برای حل مشکلات جامعه به سمت دانشبنیان شدن گام برداریم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اراک، صبح امروز جلسه نقد کتاب «دانش بنیان سازی نهادها و سازمانهای فرهنگی» به تألیف جعفر رحمانی با حضور مؤلف کتاب، پیمان عینالقضاتی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، برخی از اعضای هیئتعلمی، مسئولان و مدیران فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در سالن امام خمینی(ره) دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در این جلسه با یادآوری این نکته که در طول چهار دهه انقلاب اسلامی، بیش از 2 هزار جلد کتاب منتشرشده است، گفت: کتب بیشماری از طریق حوزههای علمیه، پژوهشگاههای علمی، فرهنگی و دانشگاهها در حوزه علوم انسانی با رویکردهای مسیر انقلاب اسلامی منتشرشده که برخی از آنها در جشنوارههای مختلف بعد از کسب رتبههای برتر کنار گذاشته شدند.
عینالقضاتی خاطرنشان کرد: اکنون در سطح جهانی، مقاله محور بودن و تألیف کتب مهم نیست بلکه آنچه موردتوجه قراردارد تأثیری است که مقالات و کتب بر حل مشکلات و معضلات جامعه میتواند داشته باشد که در صورت توجیه چنین شرایطی اجازه چاپ به مقاله یا کتاب داده خواهد شد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک بابیان اینکه در کشور ما همچنان تأکید بر کمیت است، تصریح کرد: اکنون به مرحلهای رسیدهایم که برای حل مشکلات جامعه و تولیدات متنوع خود، باید دانشگاه را محور اصلی قرار دهیم و به سمت دانشبنیان شدن گام برداریم.
عینالقضاتی گفت: در کشور ما گفتمانهایی که در چهار دهه قبلی انقلاب اسلامی مطرحشده در دهه پنجم مورد پرسش نسل جوان است و به اشکالاتی برخورده و با چالشهایی مواجه شده است پس آیا در چهار دهه گذشته کتب و تولیدات ما در حوزه علوم انسانی توانسته این گفتمان را تقویت کند و اگر فراهمشده چرا جامعه با چالش مواجه شده است.
وی اظهار کرد: بحثهایی چون سیاستهای فرهنگی، جنبش دانشجویی و... در جامعه امروزی ما با چالشهای تئوری مواجه هستند.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اراک تأکید کرد: در این شرایط است که باید توجه شود یا کتب چاپشده مشکل داشته که نتوانستهاند رسالت خود را بهخوبی انجام دهند و یا حلقه مفقودهای در این میان وجود دارد که تولیدات ما به دست مصرفکننده نرسیده است.
عینالقضاتی ادامه داد: در این راستا پروتکلی با همکاری وزارت علوم، معاونت پژوهشی حوزه علمیه، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی و دانشگاهها تشکیل شد که هفت استان این پروتکل را پذیرفتهاند که استان مرکزی نیز یکی از این استانها است.
وی گفت: در این پروتکل کتابهای برتر متناسب با نیازهای جامعه شناسایی و با حضور مسئولان، استادان و کارشناسان بهنقد و بررسی گذاشته میشود تا با افزایش دانش و آگاهی، انتقال نظرات مصرفکنندگان به تولیدکننده، دفاع تولیدکننده از محصولات خود، شناسایی نیازهای جامعه و انتقال به تولیدکنندگان صورت گیرد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اراک افزود: در این راستا مقرر شد کتاب «دانش بنیان سازی سازمان فرهنگی» به تألیف دکتر رحمانی در راستای نیازهای حوزه فرهنگی جامعه و آشنایی با افقهای جدید در دستور کار قرار گیرد.
در ادامه مؤلف کتاب «دانش بنیان سازی نهادها و سازمانهای فرهنگی» گفت: این کتاب با دو سال کار مطالعاتی در سال 94 به چاپ رسید و در حال حاضر جلد چهارم آن چاپشده است.
جعفر رحمانی تأکید کرد: چرا باید یک سازمان و دانشگاهی که بخشهای پژوهشی، آموزشی متفاوت دارد و از سرمایههای انسانی مختلف بهرهمند است دچار مشکلات متعدد باشد و نمیتواند بر مشکلات خود فائق آید.
مؤلف کتاب «دانش بنیان سازی نهادها و سازمانهای فرهنگی» گفت: سرمایههای فکری هر سازمان عامل پیشرونده و پیشرفت است، حالآنکه شاهد هستیم مراکزی که دارای چنین امکاناتی هستند قادر نیستند از ظرفیتهای موجود بهخوبی استفاده کنند؛ چراکه نظام مدیریت یک نظام فرهنگی قادر به بهرهگیری از منابع انسانی و فکری خود نیست تا از این طریق بتواند در ایجاد و تولید ارزشافزوده، تولید دانایی، ثروت و باعث قدرت شود.
رحمانی تصریح کرد: در این کتاب میخواهم بگویم چطور میشود دانشی که در تکتک افراد وجود دارد، به دانش سازمانی تبدیل و چگونه یک سازمان را دانشبنیان کرد.
وی گفت: دانش سازمانی، فناوری است که یک سازمان در اختیار داشته و میتواند در اختیار افراد قرار دهد اما دانش ضمنی دانشی است که در کاسه سر انسانهای خلاق و خبره وجود دارد و این دانش قابلانتقال به فرد دیگری نیست؛ چراکه در اثر تلاش و در درازمدت ایجاد میشود.
مؤلف کتاب «دانش بنیان سازی نهادها و سازمانهای فرهنگی» اضافه کرد: در ابتدای کار تدوین کتاب موردنظر مصاحبههایی با افراد خبره و پیشکسوتان انجام و منابع جمعآوری شد که درنهایت پرسش این بود که اگر بخواهیم یک سازمان که سرمایه اصلی آن فکر و اندیشه نیروی انسانی است را به سازمانی دانایی محور و دانشبنیان تبدیل کنیم چه اقداماتی باید انجام داد.
رحمانی خاطرنشان کرد: در این کتاب راهکارهایی برای تبدیل سازمان به مرکزی دانشبنیان پیشنهادشده و این نکته موردتوجه قرارگرفته که سازمان دارای ویژگیهایی چون ساختار و شاکله، منابع نیروی انسانی، فرهنگ، اسناد راهبردی است.
وی با یادآوری راهکارهای استراتژی کتاب افزود: بهرهمندی سازمان از نقشه دانشی، تلاش سازمان در راستای ارتقای منابع، افزایش سرمایه فکری نیروی انسانی و اینکه آیا سازمان فقط مصرفکننده منابع است که باید موردتوجه قرار گیرد در این کتاب مطرح شده است.
مؤلف کتاب «دانش بنیان سازی نهادها و سازمانهای فرهنگی» بابیان اینکه در سازمانهای دانشبنیان افراد باتجربه حضور دارند نه افراد باسابقه گفت: دانشپایه، دانش پیشرفته و دانش رقابتی و خلاقانه مواردی هستند که افراد در بخشهای مختلف از آنها بهرهمند هستند.
رحمانی بابیان اینکه نوآوری و خلاقیت افراد را از دیگران متمایز میسازد، افزود: تغییر در نگرش مدیران دانشگاه، راز دانشبنیان سازی کردن دانشگاه به شمار میرود.
وی اظهار کرد: جامعه هدف این کتاب مدیران سازمانها و NGOها باهدف طراحی و بازنگری بر سیستم مدیریت است.
رحمانی عامل رشد در محیطهای مختلف را وجود ارزشها عنوان کرد و افزود: اگر میخواهید رشد کنید دائماً باید ارزشهای شما پالایش شود؛ چراکه مدیریت فرهنگی یعنی پالایش مستمر ارزشها و تا شاخصهای فرهنگی در سازمانی تغییر نکند هیچ تغییر و اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.
مؤلف کتاب «دانش بنیان سازی نهادها و سازمانهای فرهنگی» بابیان اینکه سازمانهای موفق و اثربخش بهراحتی میتوانند در مقابل تغییرات واکنش نشان دهند تأکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلات، سیاستگذاریهاست؛ چراکه برخی دانشگاهها به بنگاههای اقتصادی تبدیلشده و هدف آنان رضایت نیروی انسانی است.
انتهای پیام/4117/
انتهای پیام/