دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1398 - 08:33
شیهو در گفتگو با آنا:

روز قدس نشانگر عظمت امام خمینی(ره) است

عضو جنبش شیخ زکزاکی گفت: روز قدس توسط هیچ سازمان بین‌المللی دیگری برنامه‌ریزی نشده، بلکه این روز توسط امام خمینی(ره) نامگذاری شده که عظمت او را نشان می‌دهد.
کد خبر : 384991
_ALI4831.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، روز قدس، ابتکار هوشمندانه و آینده‌نگرانه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت ‌امام خمینی‌(ره) و نماد بیداری وجدان جهانیان در مقابل ظلم مستکبران جهان است. روز قدس روزی است که نه‌تنها مردم ایران،‌ بلکه مسلمانان در اقصی نقاط جهان،‌ چه در یمن، بحرین، عراق و سوریه و چه در دل اروپا اراده امت واحده را به نمایش می‌گذارند و یک‌صدا فریاد مظلومیت فلسطین را سر می‌دهند. لذا در رابطه با جایگاه مسئله فلسطین در بین کشورهای مختلف گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با نمایندگان دانشجویی کشورهای یمن و نیجریه مصاحبه‌ای انجام داده است. در ادامه متن مصاحبه با عبدالرشید شیهو، دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و از اعضای جنبش شیخ زکزاکی در نیجریه را آورده‌ایم.


آنا: دلیل اهمیت نام‌گذاری روز قدس چیست؟


شیهو: امام خمینی(ره) در سال 1358 روز جهانی قدس را در حمایت از مردم فلسطین اعلام کردند که راهپیمایی‌هایی که در این روز در سرتاسر جهان برگزار می‌شود، تأثیر بسزایی در حمایت از مردم فلسطین دارد. مردم فلسطین می‌دانند که مسلمانان تمام دنیا و تمام کسانی که به حقوق بشر معتقد هستند حامی آنها هستند و با رژیم صهیونیستی مخالفت می‌کنند و مهم‌تر از همه ملت ایران در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند.


عثمان الحکیم یمن و شیحو نیجریه


حتی کسانی که مسلمان نیستند در آخرین جمعه ماه رمضان در حمایت از مردم فلسطین مراسمی را برگزار می‌کنند و این رویداد توسط سازمان ملل یا هیچ سازمان بین‌المللی دیگری صورت نگرفته، بلکه تنها یک نفر و آن هم حضرت امام خمینی(ره) این روز را بنیان نهاد و این نشانگر عظمت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی است. در آفریقا و خصوصاً در نیجریه هر سال این روز گرامی داشته می‌شود.


آنا: انتخاب چنین نامی چقدر در فراموش نشدن آرمان فلسطین تأثیرگذار بوده است؟


شیهو: از آنجا که مسئله فلسطین تنها مسئله یک کشور نیست و همه کشورها در این زمینه دارای وظیفه و مسئولیت هستند، همه باید با هم همکاری کنیم و از نظر سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک و ... از هر فرصتی در جهت آرمان فلسطین استفاده کنیم. همه اقشار جامعه از دانشجویان و مردم عادی گرفته تا مسئولان همه وظیفه دارند علیه ظلمی که بر فلسطینی‌ها روا داشته می‌شود اعتراض کنند و سکوت ما به آمریکا و رژیم صهیونیستی جرئت بیشتری می‌دهد. هر زمان که مسلمانان اعتراض خود را حتی فقط به زبان یا حتی در شبکه‌های مجازی اعلام کردند، تأثیرگذار بودند و به همین دلیل است که حتی شبکه‌های اجتماعی را که در آنها اعتراضی علیه اشغال و ظلم رژیم صهیونیستی عنوان می‌شود می‌بندند، چرا که نمی‌خواهند مردم‌شان از این نکته آگاه شوند که رژیم‌های آنها در حال انجام چه جنایات و ظلم‌هایی علیه مردم فلسطین هستند.


عثمان الحکیم یمن و شیحو نیجریه


آنا: در مورد نیجریه اگر این همه وحدت بود و اطلاع‌رسانی می‌شد، آیا ظلم‌هایی که در آنجا انجام شد، کاهش پیدا می‌کرد؟


شیهو: در نیجریه هم مثل جاهای دیگری نظیر یمن، سوریه یا همین فلسطین ظلم می‌کنند علیه کسانی که صدای اعتراضی بلند می‌کنند چرا که نظام سرمایه‌داری براساس ظلم استوار شده است. در سال 2014 ما مراسم روز قدس را در شهر زاریا برگزار کردیم و طی این مراسم 33 نفر به شهادت رسیدند، چرا که نظام سرمایه‌داری هیچ صدای اعتراضی را برنمی‌تابد. آنها در فلسطین مردم را به شهادت می‌رسانند و در شهر زاریا هم کسانی را که به حمایت از مردم فلسطین صدای اعتراض‌شان را بلند می‌کنند به شهادت می‌رسانند؛ چرا که نظام سرمایه‌داری اصولاً بر اساس ظلم استوار شده و به هر قیمتی شده می‌خواهند رژیم صهیونیستی را سرپا نگه‌ دارند، بنابراین ما هم باید هر کاری که از دست‌مان برمی‌آید در راستای حمایت از فلسطین و آرمان قدس انجام دهیم.


عثمان الحکیم یمن و شیحو نیجریه


آنا: در مسئله قدس و یا نیجریه از دانشجویان چه توقعی می‌رود و آنها باید در این خصوص چه کاری انجام دهند؟


شیهو: دانشجویان باید هر کاری از دست‌شان برمی‌آید انجام دهند، از نوشتن مقاله گرفته تا اطلاع‌رسانی به سایر اقشار جامعه و برگزاری مراسمی که در آنها به اقشار مختلف جامعه آگاهی بدهد و با تجمعات اعتراضی در مقابل سفارتخانه‌ها و دفتر سازمان صدای خود را به گوش همه جهان برساند؛ ما نیز در همین تهران چندین بار این کار را انجام داده‌ایم که دارای اثرگذاری زیادی بوده است.


آنا: به‌نظر شما سطح همکاری‌ها و همبستگی دانشجویان مسلمان در کل دنیا در حد قابل قبولی است؟ برای بهتر شدن آن چه باید کرد؟


شیهو: در حال حاضر خوب نیست چرا که فاقد انسجام و همبستگی هستند و برای مثال اگر انجمنی منسجم و متشکل مثلاً تحت عنوان «مقاومت» وجود داشت باعث می‌شد که دانشجویان مسلمانی که دارای دغدغه‌های شخصی بوده و در سراسر دنیا پراکنده هستند با هم همکاری بیشتری داشته باشند. البته در تهران نمونه چنین تشکلی را داشتیم که طی مراسمی که شبیه «هفته وحدت»‌ ایرانیان است، «هفته وحدت»‌ برای دانشجویان کشورهای مختلف برگزار شد و به منتخبان دانشجویان بین‌المللی فرصت داده شد تا موارد مورد نظر خود را در رابطه با موضوع «وحدت» مطرح کنند.


عثمان الحکیم یمن و شیحو نیجریه


آنا: روز قدس در نیجریه چگونه برگزار می‌شود؟


شیهو: بیش از 25 سال است که مراسم روز قدس در نیجریه برپا می‌شود. البته 10 سال بود که این مراسم فقط در شهر زاریا (شهری که شیخ زکزکی سکونت داشت) برگزار می‌شد ولی در حال حاضر این مراسم هر سال در بیش از 20 شهر بزرگ برگزار می‌شود. همین الان و همین جمعه آخر ماه مبارک رمضان در شبکه‌های مجازی همه را دعوت به شرکت در این مراسم می‌کنند. البته بعضی اوقات نیروهای رژیم نیجریه به مراسم روز قدس حمله می‌کنند که بسیار عمل ناپسندی است. ما نیز از زمانی که در ایران حضور داشته‌ایم همیشه در کنار مردم ایران در این مراسم شرکت کرده‌ایم.


انتهای پیام/4115/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته