دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1398 - 17:20
حاتمی در گفتگو با آنا:

ساختار پادگانی در مراکز آموزش پزشکی حاکم است

عضو شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: در برخی از بخش آموزشی بیمارستان‌ها یک ساختار پادگانی حاکم است که اصلاً مناسب فضا نیست.
کد خبر : 405029
636934422749610375_md.jpg

علی‌رضا حاتمی در گفتگو با خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مشکلات دانشجویان رشته‌های پزشکی را در دو حوزه بالینی دانسته و گفت: یکی مربوط به دانشجویان انترن یا همان دانشجویان سال آخر پزشکی است و دیگری مربوط به دانشجویان رشته‌های تخصصی (‌رزیدنت‌ها) که مشکلات این اقشار در مقابل سایر دانشجویان بیشتر و حاد تر است.


وی ادامه داد: رزیدنت‌ها دانشجویانی هستند که دوره تحصیلی پزشکی عمومی را به اتمام رسانده و در حال تحصیل در دوره‌های تخصصی هستند و با شروع دوره رزیدنتی مشکلات بزرگی را متحمل می‌شوند که ازجمله این مشکلات تحمل شیفت‌های کاری با ساعات طولانی و مدت‌زمان زیاد است. برای مثال در برخی از بخش آموزشی بیمارستان‌ها یک ساختار پادگانی حاکم است و بین اساتید و دانشجویان رزیدنت و حتی بین دانشجویان ترم‌های پایین نیز تفاوت‌های فاحشی  وجود دارد که اصلاً مناسب فضای آموزشی نیست.


حاتمی افزود: در دوره‌های تخصصی روابط بین دانشجویان ترم‌های بالا و پایین رفتارهای مناسبی وجود ندارد و می‌شود گفت که اخلاق پزشکی از بین رفته و یا به عبارتی در این مرحله آنچه نباید رشد پیدا می‌کند و تأثیر آن در  بین مردم نیز تأثیر می‌گذارد و این عقده‌گشایی‌ها فرداها و پس‌فرداها در بین کادر درمانی و بیمار و دانشجویان ترویج پیدا می‌کند.


دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: باید این موضوعات با دقت هر چه بیشتر ریشه‌یابی شده و موردبررسی قرار بگیرد و این مشکل از نظام آموزشی است که چنین مشکلاتی را موردتوجه قرار نمی‌دهد.


وی تصریح کرد: دانشجویان رزیدنت در ایران گاهاً با نوبت‌های 48 ساعته و بعضاً 72 ساعته سرکار دارند و این درحالی‌که است  که مقالات علمی دراین‌باره وجود دارد و مضرات 24 ساعت بی‌خوابی را برابر با مصرف الکل می‌دانند. بعد از 24 ساعت نوبت دانشجو یا رزیدنت نمی‌تواند تمرکز مناسبی برای خدمات‌دهی داشته باشد چه برسد به این‌که رزیدنت بخواهد با نیت درمان در تکریم بیمار تلاش کند.


حاتمی گفت: یک اشتباه کوچک دراین‌بین شاید باعث به خطر افتادن جان بیمار و یا فوت شود و عوارضی که قابل جبران نخواهد بود اتفاق می‌افتد. در کشور ما قوانین مدون و سازمان‌یافته‌ای وجود ندارد و یا نیازمند اصلاح اساسی است. حداقل ساعت کاری برای رزیدنت‌ها مشخص‌شده است و این درحالی‌که است که حداکثر سقف کار تعیین نشده است. تعیین نشدن سقف به این معنی است که بیمارستان به اختیار خود هرچه بخواهد برای دانشجو تصمیم می‌گیرد که در هیچ جای دنیا این‌چنین قانونی برای رزیدنت‌ها وجود ندارد.


وی ادامه داد: رزیدنت‌ها به‌هیچ‌وجه مرخصی ندارند به‌عنوان‌مثال دانشجوی رزیدنتی داشتیم که اجازه حضور در مراسم خاک‌سپاری مادر خود را نداشته و این نشان می‌دهد که چقدر فشارهای سختی برای این دانشجویان رشته‌های تخصصی پزشکی وجود دارد.


عضو شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: همه‌ساله در دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل فشارهای سخت شیفت‌های کاری شاهد فوت یا به کما رفتن برخی از دانشجویان می‌شویم و یا گاهی خبر خودکشی این قشر به گوش می‌رسد که این‌ها تماماً زنگ خطرهایی است که باید دلایل آن‌ها کاملاً موشکافی شده و بررسی شود.


وی افزود: اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمانی‌های مرتبط برای رفاه حال و بهبود این قشر برنامه‌های مدون اتخاذ و پی‌ریزی نکنند با مشکلات عدیده‌ای در جامعه روبه‌رو خواهیم شد و سایر مشکلات معلوم در این حوزه نیز قابل‌حل نخواهد بود.


حاتمی گفت: اگر غیبت و مرخصی دانشجوی رزیدنت از حد بگذرد درس آن حذف می‌شود و می‌توان گفت اگر شاهد رفتارهای نامناسب و خدمات ضعیف در بیمارستان‌ها هستیم به این دلیل است که قوانین محکمی دراین‌باره وجود ندارد و شخص شاید از روی خستگی و یا به جهت عقده‌گشایی خدمات موردنیازی را برای بیمار انجام ندهد.


دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مدیریت بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها نیز در این شرایط  قوانین سلیقه‌ای خود را به اجرا درمی‌آورند و سؤال ما این است که چرا مدیریت جامعی برای این قوانین به‌صورت سراسری وجود ندارد. بااین‌وجود حقوق دانشجویان رزینت از پانصد هزار تومان شروع و تا یک‌میلیون و دویست هزار تومان در ماه متغیر است درحالی‌که هر رزیدنت در طول یک ماه شاید درآمد چند صدمیلیونی برای بیمارستان دارد. قانون‌گذار باید از رأس این مشکلات را اصلاح و با اتخاذ اصلاحات اساسی و کارشناسی شده ارائه بدهند و دراین‌بین برخی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌هایی که خارج از عرف عمل می‌کنند دیگر اجازه چنین اعمال فشارهایی را ندارند.


حاتمی در پایان گفت: دراین‌باره چندین بار به معاونت آموزشی و خود وزیر هم موارد لازم را گزارش دادیم که امید است با پیگیری مسئولین مربوطه قوانین لازم برای اصلاح این مشکلات اتخاذ شود.


انتهای پیام/4115/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته