بگیرد حل یک مسئله از مسائل کشور در هریک از آن‌هاست. اتصال این هسته‌هایی که تمرکز موضوعی پیدا کردند، قطعاً می‌تواند در کشور موج‌آفرین باشد.


وی درباره مشکلات مسیر هسته‌های مقاومت و شبکه جوانان مؤمن انقلابی که پایه‌کار حل مسائل کشور هستند و زمینه‌ساز تحقق نظریه نظام انقلابی و مقدمه ظهور امام عصر(ع) خواهند بود، گفت: البته این مسیر، مسیر آسانی نیست. مسیری است که قطعاً با موانعی مواجه است. حداقل این است که کسانی که منافع‌شان در به‌تعویق‌افتادنِ ظهور است، منافع‌شان در به‌تعویق‌افتادنِ تحقق نظریه نظام انقلابی است، در به‌تعویق‌افتادنِ تحقق تام‌وتمام ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است، و در مقابل این تحقق مانع‌تراشی خواهند کرد. کسانی در این مسیر پای کار خواهند ایستاد که باور داشته باشند «وَ أن لَوِ استَقامُوا عَلَی الطریقة لأسقَیناهُم ماءاً غدقاً: مقاومت در مسیر حق، نتایج گوارایی دارد»، باور داشته باشند «الّذین قالوا رَبُّنا الله ثم استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة». آن کسانی که واقعاً از صمیم قلب خدا را قبول داشته باشند، تجلی آن توحیدی که از «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» یاد گرفتید در وجودشان شکل گرفته باشد و پای «ربّنا الله»شان بایستند، اجازه نخواهند داد که شرک در ساحت‌های اجتماعی جولان بدهد، پس حتماً ملائکه بر آن‌ها نازل شده و کمک‌حال‌شان می‌شوند. اینجاست که آن وعده شیرینِ «وَ لَیَنصُرَن الله من ینصُرُه» که وعده بسیار شیرینی است، فهمیده می‌شود که نتیجه نصرت الهی قطعاً مشمول یاری خدا خواهد بود.


در بخش بعدی نشست، حجت‌الاسلام محمدمهدی تجریشی، مسئول دوره اسلام ناب،  نیک‌روش رئیس سازمان بسیج دانشجویی و محمدحسین دیانی، جانشین دوره اسلام ناب، از برگزیدگان مسابقه‌های این دوره تقدیر کردند. مسابقه «رسانه ناب» به‌منظور تولید محتوا درباره مباحث مرتبط با اسلام ناب در این دوره بود. شرکت‌کننده‌ها برای شرکت در این مسابقه، مطالب و عکس‌ها و فیلم‌های تولیدی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #دوره_اسلام_ناب بارگذاری کردند و به هفت نفر از برگزیدگان این مسابقه، کمک‌هزینه مشهد مقدس تعلق گرفت. مسابقه «نقد ناب» نیز به‌منظور نقد صریح و دقیق اردو و ارائه راهکارهای جایگزین طراحی شده تا این دوره در سال‌های آینده هرچه بهتر برگزار شود. برنده‌های این مسابقه نیز پس از جمع‌آوری و بررسی مطالب، اعلام خواهد شد.


چهارمین دوره معرفتی‌تشکیلاتی اسلام ناب، با حضور حدود یک هزار و 200 دانشجو و طلبه ایرانی و خارجی از ۱۸ تیر آغاز شد و امروز اول مرداد به پایان خواهد رسید.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته