دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1398 - 15:32
زندرضوی خبر داد:

کمک به شنیده شدن صدای همه افراد در طرح ملی گفتگوی خانواده

مدیر دفاتر استانی انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: در طرح ملی گفتگوی خانواده به‌دنبال شنیده شدن صدای همه افراد خانواده هستیم.
کد خبر : 401823
2925296.jpg

سیامک زندرضوی در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان، جوانان و خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره طرح ملی گفتگوی خانواده اظهار کرد:‌ برای طرح ملی گفتگوی خانواده در قدم اول مسئله‌یابی مشارکتی را برای شنیدن صدای کارشناسان مرتبط با خانواده انجام می‌دهیم، چرا که گفتگو باید حول محور مشکلات خانواده‌ها باشد؛ در این فرآیند از وجود کارشناسان حرفه‌ای در کشور که بیشترین ارتباط و اطلاعات را در حوزه خانواده دارند کمک می‌گیریم.


وی گفت:‌ برای این طرح از چندین گروه از کارشناس استفاده کردیم، دسته اول کارشناسانی که به‌عنوان اعضای سازمان مردم‌نهاد به خانواده‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند، دسته دوم کارشناسان اداری که به‌دلیل مسئولیت شغلی با خانواده‌ها در ارتباط مستمر هستند، دسته سوم آن دسته خبرنگارانی که مسائل خانواده را در محیط خود دنبال می‌کنند و دسته آخر دانشگاهیانی هستند که برای مسائل خانواده مطالعات میدانی انجام می‌دهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: فرصتی ایجاد می‌کنیم تا صدای خانواده‌ها را از طریق فعالیت تسهیل‌گرانه این کارشناسان بشنویم. چراکه کسی باید باشد تا فرآیند گفتگو شکل بگیرد؛ همچنین از سه گروه اصلی درون‌خانواده (مادران، فرزندان و پدران) دعوت می‌کنیم تا داوطلب شرکت در نشست گفتگوی رویارویی و در یک تعامل سه‌ضلعی مسائل خود را با یکدیگر در میان بگذارند.


زندرضوی عنوان کرد:‌ در قدم اول مدیران دفاتر انجمن (تسهیل‌گران سطح یک) و در قدم دوم کارشناسانی که با خانواده‌ها در ارتباط هستند آموزش تسهیل‌گری اجتماعی و مسئله‌یابی مشارکتی می‌‌بینند و در نهایت گفتگوی سه‌جانبه شکل می‌گیرد.
وی درباره تفاوت این طرح با مشاور خانواده گفت:‌ مشاور یک کارشناس صاحب نظری است که عموماً در امور و مشکلات خانواده دخالت مفیدی می‌کند. تسهیل‌گران مهارت و هنر را برای به‌کارگیری شنیدن صدای افراد خانواده به کار می‌برند، به جای آنکه آنان را هدایت کنند.


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: در طرح ملی گفتگوی خانواده تسهیل‌گران ما به هیچ عنوان، مشاوره و ارزیابی نمی‌کنند. بلکه کمک می‌کنند صدای کسانی شنیده شود،که صدایشان کمتر شنیده شده است.
زندرضوی بیان کرد: در کشور به‌دلیل سلطه بینش پدرسالارانه تک‌گویی و یا گفتمان یک‌طرفه و عموماً از پدرها را شاهد هستیم و گاهی تک‌گویی مادرها و در مواردی فرزندان را در خانواده داریم. چراکه 40 سال است مشاوره و راهنمایی می‌کنیم و همیشه از موضع کارشناس و ناصح به مسائل خانواده ورود کرده‌ایم.


انتهای پیام/4046/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته