وی افزود: در هیچ تاریخی به اندازه امروز در آموزش و فناوری سرمایهگذاری نشده است. در کشور پژوهشگاههایی با قدمت بیش از 100 سال داریم.
ستاری بیان کرد: تکنولوژی خریدنی نیست. تکنولوژی یادگرفتنی است. برای آموزش باید انگیزه داشت و باید برای یادگیری مفاهیم وقت گذاشت.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: حرکت به سوی دانش در کشور ذاتی و بومی است. دانشجویان با پول مردم درس میخوانند، بنابراین باید به پژوهشهایی بپردازند که مشکلات جامعه را حل کند و برای مردم مفید باشد. درواقع درس خواندن دانشجویان باید به نفع مردم باشد چرا که نسبت به آنها مسئولیت و تعهدی بر گردن دارند.
ستاری گفت: درس میخوانیم تا مشکلات مردم کشور خودمان را حل کنیم، نه مشکلات کشورهای دیگر. در آمریکا نیز حوزه آموزش، اوضاع خوبی ندارد. بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این کشور خارجی هستند.
وی خاطرنشان کرد: سرمایهگذاری در پژوهشهای مرز دانش بدین معناست که تا پنج یا شش سال آینده محصولی تولید نخواهد شد. در هیچ دانشگاهی در هیچ جای جهان انتظار ندارند که از پژوهشهای مرز دانش بهسرعت محصول یا نتیجه بگیرند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مطرح کرد: محصول حاصل پژوهشی است که بخش خصوصی روی آن سرمایهگذاری کرده باشد. از دانشگاه نمیتوان انتظار تولید محصول داشت. در هیچ کشوری دانشگاه روی تولید محصول تمرکز نمیکند.
وی یادآور شد: دانشگاهها باید به این نتیجه برسند که نباید به پول شهریه و پول دولتی متکی باشند. اگر مؤسسه آموزش عالی به پول دولتی متکی باشد، تخته پرش محدودی دارد. در واقع پول دولتی و شهریه یکی است.
ستاری گفت: در بسیاری از دانشگاههای خارجی موفق، بخش عظیمی از درآمد از فروش تکنولوژی، شرکتهای دانشبنیان و تولید محصول تأمین میشود. باید محیطی ایجاد کنیم تا دانشجو وقتی به دانشگاه میرود به فکر کارآفرینی و تولید محصول باشد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: مفهوم آموزش نیاز به تجدیدنظر دارد. پژوهشهایی که تبدیل به محصول نشود و مشکل جامعه را حل نکند، پژوهش محسوب نمیشود. شبکه آزمایشی که در مؤسسات آموزش عالی راهاندازی میشود، باید در اختیار همه قرار بگیرد و در انحصار شخص خاصی نباشد.
وی افزود: مفهوم توسعه نیز نیاز به بازنگری دارد. باید توجه بیشتری به صنایع بومی مانند صنعت فرش اصفهان داشته باشیم.
ستاری گفت: صنعتی نیاز به دانشگاه دارد که برای بهبود و تربیت نیروی انسانی تلاش کند. نقش مسئولان دانشگاهی در این میان این است که اقداماتی برای رسیدن به این اهداف انجام دهند. اقتصاد دانشبنیان باید به دور از صنعت و اقتصاد نفتی شروع به کار کند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: در اقتصاد دانشبنیان خامفروش به هیچعنوان مجاز نیست. دانشگاه به اکوسیستمی نیاز دارد که اقتصاد دانشبنیان داشته باشد و بتواند بدون نیاز به پول بخش دولتی کار کند. باید تلاش کنیم تا از اقتصاد نفتی دور شویم. جامعه نیاز به اکوسیستمی دارد که پایه آن دانشگاه باشد. دانشگاه نیز مسئول است تا نیروی انسانی ماهر تربیت کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم از پژوهشهای دانشگاهی محصول بگیریم باید روی بخش خصوصی سرمایهگذاری کنیم. برای رشد علمی باید جهتگیریهای موجود را عوض کنیم. نوشتن مقاله نباید هدف باشد، باید پژوهشی برای حل مشکل جامعه انجام شود تا مقالهای از قلب آن بیرون بیاید.
ستاری گفت: نسل جدیدی از کارآفرینان در حال تزریق به جامعه هستند. روز سهشنبه از 13 استارتآپ در اتاق بازرگانی رونمایی میکنیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور مطرح کرد: مرکز رشدها، پارکهای علم و فناوری و شتابدهندهها باید تقویت شوند. این نهادها به حمایت معنوی نیاز دارند. بنابراین این پروسه باید هر چه زودتر شروع شود. معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری آماده همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه است.
وی اظهار کرد: دانشجویان محصول و بازار را درک میکنند، بنابراین باید استارتآپها را توسعه دهیم تا فضایی برای کار داشته باشند. بیش از 2 هزار ایده جدید در حوزه استارتآپی وجود دارد که میتوان آنها را بومیسازی کرد. باید با همدلی و اتحاد، مسیر تولید علم را تغییر دهیم تا اکوسیستم علمی و فناوری و نوآوری بتواند رونق بگیرد.
ستاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه شریف 500 شرکت دانشبنیان دارد. این تغییرات با سرمایهگذاری بخش خصوصی امکانپذیر شده است. باید به جوانان اعتماد کنیم.
وی بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص پژوهشهای مرز دانش است. این پژوهشها در بخش علوم پایه صورت میگیرد و افرادی که میتوانند ایده، مقاله و به هر نوعی تولید علم کنند، میتوانند در حوزه پژوهشهای مرز دانش فعالیت کنند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: دکتر تهرانچی دیدگاه جدیدی در مدیریت دارد و میتواند مسیر دانش را در کشور تغییر دهد. نیروی انسانی تحصیلکرده میتواند پایه و بنیان تغییر به سوی اقتصاد نوآور باشد. دانشگاهها در همه جهان به دلیل دسترسی به نیروی انسانی تازهنفس میتوانند اقتصاد دانشبنیان و نوآور را در جامعه بنیانگذاری کنند.
ستاری در انتها خاطرنشان کرد: دانشجویان، سربازان ما در مبارزه با اقتصاد نفتی و اقتصاد سنتی هستند. دانشگاه محلی برای زایش شرکتهای دانشبنیان است. این مؤسسات آموزش عالی هستند که میتوانند با همدلی و اتحاد، مسیر اقتصاد را بهسوی دانشبنیان و نوآوری تغییر دهند.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/