دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1398 - 18:18
ودود در گفتگو با آنا:

هنرجویان با شرکت در دوره‌های مدرسه صنایع خلاق به‌طور آسان وارد بازار کار می‌شوند

مدیر مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق گفت: هنرجویان با شرکت در دوره‌های مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق به‌طور آسان می‌توانند وارد بازار کار شوند.
کد خبر : 402251
ودود2.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا محمدی؛ مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق توسط معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شده است. در این مدرسه، هنرهای دیجیتال به‌طور ویژه آموزش داده می‌شود. همچنین دوره‌های جلوه‌های ویژه (نرم‌افزار هودینی) و ورکشاپ موشن‌گرافیک در این مدرسه برگزار می‌شود.


در تابستان سال جاری دوره‌های انیمیت سه‌بعدی، موشن‌گرافیک، ریگ کاراکتر سه‌بعدی، مدل‌سازی سه‌بعدی، نورپردازی و رندر سه‌بعدی، نقاشی دیجیتال، طراحی مقدماتی، طراحی کاراکتر، طراحی کمیک، طراحی استوری بورد، مجسمه‌سازی، عکاسی جامع، ایده‌پردازی و خلاقیت در مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق برگزار می‌شود.


برای جویا شدن از فعالیت‌های این مدرسه که به‌تازگی تأسیس شده است، به‌سراغ حجت‌الاسلام حسن ودود مدیر مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق رفته‌ایم تا در خصوص این مدرسه بیشتر بدانیم.



آنا: هدف از تأسیس مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق چیست؟


ودود: مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق طبق برنامه خود در دو محور اساسی آموزش و تولید فعالیت می‌کند. در زمینه آموزش، محور این مدرسه رویکرد مهارتی بوده و به آموزش‌های مهارتی و کاربردی در حوزه صنایع خلاق می‌پردازد. صنایع خلاق در واقع همان صنایع فرهنگی هستند که به‌طور خاص ما می‌توانیم هنرهای دیجیتال را زیرمجموعه صنایع خلاق بدانیم.


صنایع خلاق از صنایع بسیار تأثیرگذار جامعه است


هنرهای دیجیتال، هنرهای دستی و هنرهای سنتی زیرمجموعه صنایع خلاق هستند. امروز یکی از صنایع بسیار تأثیرگذار در بحث فرهنگ جامعه، همین صنایع فرهنگی و صنایع خلاق هستند که متأسفانه نگاه امروزه در کشور ما تا حدودی به این رشته کمرنگ بوده است. با درایتی که ریاست محترم و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی داشتند، بنا بر این شد که در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق در حیطه آموزش و تولید ورود پیدا کنیم.


آنا: آموزش مهارتی و کاربردی در مدرسه صنایع خلاق چگونه دنبال می‌شود؟


ودود: در مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق، همه آموزش‌ها براساس کاربردی و مهارتی است به‌طوری‌که هنرجویان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، مشغول بازار کار شوند. در واقع در این مدرسه تلاش ما بر این است هنرجویانی که در این رشته‌ها شروع به گذراندن دوره می‌کنند، در پایان دوره با یک تیم تولید در رشته‌ای که گذرانده‌اند، کارآموزی خود را بگذرانند؛ هنرجویان با شرکت در دوره‌های آموزشی مدرسه صنایع خلاق به‌طور آسان می‌توانند وارد بازار کار شوند.


برنامه این مدرسه به شکلی نیست که صرفاً دوره‌های آموزشی گذرانده شود و هنرجویان گواهینامه را بگیرند و دیگر به آن‌ها کاری نداشته باشیم. قرار بر این است که بعد از گذراندن دوره، وارد عرصه کار تولید شوند.


آنا: فاز اول برنامه‌های مدرسه خلاق در خصوص کدام یک از هنرهاست؟


ودود: فاز اول برنامه‌های آموزشی مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق، هنرهای دیجیتال است. ازآنجاکه هنر بحث بسیار مهمی است، به‌طور ویژه با ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی جلسه داشتیم و موضوع هنرهای دیجیتال را به‌عنوان فاز اول آموزش در نظر گرفته‌ایم که شامل دوره‌های انیمیشن و زیرمجموعه‌های آن 2D، 3D، موشن‌گرافیک، گرافیک دیزاین و... می‌شود.



دوره‌های آموزشی مدرسه خلاق به‌صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت برگزار می‌شود. در این مدرسه از اساتیدی استفاده می‌کنیم که کار آموزش و تدریس را با رویکرد تولیدی جلو می‌برند. به‌عنوان‌مثال استاد آریاسب فیض که در زمینه انیمیت سه‌بعدی در مدرسه به تدریس می‌پردازند، خودشان یک استودیوی خیلی ویژه برای تولید اثر هنری دارند.


مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق با کمک دانشگاه آزاد اسلامی به‌طورجدی در حوزه انیمیشن ورود پیدا می‌کند


آنا: آیا به انیمیشن در مدرسه صنایع خلاق پرداخته می‌شود؟


ودود: انیمیشن یکی از زیرمجموعه‌های صنایع خلاق و فرهنگی است و از نظر اقتصادی و فرهنگی یکی از صنایع بسیار مطرح دنیاست. صنعت انیمیشن در برخی از کشورهای دنیا جزو شغل‌های پردرآمد است. مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق با کمک دانشگاه آزاد اسلامی به‌طورجدی در حوزه انیمیشن ورود پیدا می‌کند.


با برخی از فعالان مجموعه‌های تولیدی که در زمینه انیمیشن و صنایع مختلف هنری کار می‌کنند صحبت کرده‌ایم. گفته‌ایم که دوره‌های آموزشی هنرهای دیجیتال را در مدرسه خلاق برگزار کرده و به شما کارآموز معرفی می‌کنیم، با این کار، هنرجویانی که در مدرسه خلاق آموزش می‌بینند، بلافاصله جذب بازار کار می‌شوند و آن دوره‌هایی که گذرانده‌اند، کاملاً برایشان مفید خواهد بود.


آنا: برخی از هنرجویان با اینکه دوره‌های هنری را در مراکز آموزشی خوب می‌گذرانند اما نمی‌توانند وارد بازار کار شوند و از هنر خود استفاده کنند. آیا در مدرسه صنایع خلاق به این خلأ پرداخته شده است؟


ودود: آن شکافی که امروز در دانشگاه و محیط‌های آموزشی احساس می‌کنیم، دقیقاً همین نکته است؛ یعنی هنرجویان، دوره‌های مختلفی را در کارشناسی، کارشناسی ارشد و بخش‌های خصوصی می‌گذرانند اما هنوز نمی‌توانند از آن دوره‌ای که گذرانده‌اند برای حیطه کار استفاده کنند و جذب بازار کار شوند. دغدغه اصلی ما در مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق، پر کردن این خلأ است.


هنرجویان در مدرسه خلاق به دنبال گرفتن مدرک نیستند بلکه می‌خواهند یک حرفه‌ای را یاد بگیرند تا بتوانند با آن وارد بازار کار شوند و درآمدزایی کنند. در واقع هدف از تأسیس این مدرسه کارآمد بودن دوره‌های مهارتی و آموزشی است. هنرجویان در این مدرسه با یادگرفتن مهارت از مدرسه خارج می‌شوند و نگاه ما مدرک‌گرایی در مدرسه صنایع خلاق نیست.


امروزه عمیق‌ترین مباحث فلسفی و فرهنگی در قالب هنر انیمیشن، تصویرسازی و موشن‌گرافیک به نمایش درمی‌آید


آنا: تحول و ارتقای علوم انسانی یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است، برای ارتقای علوم هنر چه اقداماتی باید انجام شود؟


ودود: برای تحول در عرصه هنر، نیازمند ساختاری درست در عرصه آموزش و تولید هستیم. مقام معظم رهبری در زمینه هنر می‌فرمایند که اگر بخواهیم پیامی ماندگار باشد، باید در قالب هنر قرار بگیرد؛ این هنر است که یک پیام را در دل تاریخ نگه می‌دارد. هنر در واقع منجر به انتقال زیبای یک پیام می‌شود. اگر دقت کنید در مباحث فرهنگی، هر جا فرهنگ توانسته اثرگذار باشد، با یک هنر زیبا عجین شده است.



امروزه عمیق‌ترین مباحث فلسفی، اعتقادی و فرهنگی در قالب هنر انیمیشن، تصویرسازی و موشن‌گرافیک به نمایش درمی‌آید و در مخاطب اثر فراوانی می‌گذارد. امروز فرزندان ما مرد عنکبوتی را به‌خوبی می‌شناسند چراکه از یک صنعت هنری به‌روز برای انتقال پیام و مفهوم استفاده شده است. برای ترویج سبک زندگی فقط نباید به کتاب‌خوانی اکتفا کرد بلکه باید از تصویر و انیمیشن هم استفاده کرد که تأثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب دارد.


انیمیشن تام و جری را همه می‌شناسند و به دیدن آن علاقه‌مند هستند. عمر این انیمیشن به حدود 60 سال قبل برمی‌گردد ولی هنوز در تلویزیون پخش می‌شود و نسل‌های مختلف با آن ارتباط برقرار می‌کنند، چراکه ایده‌پردازی آن درست بوده و محتوای انیمیشن کارشناسی و حرفه‌ای است.


در ایران، استودیوهای پیشرفته‌ای داریم که می‌توانند با استودیوهای بین‌المللی رقابت کنند. فرزندان ایران در زمینه انیمیشن کارهای بسیار زیبایی ساخته‌اند که شاید برخی باور نکنند که آن را جوان ایرانی ساخته است و می‌گویند این اثر فاخر برای هالیوود است، درصورتی‌که ذهن خلاق فرزندان ایران، آن را ساخته است.


آنا: در مدرسه صنایع خلاق چه رسالت‌های دیگری را دنبال می‌کنید؟


ودود: یکی از رسالت‌های مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق این است که از ظرفیت اساتید حوزه هنر برای تدریس در مدرسه به نحو شایسته استفاده کرده و هنرجویان خلاق و متعهد را به جامعه تحویل دهیم.


در مدرسه خلاق استاد نرم‌افزار هنر، آموزش مایا را طوری آموزش می‌دهد که هنرجو در پایان دوره کاملاً مسلط بر تمام آیکون‌های این نرم‌افزار باشد نه اینکه یک نفر دوره انیمیشن را بگذراند اما هنوز اسم نرم‌افزارها را نداند یا در حد اسم فقط بداند و کار کردن با آن نرم‌افزار را بلد نباشد.


مقالات رشته‌های هنری باید به سمت حل مسائل کشور سوق پیدا کند


آنا: مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق به طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی چگونه کمک می‌کند؟


ودود: در طرح پایش، رویکرد پایان‌نامه‌ها باید به سمت حل مشکلات جامعه سوق پیدا کند. ما در عرصه تئوری، در رشته‌های مختلف واقعاً مقالات علمی و پژوهش‌های علمی کم نداریم. برای برخی از این پژوهش‌ها زحمات بسیاری توسط اساتید و نخبگان کشیده شده است که باید در عرصه عمل بیاید و به حل معضلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه کمک کند.


در مدرسه خلاق با اساتید حوزه انیمیشن، فیلم‌نامه و سناریو صحبت کرده‌ایم که مقالات رشته‌های هنری را به سمت حل مسائل کشور سوق بدهند. مثلاً باید در رشته پژوهش هنر، اقدامات خوبی صورت بگیرد که این رشته را کارآمد کند.


ما مجموعه‌ای داشتیم که در تولید بسیار موفق و از نظر فنی، قوی و قابل‌مقایسه با کارهای خارجی و بین‌المللی بود اما کار دیده نشد، چراکه فیلم‌نامه و محتوا ضعیف بود. مخاطب‌شناسی آن دقیق نبود. اگر یک تیم هنری می‌خواهد کارش دیده شود باید مخاطب خود را بشناسد و به هدفی که می‌خواهد برسد. آیا مخاطب تو کودک است یا نوجوان؟ جوان است یا بزرگسال؟ اثرگذاری یک کار فرهنگی زمانی است که اساتید فن در کنار هم قرار می‌گیرند و از بعدهای مختلف روانشناسی و جامعه‌شناسی به آن اثر هنری می‌نگرند.


مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق، مدرسه‌ای است که به پژوهشگر، روانشناس، جامعه‌شناس و نخبگان عرصه صنعت و تولید نیاز دارد و در کنار این عزیزان می‌تواند به رشد و تعالی برسد.


آنا: ممنون از وقتی‌که در اختیار ما قرار دادید. اگر سخن پایانی دارید بفرمایید.


ودود: از طرح و ایده اساتید، نخبگان و عزیزانی که دغدغه کار فرهنگی، صنعتی و هنری دارند، استقبال می‌کنیم و دست یاری به سمت آنان دراز می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم قدمی برداریم که باعث رشد و تعالی عرصه فرهنگ و صنعت کشور شود.


گفتنی است، علاقه‌مندان می‌توانند به‌منظور ثبت‌نام در کلاس‌های مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 22752640 تماس بگیرند و یا به وب‌سایت www.creative-sch.com مراجعه کنند.


نشانی مدرسه عالی مهارتی صنایع خلاق: تجریش، خیابان دربند، نرسیده به محبیان، پلاک 103


انتهای پیام/4115/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب