دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1398 - 16:11
واعظی:

شاهد عصر رسانه‌سالاری در دنیا هستیم

کارشناس ارشد رسانه گفت: در حال حاضر، شاهد عصر رسانه‌سالاری در دنیا هستیم.
کد خبر : 401190
IMG_20190628_160502_818.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رضا واعظی در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های نهضت بصیرت افزایی تحت عنوان تبیین نقش و تعیین وظایف جامعه دانشگاهی در اجرای مفاد بیانیه گام دوم انقلاب که عصر امروز در مجتمع آموزشی و فرهنگی امامت مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: رسانه، ابزار انتقال غیرمستقیم پیام یا حالت یا احساس و... مانند روزنامه، شبکه‌های اجتماعی، سایت، اینترنت، سینما و موسیقی است.


وی افزود: در حال حاضر، شاهد عصر رسانه‌سالاری در دنیا هستیم، اشخاص پس از بیدار شدن از خواب گوشی خود را چک می‌کند و همینطور موقع خواب با گوشی یا وسایل الکترونیکی سرگرم هستند.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی رسانه‌ها قدرت محور یا بازار محور هستند، خاطرنشان کرد: رسانه باید فطرت‌محور باشد، یعنی ذات انسان می‌گوید که تو باید به خیر مطلق برسی. اصل مهم در رسانه فطرت‌محور، مخاطب است‌.


واعظی تصریح کرد: دسترسی به اطلاعات، استفاده از اطلاعات، فهم انتقادی (رمزگشایی، تحلیل، ارزیابی) و تولید پیام‌های رسانه‌ای از مؤلفه‌های سواد رسانه‌ای است؛ اگر فهم‌رسانه‌ای داشته باشیم می‌توانیم به سؤال «چرا آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران، ژاپن و آلمان را به عنوان واسطه به ایران می‌فرستند؟» پاسخ دهیم.


وی عنوان کرد: کل کاربران اینترنت در سال ۲۰۱۸ در دنیا بیش از ۴ میلیارد نفر، کاربران شبکه‌های اجتماعی بیش از ۳ میلیارد نفر، استفاده‌کنندگان از گوشی هوشمند هم نزدیک به ۳ میلیارد نفر، محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های اجتماعی در دنیا به ترتیب فیس‌بوک و یوتیوب است.


استاد دانشگاه صدا و سیما گفت: ایران با بیش از ۲۰ میلیون نفر کاربر در اینستاگرام، رتبه هفتم دنیا را دارد، کاربران اینترنت هم در سال ۹۶ بیش از ۵۶ میلیون نفر است که سال ۹۲، ۵ میلیون بوده است.


واعظی بیان کرد: اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پرمخاطب ایران، بازار با حدود ۴۰ میلیون کاربر، آپارات بیش از ۳۰ میلیون کاربر، دی‌جی کالا با ۲۰ میلیون کاربر و بادصبا با ۸ میلیون کاربر است.


وی با اشاره به فضای مثبتی که فضای مجازی دارد، خاطرنشان کرد: فرصتی برای تأثیرگذاری، ارتباط را راحت، ارزان و سریع کرده است، در حال شکل دادن به تمدن جدیدی است، دوجانبه‌ و چندجانبه و فراگیر بوده و ابزاری خوب برای جریا‌ن‌سازی و ذائقه‌سازی است.


کارشناس ارشد رسانه تصریح کرد: فضای مجازی نتایج منفی مختلفی دارد. به دلیل انبوهی و کوتاه بودن و غیر حرفه‌ای بودن، مخاطب را سطحی‌بار می‌آورد. واقعیت‌ها را مخدوش می‌کند، فضای مجازی را به جای واقعیت جا می‌اندازد، ذائقه‌ها تغییر می‌دهد و حتی ذائقه‌سازی می‌کند.


واعظی با بیان اینکه اولین مؤلفه سواد رسانه‌ای دسترسی به اطلاعات است، خاطرنشان کرد: انواع اطلاعات، رسمی و غیر رسمی است. دومین مؤلفه استفاده از اطلاعات است. خبر رسمی دارای پنج شاخصه شفافیت، مختصر بودن (۴۰۰ تا ۸۰۰ کلمه)، صحت، متقاعدکننده بودن و کامل بودن است.


وی ادامه داد: اخبار غیررسمی، امکان دسترسی به اطلاعات را برای شهروندان و سیاستمداران افزایش داده، جمع‌آوری، انباشت و توزیع را سرعت بخشیده، محدودیت‌های زمانی و مکانی را از بین برده، به دریافت‌کنندگان اطلاعات امکان داده‌اند تا کنترل بیشتری روی آن داشته باشند، امکان قبض و بسط اطلاعات را برای فرستنده فراهم کرده‌اند، امکان تمرکز زدایی را افزایش داده‌اند و تعامل میان فرستنده و گیرنده اطلاعات را فراهم آورده‌اند.


استاد دانشگاه صدا و سیما تصریح کرد: در مقوله فهم انتقادی رسانه، افراد درباره صحت یا نادرستی یک خبر زود قضاوت نکنند، با روش تحلیل خبر آشنا باشند و به منابع گوناگون خبر دسترسی داشته باشند.


واعظی عنوان کرد: درک متقابل، کلید ارتباط مؤثر است، روند ارتباط با مخاطبین از عمودی به افقی تغییر پیدا کرده است. پیام، زمانی مؤثر واقع می‌شود که گیرنده آمادگی دریافت آن را داشته باشد. پیام‌رسان باید مورد شناس و وثوق گیرندگان پیام باشد. چون تأثیرگذاری از طریق برقراری ارتباط با ذهن انسان و پیام‌های ارتباطی عمل می‌کند، پس نیازمند درک نحوه پردازش پیام‌ها توسط ذهن انسان و چگونگی ترجمان پردازش است.


وی خاطرنشان کرد: در تغییر نگرش عناصری اعم از چه کسی پشت پیام قرار دارد و گوینده پیام کیست؟، محتوای پیام، چیست؟، ویژگی مخاطب چیست؟، محیط و شرایط دریافت پیام چگونه است؟ دخالت دارد.


این استاد دانشگاه بیان کرد: در حوزه رسانه، باید رویکردی فعال و نه انفعالی داشت. مقام معظم رهبری در مورد رسانه می‌فرمایند این کارزار فکری به هیچ وجه به زیان ما نیست، به سود ماست؛ امیدواریم که در حد توان خود در کارزار واقعی ورود پیدا کنیم و از آن به نفع اسلام، نظام و ارزش‌های انقلاب بهره بگیریم.


انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

برچسب ها: جامعه دانشگاهی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته