دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 بهمن 1393 - 09:38

نانومیله‌ها به جنگ سلول‌های سرطانی می‌روند

محققان دانشگاه ‌هاروارد و موسسه ویس (Wyss) با کمک فناوری نانو در حال توسعه نانومیله تزریقی هستند که به بدن کمک می‌کند از داخل تنظیم‌هایی را انجام دهد و برای مبارزه با بیماری‌هایی همچون سرطان آماده شود.
کد خبر : 3885

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از HarvardMagazine، این واکسن حاوی محلولی ساخته‌شده از نانومیله‌های سیلیکا هستند. این نانومیله‌ها در داخل بدن شکلی سه‌بعدی به خود می‌گیرند و می‌توانند برای افزایش ایمنی سلول‌ها مورد استفاده قرار بگیرند و با همه بیماری‌ها از سرطان گرفته تا ابولا در بدن مبارزه کنند.


به گفته دیوید مونی، استاد مهندسی زیستی دانشگاه‌ هاروارد سیستم ایمنی بدن انسان کارآمدترین سلاح در این سیاره برای مبارزه با بیماری‌هاست، اما گاهی لازم است که برای پاسخ به تهدیدات، فعال شود. در اینجاست که این نانومیله‌ها وارد عمل می‌شوند.


او می‌گوید: «آنها را می‌توان با یک سوزن به بدن تزریق کرد زیرا بسیار کوچک هستند. آنها در درون بدن در داخل محلولی سرم مانند قرار دارند و هنگامی که این محلول در اطراف بافت مدنظر قرار گرفت، این ذرات تغییر شکل می‌دهند و ساختاری سه‌بعدی تشکیل می‌دهند».


هنگامی که این ساختارهای سه‌بعدی خود را در مجاورت سلول‌های سرطانی یافتند، یعنی سلول‌هایی که خود بدن در ابتدا در تشخیص تهدید بودن آنها مشکل دارد، به ایفای نقش می‌پردازند. آنها مولکول‌های مواد دارویی را که روی نانومیله‌ها نصب شده‌اند آزاد می‌کنند و این مواد جذب ساختار سلول‌ها می‌شوند.


آیلین لی از پژوهشگران این پروژه می‌گوید: «ما از این نانومیله‌ها برای انتشار مواد در میان میلیون‌ها سلول استفاده می‌کنیم و به این ترتیب ساختارهایی سه‌بعدی را در آنها به وجود می‌آوریم و در آنجا میکرو ذرات در خلل و فرج سلول‌ها مستقر شده و به برنامه‌ریزی دوباره سلول‌ها پرداخته و در زمان لازم وارد عمل خواهند شد».


این نانومیله‌ها به ویژه سلول‌های دندریتی را که نوعی از سلول‌های ایمنی در بدن هستند، فعال کرده و از آنها به عنوان ابزاری نظارتی برای شناسایی تهدیدات در بدن استفاده می‌کنند. به این ترتیب، هوشیاری بدن در مقابل بیماری‌ها افزایش می‌یابد و در این زمان، بدن شروع به مبارزه با بیماری‌ها و عفونت‌ها می‌کند.


آزمایش‌های مربوط به این پروژه روی حیوانات نتایج بسیار مثبتی به همراه داشته اما دانشمندان بر این باورند که هنوز هم نیاز به سال‌ها تحقیق است تا بتوان این موفقیت‌های اولیه را برای درمان انسان به کار برد. این امیدواری وجود دارد که این شیوه درمان به یک سلاح قدرتمند برای مبارزه با سرطان و بیماری‌های عفونی تبدیل شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته