دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پیشنهاد اندیشه‌ورزی/

آیا گام‌های ایران در کاهش تعهدات برجامی کافی است؟

ایران ۶۰ روز قبل قسمتی از تعهدات برجامی خود را کاهش داد، میزان شدت و ضعف این گام‌ها موضوعی است که می‌توان برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها استفاده کرد.
کد خبر : 402744

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در مجموعه خبرهای پیشنهاد اندیشه‌ورزی تاکنون سعی کردیم ضمن توجه به مطالبه مقام معظم رهبری از دانشجویان در رابطه با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، موضوعاتی را با توجه به نیازهای روز و اساسی به دانشجویان ارائه کنیم.


۱۳ مهر ۹۰ در دیدار نخبگان و برگزیدگان علمی با مقام معظم رهبری، ایشان ضمن انتقاد از نبود اهتمام لازم به مسئله کرسی‌های آزاداندیشی با وجود تأکیدهای مکرر خاطرنشان کردند: جوانان باید با فکر کردن، نوشتن و انعکاس ایده‌های خود در کرسی‌های آزاداندیشی فضای گفتمانی به وجود آورند.


معظم‌له همچنین بیان کردند: این کرسى‌‌هاى آزاداندیشى که ما مطرح کردیم مستلزم بحث‌هاى آزاد دانشجویى در محیط دانشگاه‌‌هاست، بسیارى از مسائلى را که در اینجا دوستان مطرح کردند، می‌تواند تعیین تکلیف کند، روشن کند؛ جهات مثبت و منفى هر مطلبى را در بحث‌هاى دانشجویى باید بتوانند به دست بیاورند.


امروز، زمان اعلام تصمیم ایران در کاهش تعهدات برجامی است


پایگاه اطلاع‌رسانی  دولت اعلام کرده است هم‌زمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان در خصوص کاهش تعهدات برجامی امروز در نشست خبری سخنگوی دولت با همراهی عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام می‌شود.


گفتنی است؛ ایران ۶۰ روز قبل قسمتی از تعهدات برجامی خودش واقع در متن برجام را کاهش داد.


مشاور رهبرانقلاب در امور بین‌الملل گفت: آمریکا مستقیم و اروپایی‌ها غیرمستقیم برجام را نقض کردند‌، به نسبتی که آن‌ها در جهت نقض برجام پیش بروند ما هم در همان جهت واکنش نشان می‌دهیم.


بیش از یک‌سال از خروج یک‌طرفه آمریکا از معاهده‌ی برجام می‌گذرد. جمهوری اسلامی ایران پس از خروج یک‌طرفه‌ی دولت ایالات متحده از این معاهده، فرصتی طولانی به اروپا داد تا اقدامی در جهت انجام تعهداتشان نسبت به برجام انجام دهد.


علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل، در پایان مهلت شصت روزه‌ی جمهوری اسلامی به اروپا برای جبران تعهدات برجامی آمریکا، به بررسی اقدامات متقابل جمهوری اسلامی در قبال نقض برجام پرداخت.


وی با بیان اینکه بیش از یک‌سال از خروج یک‌طرفه آمریکا از معاهده برجام می‌گذرد، گفت: ایران پس از خروج یک‌طرفه دولت ایالات متحده از این معاهده، فرصتی طولانی به اروپا داد تا اقدامی در جهت انجام تعهداتشان نسبت به برجام انجام دهد.


مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در خصوص اقدامات بایسته جمهوری اسلامی پس از انقضای مهلت اروپایی‌ها، می‌گوید: گام دوم نیز از شانزدهم تیرماه ۱۳۹۸ آغاز می‌شود و میزان غنی‌سازی اورانیوم از حد 3.67 درصد جلوتر خواهد رفت و تا هر جایی که مورد نیاز فعالیت‌های صلح‌آمیز ما باشد، خواهد رسید. مثلاً برای اینکه ما بتوانیم از اورانیوم در رآکتور بوشهر استفاده کنیم، باید غلظتش حدود ۵ درصد باشد و این کاملاً یک هدف صلح‌آمیز است که ما از رآکتور ساخته‌شده‌ مشترک ایران و روسیه برق استحصال کنیم. همچنین برای دیگر نیازمندی‌های عادی، صنعتی و انرژی کشور که کاملاً برای ما حیاتی است. لذا این کار را خواهیم کرد تا آن حدی که مصلحت بدانیم و برای کارهای صلح‌آمیز نیاز داشته باشیم.


حال سوالاتی مطرح است ازجمله اینکه آیا گام‌های ایران در کاهش تعهدات برجامی خود کافی است؟ آیا باید به فکر خروج از برجام باشیم؟


سوالات مطرح شده به عنوان موضوعاتی به دانشگاهیان ارائه می‌شود تا در فضای کرسی‌های آزاداندیشی به بحث پیرامون این موضوع بپردازند.


انتهای پیام/۴۱۱۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته