سند توسعه دانشبنیان بوشهر در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تدوین شد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور کبگانیان در حاشیه جلسه 120 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بحث اصلی این جلسه در مورد سیاستهای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها در مقاطع مختلف بود ولی قبل از دستور، گزارشی در خصوص اسناد توسعه دانشبنیان استانهای مختلف کشور ارائه شد.
وی افزود: طبق این سند مقرر شد برشهای استانی در حوزه نقشه جامع علمی کشور و حوزه فرهنگی را لحاظ کنیم.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 10 استان را برای توسعه دانشبنیان شدن با هماهنگی شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری تعیین کرده است، خاطرنشان کرد: این استانها از نظر اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و یکپارچگی، سیاستهای توسعهای لازم را نداشتند و براساس نقشه مهندسی فرهنگی و نقشه جامع علمی کشور توسعه دانشبنیان شدن این استانها کلید خورد.
کبگانیان تصریح کرد: نخستین استانی که این کار در آنجا انجام میشود استان بوشهر است که کار بر روی این سند در این استان آغاز شده است و تمام تواناییهای استان در زمینههای شیلات، انرژی و سواحل استان در این سند در نظر گرفته شده است. هر استان تواناییهای خاص خودش را دارد و در این سند هماهنگی لازم برای تربیت فارغالتحصیلان دیده شده است و این کار برای دیگر استانها نیز در حال انجام شدن است.
وی ادامه داد: این سند بعد از توافق همه مسئولان به ما ارسال شده و بعد از تصویب در ستاد نقشه جامع علمی کشور ابلاغ خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: این سند دارای خاصیتهای مختلفی است که در جهت توسعه استان دانشبنیان حرکت میکند و با تغییر مسئولان استان، برنامههای اجرایی این سند تغییری نمیکند.
کبگانیان بیان کرد: شورایی برای راهبری سند با محوریت استاندار در استانهای مذکور تشکیل خواهد شد و سیاستگذاری و نظارت کار آن بر عهده ستاد نقشه جامع علمی کشور خواهد بود و ما با همکاری نمایندگی ولی فقیه این کار را انجام خواهیم داد و امیدواریم استانهای دیگر نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.
وی افزود: این اسناد در هر استان با پیشنهاد نخبگان و مسئولان آن استان ایجاد میشود و با توجه به اینکه استانها با یکدیگر از نظر اقتصادی و دیگر مسائل متفاوت هستند، سند دانشبنیان هر استان با استان دیگر متفاوت است.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: بحث اصلی جلسه درباره اشتغال فارغ التحصیلان بود. در جلسات گذشته مواد یک، دو و سه درباره اشتغال فارغالتحصیلان مصوب شده بود. ماده یک درباره تعیین تکالیف وزارتخانههای علوم و بهداشت بود. ماده دو درباره تعیین تکلیف وزارتخانه آموزش و پرورش بود و ماده سه درباره تعیین تکالیف مرکز آمار ایران بود.
کبگانیان تصریح کرد: همانطور که میدانید بخش مهمی از مشکلات کشور با دانش آمار حل میشود و این جلسه ستاد به ماده چهار اشتغال فارغالتحصیلان اختصاص داده شد و این ماده به تعیین تکالیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میپردازد. این ماده چند محور مشخص داشت که میتوان به ایجاد سامانه اطلاعات بازار کار مشاغل اشاره کرد.
وی افزود: فارغالتحصیلان ما اگر هنگام ورود به دانشگاهها، اطلاعات کاملی داشتند مطمئناً رشته بهتری را در دانشگاه انتخاب میکردند. اطلاعات دقیقی به فارغالتحصیلان دبیرستانی ارائه نمیشود و آنها احساس کاذبی در خصوص بازار کار دارند. برخی شغلها ایدهآل به نظر میرسد اما واقعیت غیر از آن است.
دبیر ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: از دیگر محورهایی که در ماده چهار به آن اشاره شد به روزرسانی فهرست مشاغل بود. تدوین استانداردهای آموزش مشاغل و اعتبار بخشی گواهینامههای مهارت مبتنی بر صلاحیت حرفهای و رفع محدودیتهای اشتغال در خدمات حرفهای از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد.
کبگانیان در پایان خاطرنشان کرد: برخی مشاغل محدودیتهای غیرمنطقی دارد. درآمدها و نیاز به آن بالا رفته و در صورتی که عده زیادی میتوانند در این رشتهها تحصیل کنند مثل رشته پزشکی که اگر با رعایت استانداردهای کیفی این محدودیتها ساماندهی شود، عدالت آموزشی بهتر اجرا میشود. ماده چهار با اصلاحاتی که داشت تصویب شد و مادههای دیگر را در جلسات بعدی ستاد نقشه بررسی میکنیم.
انتهای پیام/4107/4118/
انتهای پیام/