دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1398 - 02:29
محمدصالح ترکمان*

دوگانه‌های دروغین متدین‌های محافظه‌کار

سالهاست در بین جنبش دانشجویی لفظ عدالت و عدالتخواهی به تفاسیر مختلف بیان و اکثر مواقع در دوراهی حرف و عمل دست‌به‌دست می‌شود.
کد خبر : 384590
photo_2019-05-07_22-37-52.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در مقابل این جریان عدالتخواه، همواره متدینین محافظه‌کاری بوده‌اند که منافع آنان در مواجهه با عدالت در تعارض بوده است اما نه عدالتی که صرف یک حرف و چند پوستر است بلکه عدالتخواهی در وسط میدان و به‌دور از بازی‌های حزبی. از همان ابتدا تا به امروز یک پتک، ابزار اصلی این متدینین محافظه‌کار بوده است و آن‌هم ساختن دوگانه‌های وهم‌آلود که با استفاده از این دوگانه‌ها همواره سعی بر این داشتند که فریاد عدالتخواهی دانشجویان را خاموش کنند.


شاید از اولین دوگانه‌ها، دوگانه اخلاق و عدالت بود که گویی هرکس حرفی از عدالت و مبارزه با فساد آورد و نام مفسدین را فریاد زد، فرد بی‌اخلاقی است و قصدش ریختن آبروی مؤمن. این در حالی است که خود بهتر از هرکسی می‌دانند مطلوب از عدالتخواهی نه این عدالتخواهی سلبریتی‌گونه بلکه اصل عدالتخواهی است که از دل آن اخلاق می‌جوشد.


مانع‌تراشی بعدیشان دوگانه‌ ولایت و عدالت بود و سعی داشتند با ایجاد تقابل بین عدالت و ولایت صدای این جریان را در نطفه خفه کنند. این در حالی بود که جریان عدالتخواه همواره عدالت و ولایت را درهم‌تنیده دانسته و عدالت را اصل تفکیک‌ناپذیر ولایت برمی‌شمارد و از اصل این موضوع دوگانه‌ای تصنعی بوده است.


یا برخی که با تأسف به دلیل برخورداری از بعضی مناصب وابسته به قدرت، دوگانه‌ عدالت و امنیت را ایجاد کرده تا بتوانند با برخورد امنیتی، علم را از دستان جریان عدالتخواه بگیرند و هر جا که دانشجویان برای گرفتن حق مردم مستضعف، معترض شدند و خواستار رسیدگی به رنج مستضعفین به طرق مختلف بودند، سریعاً دستاویزی به نام امنیت ملی را بزک نموده و منافعشان را پشت آن پنهان کنند.


یکی از سوءاستفاده‌های بزرگ بحث اصل مصداق و ساختار است که عده‌ای با سوءاستفاده از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان شیراز بنا بر نصیحتی که ایشان آنجا انجام می‌دهند و درواقع راه گریزی را برای دانشجویان از دست قانوندانان قانون‌شکن معرفی می‌کنند؛ هرگونه عدالتخواهی در سطح جامعه را با انگ مصداقی ساکت می‌کردند و عملاً این‌گونه هر حرکت عدالتخواهانه محکوم به شکست بود.


حال سؤالی که پیش می‌آید این است که مگر عدالتخواهی بدون مصادیق ممکن است که حرف از ورود بدون مصداق می‌زنید؟


شکر خدا که بعد از تمجید مقام معظم رهبری از موارد مصداقی ورود دانشجویان اینان دیگر راه به‌جایی نبردند.


هنوز هم جریان متدین محافظه‌کار در حال کوبیدن آب در هاون است و در این راه از هیچ اقدام غیراخلاقی و به‌دور از تقوا بر حذر نیست، بی‌خبر از وعده صادق الهی که می‌فرماید: یدالله فوق ایدیهم (سوره مبارکه فتح/۱۰)


مطلوب این است که بزرگان جریان انقلاب در دام این دوگانه‌ها نیفتند و با تبیین درست مبانی، راه را برای ورود جنبش دانشجویی هر چه بیشتر هموار سازند.


ناگفته نماند که هر جا هم دوگانه‌ای پیش بیاید سخن مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب است: «عدالت یک ارزش مطلق هم هست؛ یعنی ارزش‌های دیگر همه نسبی است به یک معنا، اما عدالت یک ارزش مطلق است».


* مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند تبریز


انتهای پیام/4115/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته