دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1398 - 10:24
بیات‌نژاد در گفتگو با آنا:

افتتاح دو مرکز نگهداری کودکان کار با ظرفیت 250 نفری/ 85 درصد کودکان کار خارجی هستند

رئیس سازمان بهزیستی استان تهران از تجهیز و ایمن‌سازی دو مرکز نگهداری کودکان کار با ظرفیت 250 نفری در تهران خبر داد.
کد خبر : 406224
jpg.jpg

داریوش بیات‌نژاد در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاهی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره وضعیت ساماندهی کودکان کار اظهار کرد: بر اساس توافقاتی که با شهرداری تهران وجود داشت، خوشبختانه مجموعه مدیریت شهری پای کار آمده و همراهی و همکاری‌شان درخصوص ایجاد فضا برای نگهداری کودکان کار خیلی خوب شده است. مراحل تجهیز و ایمن‌سازی دو مرکز نگهداری کودکان کار درحال انجام است.


وی درباره گنجایش این مراکز گفت: ظرفیت یکی از ساختمان‌ها 150 نفر و ساختمان دیگر 100 نفر است. البته اگر این دو ساختمان در اختیار ما قرار بگیرد، سه مرکز هم خودمان داریم که فکر می‌کنم برای ساماندهی و نگهداری کودکان کار کفایت کند و هر موقع که لازم باشد با توجه به ظرفیت‌ مراکز، بچه‌ها را جانمایی می‌کنیم. البته مواردی که به صورت اورژانسی یا خود معرفی یا از طریق مقامات قضائی به ما ارجاع داده می‌شوند را معمولاً هیچ وقت متوقف نکرده‌ایم و در مراکزمان پذیرش خواهیم کرد.


رئیس سازمان بهزیستی استان تهران با بیان اینکه دستگاه عنبیه که قرار بود در مرکز فوریت‌های شهرداری با محوریت فرمانداری مستقر شود، هنوز انجام نشده است افزود: مرکز فوریت‌های اجتماعی که ساختمان و تجهیزات آن متعلق به شهرداری است، تحت مدیریت نیروهای فرمانداری است و بهزیستی آنجا مددکار و نماینده دارد. همه دستگاه‌هایی که عضو آیین‌نامه سامان‌دهی متکدیان هستند، قاعدتاً باید نماینده‌شان در آن مرکز مستقر باشد، اما متأسفانه در آنجا نماینده‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر نشده‌اند. در این مکان‌ها پزشک باید حضور داشته باشد که معمولاً یا نیست یا اگر هم هست در حد بهیار و پرستار است لذا در آنجا نقش دانشگاه علوم پزشکی باید پررنگ‌تر باشد.


بیات‌نژاد ادامه داد: طبیعتاً حضور نماینده دانشگاه علوم پزشکی در مرکز فوریت‌های اجتماعی الزامی است ولی متأسفانه نماینده و یا پزشکی از این دانشگاه در آنجا حضور ندارد. حداقل باید یک پزشک عمومی در آنجا حضور داشته باشد. ضمن اینکه هنوز همکاری خوبی در رابطه با پذیرش کودکانی که بعضاً یا اعتیاد دارند یا بیماری دارند، به‌خصوص بچه‌هایی که بیماری اعتیاد دارند را از ناحیه بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی نداریم، در این قسمت هم متأسفانه همکاری و همیاری از سوی بیمارستان‌ها را تا الان نداشته‌ایم.


وی درباره باندی بودن فعالیت کودکان کار اظهار کرد: عزیزان در حوزه قضائی و نیروی انتظامی ورود جدی‌تر و قاطع‌تری به ساماندهی کودکان کار داشته باشند. این موضوع دیگر در صلاحیت اختیارات ما نیست. مباحثی نظیر وجود باندها، سوءاستفاده یا قاچاق این بچه‌ها، مواردی است که در حوزه امنیتی، انتظامی و قضائی باید به آن پرداخته شود و مورد بررسی قرار گیرد.


رئیس سازمان بهزیستی استان تهران درباره وجود چنین باندهایی گفت: حتماً باندهایی هستند که با استقرار این بچه‌ها در معابر و جاهای مختلف سوءاستفاده‌های مالی و اقتصادی می‌کنند. بنابراین حتماً نیاز به بررسی و رسیدگی بیشتر دارد. علی‌رغم اینکه در مرکز فوریت‌های اجتماعی شهرداری و فرمانداری، نماینده اداره اتباع خارجی بعضاً آنجا حضور دارد و با وجود پذیرش 70 تا 85 درصدی بچه‌های اتباع کشورهای خارجی از جمله افغانستان، متأسفانه تاکنون اقدام مؤثری که منجر به تعیین تکلیف بچه‌های اتباع خارجی باشد صورت نگرفته است.


بیات‌نژاد گفت: 270 کودک کار با شروع طرح جدید مورد پذیرش مراکز بهزیستی قرار گرفته‌اند که 82 درصد آنها از اتباع کشورهای خارجی هستند.


 انتهای پیام/4046/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته