دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1394 - 09:10
معاون اول رئیس‌جمهوری به سیستان و بلوچستان رفت؛

جهانگیری دولت یازدهم به هر قیمتی برای توسعه سیستان و بلوچستان تلاش خواهد کرد/ تدوین برنامه‌های دولت برای حل مشکلات سیستان و بلوچستان

معاون اول رئیس‌جمهوری در جریان سفری کوتاه به استان سیستان‌ و‌ بلوچستان رفت و طی مراسمی از سوی علی اوسط هاشمی، استاندار این استان در زابل مورد استقبال رسمی قرار گرفت.
کد خبر : 39266

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، اسحاق جهانگیری در بدو ورود به زابل در جمع خبرنگاران با تشریح اهداف سفر خود به استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اهمیت این استان اظهار کرد: استان سیستان‌و‌بلوچستان دارای مسائل متعددی است و از مناطق حساس و استراتژیک کشور محسوب می‌شود.


وی با بیان اینکه سیستان‌و‌بلوچستان منطقه مهمی در جنوب شرق کشور است، افزود: باید مسائل آن به صورت جدی در مرکز توجه قرار بگیرد، دولت برنامه‌هایی برای این استان در نظر گرفته است.


معاون اول رئیس‌جمهوری خاطر‌نشان کرد: دولت به ویژه‌ طرح‌های مهمی در بخش‌های کشاورزی، برای آبیاری 46 هکتار ارضی از طریق لوله با اختصاص 500 میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته است.


وی در ادامه ا‌ضافه‌ کرد‌: در جلسه‌ای که با مسئولان و مدیران استان در جریان سفر امروز خواهم داشت در مورد مسائل استان از جمله مسائل مربوط به امور مرزی بحث و بررسی خواهیم داشت و راهکارهایی برای حل مشکلات این استان خواهیم یافت.


بازدید جهانگیری از پروژه انتقال و توزیع آب به دشت سیستان


همچنین معاون اول رئیس جمهور از پروژه انتقال و توزیع آب به اراضی دشت سیستان بازدید کرد.


جهانگیری صبح امروز با حضور در دشت زهک، از نزدیک پروژه‌ انتقال و توزیع آب به 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان را مورد بازدید قرار داد و با توضیحات مجریان این طرح در جریان جزئیات فنی و برنامه زمانبندی اجرای این پروژه قرار گرفت.


انتقال و توزیع آب مورد نیاز آبیاری مزارع در این طرح با استفاده از خطوط لوله به قطر 700 تا 1600 میلی متر طراحی شده تا این آب به روش کم فشار برای هر قطعه کشاورزی با مساحت متوسط 1 تا 2 هکتار اجرا شود.


در این طرح آب بصورت مستقیم با هدف جلوگیری از تبخیر و هدر رفت، از مخزن چاه وارد شبکه‌ لوله انتقال آب می‌شود و در مسیر، بعد از رسیدن به مزرعه، داخل مزارع توسط سیستم‌های جدید بصورت حجمی به بهره بردار تحویل داده خواهد شد.


جهانگیری از پایانه‌ مرزی میلک بازدید کرد


همچنین جهانگیری‌ در جریان سفر به استان‌های سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی، با حضور در 47 کیلومتری شرق شهرستان زابل و در مرز مشترک میان ایران و افغانستان، پایانه‌ مرزی میلک را مورد بازدید قرار داد.


وی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف پایانه‌ مرزی میلک شامل سالن تجاری و سالن مسافری، در جریان امکانات و ظرفیت‌های این پایانه قرار گرفت.


رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی و مدیر پایانه‌مرزی میلک نیز در این بازدید گزارشی از میزان تردد و ظرفیت های این پایانه از جمله سامانه‌ یکپارچه‌ امور گمرکی و سامانه‌ مرزنشینان در بازارچه مرزی میلک که اخیرا راه‌اندازی شده است را به معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه کردند.


پایانه مرزی میلک در 47 کیلومتری شرق شهرستان زابل و 3 کیلومتری شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز افغانستان واقع شده است.


مساحت پایانه‌ مرزی میلک 12.5 هکتار است که ساختمان اداری گمرک در زمینی به مساحت 3538 متر مربع و زیربنای 1820 متر در دو طبقه در فضای پایانه احداث شده است.


پایانه مرزی میلک همچنین دارای سالن تجاری و سالن مسافری هر یک به مساحت 2600 متر مربع و تعدادی تاسیسات رفاهی برای مراجعین مرز است.


سیستان افتخاری برای ایران است


اسحاق جهانگیری در نشست بررسی مسائل و مشکلات منطقه سیستان در زابل اظهار کرد: منتقدان باید به این نکته توجه کنند که دولت در دو سال اخیر چه برنامه‌هایی داشته و آنها را در چه شرایطی انجام داده است.


معاون اول رئیس جمهوری گفت: اهل سنت ایران همواره با دولت و نظام رابطه خوبی دارند که این همدلی شیعه و سنی سبب ایجاد امنیت پایدار در کشور شده است. تاریخ سیستان برای هر ایرانی افتخار است زیرا این منطقه از تمدن و سابقه ای کهن برخوردار است.


معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به مشکلات پیش روی مردم سیستان اظهار داشت: با توجه به وجود توفان های شن در سیستان باید برای ایجاد آرامش در زندگی مردم منطقه از طریق مهارکردن این توفان ها اقدام کرد.


وی گفت: مرز میلک باید به یک مرز صادراتی تبدیل و به چابهار متصل شود تا چرخه ترانزیت از شمال تا جنوب استان فعال شود. برای رسیدن به این هدف سیستان باید به سوی تجاری شدن حرکت کند به طوری که دریچه ای برای صادرات میلیاردها دلار کالا باشد و به این منظور تمام زیرساخت ها باید در منطقه مهیا شود.


معاون اول رئیس جمهوری گفت: یکی از برنامه های مهم دولت در سیستان ایجاد طرح 46 هزار هکتار انتقال آب با لوله است که این موضوع توسط رئیس جمهوری به رهبر معظم انقلاب ارائه و پس از تصویب ایشان 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به آن اختصاص یافت.


جهانگیری ادامه داد: طرح لوله کشی آب به مزارع دشت سیستان باید به سرعت انجام شود و کشاورزان نیز در این طرح باید از روش‌های نوین آبیاری استفاده کنند. برای آبگیری رودخانه هیرمند باید با کشور افغانستان گفت و گو شود که از این طریق بتوان تالاب بین المللی هامون را احیا کرد.


وی گفت: امید است نهایتا هفته دیگر موضوع منطقه آزاد تجاری سیستان در هیئت دولت تصویب شود و از این طریق بتوانیم به بهبود مسائل معیشتی این منطقه کمک کنیم.


احداث راه آهن چابهار - سرخس از طرح‌های بزرگ در حال اجرای دولت است


وی افزود: با توجه به شرایط خاص سیستان و بلوچستان و فاصله زیاد آن با مرکز کشور برای این استان برنامه‌های ویژه ای در نظر گرفته شده است.


جهانگیری اظهار کرد: راه آهن چابهار - زاهدان و زاهدان - سرخس در خراسان رضوی یکی از طرح‌های مهم در حال اجرای دولت است که باید با جدیت تمام پیگیری شود زیرا این مسیر می‌تواند باعث توسعه سرمایه گذاری و نیز انتقال نتایج حاصل از سرمایه گذاری به خارج از استان و کشورهای آسیای میانه شود.


معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: سواحل مکران از جمله ظرفیت‌های شاخص دیگر سیستان و بلوچستان است که پیش از این نادیده گرفته شده بود و مردم آن منطقه در محرومیت زندگی می‌کردند اما اکنون توسعه سواحل مکران در برنامه‌های اصلی دولت یازدهم قرار گرفته است.


جهانگیری تصریح کرد: گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان به هر قیمت و هزینه ای توسط دولت انجام خواهد شد تا تمام شهرهای استان مانند تهران از نعمت گاز بهره مند شوند. کمک به توسعه کشورهای افغانستان و پاکستان در حقیقت کمک به توسعه جمهوری اسلامی ایران است که با جدیت در حال پیگیری است.


وی ادامه داد: با توجه به هم مرزی سیستان و بلوچستان با این دو کشور و نیز دسترسی این استان به آب‌های آزاد، تمام تولیدات این منطقه باید به خارج از کشور ارسال شود. دولت یازدهم به هر قیمتی برای توسعه سیستان و بلوچستان تلاش خواهد کرد.


به گزارش آنا، استان سیستان و بلوچستان در شرق جنوب شرقی ایران واقع است. این استان با حدود ۱۸۰٬۷۲۶ کیلومتر مربع وسعت کمابیش اندازهٔ کشور سوریه بزرگی دارد و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمی‌گیرد. سیستان شامل زابل و شهرهای اطرافش است و بلوچستان دربرگیرنده بقیه شهرها از زاهدان تا چابهار است.


این استان از شرق به کشورهای پاکستان و وافغانستان اتصال دارد از این رو درگیرهای زیادی در این منطقه با تروریست‌ها صورت می‌گیرد که همواره یکی از دغدغه‌های مردم این منطقه است.


خشکسالی شدید و پدیده نوظهور ریزگردها در این استان از دیگر مشکلات مردم این استان است که دولت در حال تصمیم‌گیری برای حل این مشکل است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته