دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1398 - 07:19
پیشنهاد اندیشه‌ورزی؛

آیا دیپلماسی فرهنگی انقلابی و غیرانقلابی وجود دارد؟

«انقلابی یا غیرانقلابی بودن دیپلماسی فرهنگی» در کشور، موضوعی است که می‌تواند برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها استفاده شود.
کد خبر : 384262
636010724730373916_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در مجموعه خبرهای پیشنهاد اندیشه‌ورزی تاکنون سعی کردیم ضمن توجه به مطالبه مقام معظم رهبری از دانشجویان در رابطه با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، موضوعاتی را با توجه به نیازهای روز و اساسی به دانشجویان ارائه کنیم.


۱۳ مهر ۹۰ در دیدار نخبگان و برگزیدگان علمی با مقام معظم رهبری، ایشان ضمن انتقاد از نبود اهتمام لازم به مسئله کرسی‌های آزاداندیشی با وجود تأکیدهای مکرر خاطرنشان کردند: جوانان باید با فکر کردن، نوشتن و انعکاس ایده‌های خود در کرسی‌های آزاداندیشی فضای گفتمانی به‌وجود آورند.


معظم‌له همچنین بیان کردند: این کرسى‌‌هاى آزاداندیشى که ما مطرح کردیم مستلزم بحث‌هاى آزاد دانشجویى در محیط دانشگاه‌‌هاست، بسیارى از مسائلى را که در اینجا دوستان مطرح کردند، می‌تواند تعیین تکلیف کند، روشن کند؛ جهات مثبت و منفى هر مطلبى را در بحث‌هاى دانشجویى باید بتوانند به دست بیاورند.


محمدحسین صبوری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در سخنرانی خود در محضر مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان گریزی به دیپلماسی فرهنگی کشور و رویکرد محافظه‌کارانه آن زد.


رویکرد محافظه‌کارانه، دیپلماسی فرهنگی ما را مختل کرده است


صبوری عنوان کرد: متأسفانه دیپلماسی رسمی ما به سرنوشت دولت‌های چهارساله‌مان گره خورده؛ به‌گونه‌ای که رویکردهای منفعلانه در سال‌های اخیر، بعضاً به ارائه تصویری ترسو، از نظام مقتدر و مظلومِ جمهوری اسلامی ایران منجر شده است. این اتفاقات، هرچند دست‌پخت دولت‌هاست، اما عواقب آن دامن‌گیر کل نظام خواهد شد. رویکرد محافظه‌کارانه، نه‌فقط دیپلماسی رسمی که دیپلماسی فرهنگی ما را نیز مختل کرده است.


وی ادامه داد: با وجود دیوان‌سالاری‌های متعدد خارجی نظیر وزارت خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع جهانی اهل‌بیت، معاونت فرهنگی نیروی قدس، مجمع تقریب مذاهب تا مراکز اسلامی و نهادهای ریز و درشت دیگر، هنوز در ارتباط با جوانان انقلابی اهل سنت منطقه و فعالان ضدامپریالیسم در قاره آمریکا و اروپا، ضعف جدی داریم. نهادهای متولی دیپلماسی فرهنگی اساساً این حوزه را به منطقه ممنوعه‌ای برای ورود هر فعالیت فرهنگی خارج از ساختار رسمی تبدیل کرده‌اند. درصورتی‌که ظرفیت‌های مردمی برای ورود به این حوزه وجود دارد که باید میدان برای نقش‌آفرینی آن‌ها فراهم شود.


دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی اذعان کرد: البته ما متوجه ملاحظات فضای خارج از ایران هستیم، اما این ملاحظه‌کاری نباید به دولت‌زدگی و حتی تعقیب سیاست‌های جهان سلطه برای محدود کردن اسلام انقلابی بینجامد؛ مثل رویه کنونی مرکز اسلامی لندن که در مقابله با اسلام انقلابی از دولت انگلیس هم جلو افتاده و با آن همکاری می‌کند. اگر قائل به این هستیم که مخاطب اصلی انقلاب اسلامی، ملت‌ها هستند و نه دولت‌ها، لازم است برای تحقق عینی آرمان‌ جهان‌وطنی‌مان، به اصلاح سازوکارهای دیپلماسی فرهنگی‌مان بپردازیم.


با توجه به مطالب بیان شده موضوع «انقلابی یا غیرانقلابی بودن دیپلماسی فرهنگی» در کشور و الزامات و ویژگی‌های هرکدام به دانشگاهیان ارائه می‌شود تا در فضای کرسی‌های آزاداندیشی به بحث پیرامون این موضوع بپردازند.


انتهای پیام/4115/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته