85 درصد خدمات بیمه سلامت رایگان است/ عدم پذیرش مددجویان با کارت کمیته امداد
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و پزشکی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، طاهر موهبتی در نشست هماندیشی با رسانههای کشور که پیش از ظهر امروز در سازمان بیمه سلامت ایران برگزار شد، گفت: بزرگترین مشکل ما بحث پرداختیها بود، زیرا شرایط ویژه کشور در حوزه اقتصاد بر همه بخشها تأثیر گذاشته است اما رویکرد دولت و مجلس به بحث سلامت، سبب شده حمایتهای ریالی از این بخش صورت گیرد.
وی افزود: در سال 97 ما حدود دو ماه و نیم به داروخانهها بدهکار بودیم. در بخش دولتی سه ماه و نیم و به بخش خصوصی این بدهی چهار ماه بود اما در شروع سال 98، حسابهای سال 97 بسته شده و تلاش کردیم که به گروههای هدف، خدشهای وارد نشود. بدهیها در فروردین ماه به بخش خصوصی و دولتی پرداخت شده و سهم داروخانهها در ماه اردیبهشت نیز به حساب آنها واریز شده است اما دو ماه و نیم باقیمانده پایان سال 97 همچنان باقی است و در طول سال پرداخت خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خصوص ارائه خدمات به مددجویان کمیته امداد نیز گفت: از ابتدای امسال قرار بود تا آخر اردیبهشت ماه، مددجویان برای دریافت دفترچه بیمه به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و ارائه خدمات به این گروه از افراد با دفترچه بیمه سلامت انجام شود. تا به امروز 390 هزار دفترچه برای مددجویان صادر شده و باید 400 هزار دفترچه دیگر بر اساس آمارهای کمیته امداد صادر شود اما به دلیل آنکه این عزیزان در مراجعه و صدور دفترچه تعلل میکنند، تا آخر خرداد نیز آن را تمدید کردیم.
موهبتی تصریح کرد: از اول تیر ماه تمامی خدمات به مددجویان کمیته امداد با دفترچههای بیمه سلامت انجام خواهد شد و کارت کمیته امداد پذیرش نخواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در اولین مراجعه این افراد در صورتی که دفترچه بیمه سلامت نداشته باشند، میتوانند با معرفینامه در بیمارستان بستری شوند اما باید خاطرنشان کرد همه مددجویان کمیته امداد در شهرهای بالای 20 هزار نفر باید با دفترچه بیمه سلامت، خدمات دریافت کنند و تقاضا داریم که این موضوع را موکول به زمان بیماری نکنند و هر چه زودتر برای دریافت دفترچه بیمه سلامت اقدام کنند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت عنوان کرد: همیشه گلایه برخی از مددجویان کمیته امداد این بود که خدمات ارائه شده از سوی بیمارستانها با دفترچه، عزت نفس آنان را خدشهدار میکند. به همین دلیل با این اقدام تلاش کردیم که عدالت اجتماعی برای خدمات بیمه سلامت یکسان باشد.
موهبتی به موضوع کاهش بار خدمات نیز اشاره کرد و افزود: اتفاق مهمی که در حوزه بیمه سلامت رخ داد، این بود که گاهی افراد وقتی به بیمارستان مراجعه میکردند، چندین بار خدماتی مانند MRI و یا سیتیاسکن انجام میدادند و هیچ نظارتی بر آن وجود نداشت اما در حال حاضر بحث سقف خدمات کنترل میشود.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت هر 180 روز یک بار باید سیتیاسکن و MRI در صورت نیاز انجام شود و این موضوع در تمامی مراکز بیمه سلامت کنترل میشود زیرا تعدد مراجعه به این مراکز سبب میشد فرد مدام در معرض اشعه قرار گیرد و این موضوع سلامت افراد را به خطر میانداخت.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تأکید بر اینکه این موضوع سبب کاهش بار مراجعه شده است، ادامه داد: 85 درصد از خدمات بیمه سلامت رایگان است و اتفاقی که افتاد این بود که بار مراجعه کاهش پیدا کرد اما این موضوع به این معنا نیست که کاهش خدمترسانی داریم. به این معنی که کسانی که شاغل بوده و یا نیازمند نیستند، خودشان باید هزینهها را پرداخت کنند.
موهبتی به بحث رسیدگی الکترونیکی در بیمارستانهای تحت پوشش بیمه سلامت نیز اشاره کرده و افزود: در سال گذشته بحث الکترونیکی شدن خدمات در اصفهان به صورت پایلوت شروع شد و این موضوع در حال حاضر در 210 بیمارستان سراسر کشور اجرایی میشود.
وی اظهار کرد: توانستیم با کمک وزارت بهداشت، بیمارستانها را به خط کرده و پس از ورود اطلاعات به سامانه «سپاس»، شرایط را برای بیماران بهتر و رسیدگی را بیشتر کنیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: راهنماییهای بالینی و قواعد بیمهگری جزء قراردادهای بیمهگر است و این موضوع کار ارزشمندی است که در بیمارستانها محقق شد. از اردیبهشت سال گذشته شروع و در حال حاضر در 210 بیمارستان اجرایی شد.
موهبتی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری آنا در مورد وضعیت مددجویان بهزیستی و بحث تأمین بیمه سلامت آنها گفت: بیمه سلامت در خصوص این گروه از افراد دو نوع خدمات ارائه میدهد. عدهای مجهولالهویه هستند و عدهای نیز بیمهگذار بهزیستی به حساب میآیند. بر اساس روال عادی، 31 خرداد دفترچههای آنها تمدید میشود اما در مورد افراد مجهولالهویهای که در بیمارستانها بستری میشوند، خدمات بستری برای آنها انجام میشود و نیاز به معرفینامه بهزیستی دارند اما این معرفینامه تا سه ماه اعتبار دارد و در این مدت بهزیستی باید مشخصات فرد و یا وضعیت او را مشخص کند.
وی با تأکید بر اینکه بیمه سلامت نسبت به افراد بیبضاعت و تأمین درمان آنها، خست به خرج نمیدهد، اظهار کرد: هر جایی که نیازمندان به ما معرفی شوند، ما از ارائه خدمات کوتاهی نمیکنیم و تلاش خود را برای درمان آنها انجام خواهیم داد.
انتهای پیام/4087/4076
انتهای پیام/