دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1398 - 21:00
پرونده ویژه-معامله قرن/2

شیر نفت سعودی عابر بانک طرح معامله قرن می‌شود/پول بگیر ساکت شو!

بخش‌های اقتصادی طرح معامله قرن در منامه در دست پیگیری است که بنابر اخبار منتشر شده، ارتجاع منطقه بخش اعظمی از حمایت مالی این طرح را برعهده دارند.
کد خبر : 398199
139710220714475716351964.png

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا- محمدعلی حسن‌نیا؛ در اواسط سال جاری بود که جزئیاتی از «طرح معامله قرن» توسط برخی از رسانه‌های جهان منتشر شد. طرحی که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دستور کار وی و تیم سیاست‌خارجی دولت ترامپ قرار گرفته است. مسئول اصلی این طرح برای ایجاد به اصطلاح صلح در فلسطین، جارد کوشنر داماد ترامپ است.


در این میان بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکرات صلح در قالب معامله قرن را محکوم کرده‌اند و کشورهای عربی و اسلامی از نادیده گرفتن مسئله اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین نگران هستند. 


برای بررسی بیشتر این موضوع و واکاوی جزئیات این توطئه، بخش‌های مختلف «طرح معامله قرن» را در گزارش‌های مختلف تشریح خواهیم کرد تا زوایای آن بیشتر نمایان شود. بخش بزرگی از این طرح مربوط به مسائل اقتصادی است.


چرا منامه برای نخستین کنفرانس معامله قرن انتخاب شد؟


کنفرانس اقتصادی طرح معامله قرن در روزهای چهارم و پنجم تیر ماه سال جاری با حضور برخی از کشورهای غربی و نمایندگان کشورهای عربی در منامه پایتخت بحرین برگزار خواهد شد. از جزئیات ریز اقتصادی این طرح اطلاعاتی زیادی در دست نیست، ولی این موضوع تابوشکنی اولیه برای رسیدن به صلح به اصطلاح پایدار اعراب و رژیم صهیونیستی و از بین بردن و به فراموشی سپردن آرمان قدس شریف است.


بر این اساس، معامله قرن نیازمند اسپانسرهای مالی است. به همین دلیل آمریکا و تیم سیاست‌خارجی این کشور به رهبری جارد کوشنر، داماد ترامپ به سراغ دلارهای نفتی و کشورهای حاشیه خلیج فارس رفته‌اند. باید دلیل انتخاب بحرین برای میزبانی از این طرح را هم در مسائل اقتصادی دانست. بحرین و کشورهای خلیج فارس دلارهای خوبی برای دوشیدن دارند  و آمریکا به آنها نیاز دارد.


به بیان دیگر، جزئیات اقتصادی طرح معامله قرن به‌صورت کلی فاش شده و در مسائل اقتصادی و زیربنایی این طرح درصدهای مالی در نظر گرفته شده است. روزنامه اسرائیل‌هیوم مدعی است که آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای کمک به اجرای این توافقنامه و حمایت اقتصادی آن موافقت کرده‌اند.


درصد مشارکت کشورها چقدر است؟


آمریکا ۲۰ درصد، اتحادیه اروپا ۱۰ درصد و کشورهای تولید کننده نفت حوزه خلیج فارس ۷۰ درصد مبالغ اقتصادی این طرح را متقبل شده‌اند. البته این درصدها نشان می‌دهد، تمام مبالغ را باید مرتجعین بدهند و آمریکا هم در  مقابل، با فروش سلاح به آنها این خوش‌خدمتی کوتوله‌های منطقه‌ای را جبران می‌کند. در حقیقت کنفرانس منامه به دنبال جلب کمک‌های بین‌المللی برای هموار کردن راه اجرای معامله قرن است. علاوه بر تبعیت بیچونوچرای آل‌خلیفه از سعودی‌ها، نگاه اقتصادی منامه را نیز باید به این موضوع اضافه کرد. حکومت بحرین با برگزاری نشست در کشور خود تلاش دارد تا از کمکهای مالی کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس نیز برخوردار شود.


ایجاد پُل، بندر و شهرک برای فلسطینی‌ها از جیب سعودی‌ها


در طرح معامله قرن مهم‌ترین چالش برای آمریکا و رژیم اشغالگر قدس همین مسائل مالی است. این طرح هزینه‌های هنگفت اقتصادی به همراه دارد. ایجاد مکان‌های اقتصادی و شهرک و بنادر جدید در نزدیکی مصر، ایجاد مناطق مسکونی برای فلسطینی‌ها در نزدیکی مرز عربستان، پرداخت رشوه به سران کشورهای اسلامی و عربی برای سکوت در مقابل این طرح، ایجاد یک  اتوبان بین غزه و کرانه باختری، احداث  بندر دریایی و فرودگاهی جدید برای فلسطینی‌ها و تأسیس  یک پل معلق با ارتفاع ۳۰ متر از سطح زمین در کرانه باختری و نوار غزه از طرح‌های فریبنده اقتصادی این طرح به شمار می‌آیند.


از سوی دیگر، به‌تازگی اسنادی از پرداخت رشوه عربستان سعودی به حکومت اردن منتشر شده است. در همین ارتباط، یک منبع لبنانی اخیراً با انتشار گزارشی در خصوص روند رایزنی‌های ایالات متحده آمریکا با طرف‌های عربی به منظور جلب رضایت و حمایت آن‌ها از معامله قرن، فاش کرده است: «آمریکایی‌ها به مقامات مصر و اردن پیشنهاد داده‌اند که در صورت موافقت آن‌ها با معامله قرن، مبلغی در حدود 10 میلیارد دلار توسط واشنگتن به آن‌ها پرداخت می‌شود».


رشوه سعودی برای سکوت در مقابل معامله قرن!


افزون بر این، محمد بن سلمان همین مبلغ را هم به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین داده است تا با طرح معامله قرن و ایجاد شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اراضی اشغالی فلسطین موافقت کند. همچنین گفته می‌شود که واشنگتن یک بسته کمک اقتصادی هنگفت «شاید به میزان ۴۰ میلیارد دلار و یا ۲۵ هزار دلار به ازای هر فلسطینی ساکن کرانه باختری» برای تشکیلات خودگردان فلسطین در نظر گرفته که البته بعید به نظر می‌رسد، آمریکا این کمک را از جیب خود پرداخت کند و باید مثل همیشه، مرتجعین آن را پرداخت کنند. روزنامه الاخبار لبنان همچنین در گزارشی آورده است که دولت آمریکا از اردن خواسته تا 500 هزار آواره فلسطینی را در مقابل سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد دلاری در اردن در این کشور اسکان دهد و این اقدام در چارچوب معامله قرن صورت می‌گیرد.


البته درباره برگزاری این جلسه حرف‌های متناقضی وجود دارد. یک مسئول وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که معامله قرن به دلیل انحلال کنست رژیم صهیونیستی به تأخیر افتاده است. وی اظهار داشت که هر وقت دولت جدید رژیم صهیونیستی تشکیل شود، آمریکا از طرح خود رونمایی خواهد کرد. این مسئول آمریکایی در رابطه با کنفرانس اقتصادی بحرین نیز گفت که این کنفرانس در موعد مقرر برگزار خواهد شد. با این شرایط که انتخابات مجدد رژیم صهیونیستی به ماه سپتامبر (شهریور ۹۸) موکول شده است، احتمالاً دولت آمریکا نیز اعلام معامله قرن را مجدداً به بعد از ماه سپتامبر موکول خواهد کرد.


انتهای پیام/4106/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته