سه راهکار مجلس برای اصلاح ساختار بودجه
به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، اسدالله عباسی پس از پایان جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور درجمع خبرنگاران این جلسه را تشریح کرد و گفت: جلسه غیرعلنی مجلس به دلیل ابلاغ مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح ساختار بودجه بوده است که در این زمینه هم بودجه 98 مطرح است و هم 99 یعنی به صورت میان مدت دو ساله این اصلاح صورت میگیرد.
وی افزود: ضرورت داشته که سازمان برنامه بودجه و دولت وهم مجلس هم سایر نهادهای دست اندرکار تدوین بودجه بیایند و راهکارها را فراهم کنند و بودجه سال 99 را بر این اساس تدوین و تصویب کنند.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در شورای عالی هماهنگی اقتصادی نشستهایی برگزارشد و مصوباتی داشتند که سازمان برنامه و بودجه براساس آن چارتهایی را به مجلس ارائه داد و خوشبختانه از این منظر اختلاف نظری میان مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات و ریاست برنامه و بودجه نبود واگر هم بود بسیار جزئی و ناچیز است.
عباسی با بیان اینکه براساس این اصلاحات در یک فرصت زمانی دو ساله، بودجه سال99 هم باهمین ضمیمه سال 98 تصویب شود، گفت: اگر روند فعلی ادامه پیدا میکرد اداره کشور با اختلال مواجه میشد، و تبدیل تهدید در زمان تحریم به فرصت و قطع وابستگی از نفت از مباحثی بود که مطرح شد و نقشه راه، برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه عمومی و کاهش ناترازی بودجه با افق 1398 و 99 نکته مهم و کلید واژهای بود که رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند و شورای عالی هماهنگی اقتصادی آن را آماده کردند.
وی با تأکید درآینده نزدیک شاهد تغییر در برخی از مباحث بودجه هستیم، افزود: کاهش تدریجی و قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت بوده است، حذف تدریجی کسری بودجه ساختاری و ایجاد ثبات اقتصاد کلان، مهار تورم، رونق اقتصادی، تأمین معیشت عمومی، کاهشنابرابری، ارتقای عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد از مباحثی بوده که در ساختار بودجه مطرح شده است.
نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی بااشاره به محورهای در نظر گرفته شده در این ساختار خاطرنشان کرد: اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی و اصلاح نظام یکپارچه سازی نظام مالیاتی و تأمین اجتماعی، مولد سازی و مدیریت دارایهای دولت با محوریت درآمدزایی پایدارصورت میگیرد.
عباسی افزود: در محور دوم به هزینه کرد کاراست، اصلاح ساختار دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی، اصلاح سیاستهای حمایتی، اصلاح نظام مالی نفت و گاز هم در این محور تعریف میشود.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی محور سوم در اصلاح ساختار بودجه را اینگونه بیان کرد: ارتقای ثبات توسعه و عدالت که شامل ساماندهی تعهدات دولت، کنترل و نظارت بردرآمدهای نفتی و منابع و مصارف در این محور تعریف میشود.
وی در تشریح محور چهارم گفت: اصلاحات نهادهای نظام بودجه ریزی، شامل اصلاح نظام بودجه ریزی و ارتقای سند بودجه و سند مالی حاکمیت که یعنی سند بودجه به سند حاکمیت ارتقا پیدا میکند.
نماینده مردم رودسر و املش درمجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دیوان محاسبات 15 راهکار در زمینه اصلاح ساختار بودجه ارائه کرده که بیشتر در حیطه نظام ارزی و نظام مالیاتی و اصلاح آن بوده است.
عباسی خاطرنشان کرد: عزم و اراده ملی برای اصلاح ساختار بودجه صورت گرفته است تا در شرایط اقتصادی فعلی یک برنامه و بودجه کارا تدوین، تنظیم و تصویب شود تا مردم از آن بهرهمند شوند.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره زمان اجرای این سند گفت: یک نقشه راه در این زمینه تعریف شده که در آذرماه 97 وقتی لایحه بودجه به مجلس آمد، همان زمان مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند ساختار بودجه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور تغییر کند. بعد از آن بودجه سال 98 با تغییرات دولت در دیماه 97 به مجلس داده شد. چارچوب برنامه اصلاحات ساختاری بودجه هم در بهمن 97 صورت گرفت.
وی گفت: اجماع سازی برچهارچوب کلان اصلاحات بودجه در میان سران نظام و تعیین متولی اجرا هم در خرداد سال 98 صورت گرفت، و بعد از آن تصویب و اجرای برنامههای کوتاه مدت متناسب با زمانبندی ارائه شده در نقشه راه در تیرماه 98 بود.
عباسی تأکید کرد: تهیه برنامه عملیاتی برنامههای میان مدت در شهریور 98 انجام میشود وآغاز اجرای برنامههای میان مدت در فروردین 99 انجام میشود و این نقشه راهی است که برای اصلاح ساختار بودجه و اجرای آن در نظر گرفته شده است.
وی بیان اینکه فرار مالیاتی از جمله مباحث در نظرگرفته شده در ساختار بودجه است، گفت: راهکارهای مالیاتی از جمله حذف برخی معافیتهای غیر ضرور، افزایش منابع دولت از طریق جلوگیری از فرارهای مالیاتی، کنترل هزینههای دولت و حذف هزینههای غیر ضرور از جمله مباحثی است که مرکز پژوهشها در ساختار بودجه در نظر گرفته است و اختلافی در این زمینه میان مجلس و دولت وجودندارد.
انتهای پیام/4034/
انتهای پیام/